Experience in the Organization, Implementation and Evaluation of The Methodological Work in the Accounting and Finance Major
DOI:
https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v5i2.467Keywords:
experience; organization; implementation; evaluation; methodological work.Abstract
The purpose of this article is to describe the experience of the Accounting and Finance major at the Cabaiguán Municipal University Center in terms of the organization, implementation and evaluation of methodological work from the 2014 to 2019 academic years. In essence, experience is defined from three stages: one of planning the methodological work through two organizational levels: major and year group in the 2016-2017,2017-2018 and 2018-2019 courses; a second stage of implementation and finally the evaluation phase. These stages describe how all the work with the teaching staff was carried out according to their needs and the main lines of work of the year and group of the year, as well as the main results. The methods used were the scientific observation, document analysis, interview and survey. The main results show the improvement of teachers without pedagogical training in planning and conducting the class encounter, in the direction of learning from the use of technological means, in planning work with curricular strategies and a high level of teacher and student satisfaction. It is concluded that it was possible to verify, from the description made, a process of transformation in the study sample, evidenced from the appropriation of knowledge about the planning and direction of the class encounter, a better direction of the teaching-learning process, an optimal and consistent use of technological means and an improvement in the work planning process with curricular strategies.
References
Addine Fernández, F. (2004). Didáctica, teoría y práctica. La Habana: Editorial pueblo y educación.
Delgado Abreu, O., & Guerra Garcés, M. (2009). Sugerencias Metodológicas para el Vínculo de los Principios de la Contabilidad Generalmente Aceptados y el Código de Ética del contador. En: Contribuciones a la Economía, junio 2009. Recuperado de http://www.eumed.net/ce/2009a/
Díaz Domínguez, T.(s/f). El redimensionamiento del trabajo metodológico ante las nuevas condiciones de la Universidad. Universidad de Pinar del Río. Centro de estudios de ciencias de la Educación Superior (CECES). Recuperado de http://www.ciget.pinar.cu/Revista/No.2007-4/Articulos%20arreglados%20avances/Ponencia%20Universidad%202008%20Pedro.pdf
Ministerio de Educación. (1984). Documento normativo y metodológico, primera parte. En: IV Seminario Nacional a Dirigentes, Metodólogos, Inspectores y Personal de los Órganos Administrativos de las Direcciones Provinciales, Municipales de Educación, Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación Superior. (2018). Resolución Ministerial 2/ 2018. Reglamento de trabajo docente y metodológico. La Habana, República de Cuba. Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-2-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superior
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.