The Reflective Journal as a Strategy to Develop Communicative Competences

Authors

  • Haydée L. Parra Toribio Instituto Politécnico Nuestra Señora del Carmen, República Dominicana.

Keywords:

reflective journal; knowledge construction; communicative competence; teaching strategies.

Abstract

In this article, the reflective journal is proposed as a didactic tool, not only for language classes, but for any subjects. It explains why it is an effective strategy that helps develop most communicative skills: linguistic, epistemic, mnemonic or associative, pragmatic, discursive, emotional, reading and instructional. In addition, some methodological proposals for its implementation are presented, which range from explaining to the students the purpose of the journal, its meaning and function, up to the analysis of the evaluation instrument that will be applied to the outputs. Another aspect that is highlighted in this article is the metacognitive character of the reflective journal, since it helps the students to evaluate what they have assimilated and what they have not; and to the teachers it lets them know how effective their strategies are at the time of teaching. The method used in the gathering of the information was the direct observation of the teaching performance of the author's colleagues, her own experience as a teacher and the evaluation of the results when the reflective journal was applied to stimulate the production of text and the reconstruction of what has been learnt. The strategy of the reflective journal is linked to the two main current teaching paradigms: constructivism and the development of competences.

References

Argudín, Y. (2019). La educación basada en competencias: algunas nociones que puede facilitar el cambio. Revista Acequias. Recuperado de itzel.lag.uia.mx/publico/publicaciones/acequias/acequias17/a17p8.html

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación, (p 183). Recuperado de https://www.academia.edu/36684418/Libro_Metodologia_de_la_investigaci%C3%B3n_de_Sampieri

Bautista, J. (2015). El ABC del Aprendizaje Basado en Competencias. Recuperado de https://www.shiftelearning.com/blogshift/el-abc-del-aprendizaje-basado-en-competencias

Bermúdez, L.; & González, L. (2011). La competencia comunicativa: elemento clave en las organizaciones. En Quórum académico, 8 (15), 95 – 110. Universidad del Zulia. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3998947.pdf

Canale, M. (1983). De la competencia comunicativa a la pedagogía comunicativa del lenguaje. En Llobera et al. (Coord.) (1995). Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa, 63-83.

García Molina, B. (2011). Competencias comunicativas. Santo Domingo, República Dominicana: Editorial Surco.

García Molina, B. (2015). Pertinencia del enfoque basado en el desarrollo de competencias”. En conferencia. Recuperado de https://int.search.tb.ask.com/search/video.jhtml?enc=0&n=7857d3f1&p2=%5EYO%5Expt758%5ETTAB02%5Eec&pg=video&pn=1&ptb=63DFFF8E-7315-4693-B82B-9362067CFC6C&qs=&searchfor=youtube%2BPertinencia+del+enfoque+basado+en+el+desarrollo+de+competencias%2B+conferencia%2B+Bartolo+Garc%C3%ADa&si=605327&ss=sub&st=sb&tpr=sbt.

Garzón Daza, C. (2015). Implicaciones curriculares del enfoque por competencias en educación superior. 5 4 · Bo letínvirtual. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6232395.pdf

Goldoni Ruiz, C. (1996). El diario de clase... Un diario para la vida. Revista ABRA, 17 (23-24). Recuperado de Dialnet-ElDiarioDeClase-4792215.pdf

Guzmán Marín, P. (2017). Problemática general de la educación por competencias. Revista Iberoamericana de Educación, 74, 109-111. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie74a04.pdf

Ministerio de Educación República Dominicana. (2016). Bases de la revisión y actualización curricular. Recuperado de http://www.educando.edu.do/portal/wp-content/uploads/2016/07/BASES.pdf

Trujillo Segoviano, J. (2014). El enfoque en competencias y la mejora de la educación. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal. Recuperado de www.redalyc.org/html/461/46132134026/

Vargas, E. (2017). Educación por competencias: nuevas exigencias y desafíos. Perspectiva educativa. Recuperado de https://acento.com.do/.../8450709-educacion-competencias-nuevas-exigencias-desafio

Venegas Jiménez, P. (2011). Gestión de la Educación basada en competencias: elementos para su interpretación en el contexto de la Administración de la Educación. Revista científica digital. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/viewFile/8611/8135

Published

2019-03-11

How to Cite

Parra Toribio, H. L. (2019). The Reflective Journal as a Strategy to Develop Communicative Competences. Revista Científica Hallazgos21, 4(1), 79–86. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/334