The Configuration of Personality and its Relationship with Addictive Disorders in the Formative Process

Authors

  • Roberto A. Ramos Valverde Centro Médico Neurovida, Mozambique

Keywords:

personality;, addictive disorders;, training process.

Abstract

Taking into account a holistic approach in the determination of personality, an update is made of the theoretical foundations that underpin the four personological elements that have become its pillars, establishing the relationship between personological configuration and addictive disorders in a dynamic, complex, dialectical and systemic way, in light of the current knowledge. The knowledge of the personality by the teachers equips them with new tools to establish preventive strategies that decrease the incidence of addictions in the students, helping to reinforce the educational component in the training process.

References

Asociación Psiquiátrica Americana. (2013). DSM-5, Manual diagnóstico y estadístico de trastornos mentales. España: Editorial Médica Panamericana.

Bello, Z., & Casales, J.C. (2003). Psicología general. La Habana: Editorial Félix Varela.

Fabelo Roche, JR., Iglesias Moré, S. (2018). Prevención y atención de los trastornos adictivos. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Fierro Suero, S., Almagro, B. J., & Sáenz-López Buñuel, P. (2019). Necesidades psicológicas, motivación e inteligencia emocional en Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.345241

García Allen, T. (2019). Pirámide de Maslow: la jerarquía de las necesidades humanas. Psicología y mente. Disponible en: https: //psicologiaymente.com

Gardner, H. (1995). Las inteligencias múltiples. España: Editorial Paidós.

González Menéndez, R., & Sandoval Ferrer JE. (2019). Manual de psiquiatría. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

James Sadock, B., Alcott Sadock, V., & Ruiz, P. (2018). Manual de psiquiatría clínica (4ta ed.). Barcelona, España: Wolters Kluwer.

Medeiros Cavalcanti, T., Veloso Gouveia, V., Diógenes de Medeiros, E., Evangelista Mariano, T., Magalhães de

Moura, H., & Cunha Moizeís, H. B. (2019). Hierarquia das Necessidades de Maslow: Validação de um Instrumento. Psicologia: Ciência e Profissão, 39, e183408. Epub January 10, 2020.https://doi.org/10.1590/1982-3703003183408

Núñez de Villavicencio, F. (2001). Psicología y salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Orengo Caus, T., González Abolafio, A., Benito Delegido, F., Ballester Sánchez, G., Cervera Martínez, G., Haro Cortés, G. (2007). El modelo psicobiológico de Cloninger en dependientes de opiáceos. 9 (2), 108-115. Disponible en: https: //www. elsivier.es

Rabadán Rubio, J., Gómez Brugarolas, M., Pérez Cánovas, M., Sánchez Mazzuchelli, R., & Pérez Faz, C. (2019). La influencia de la personalidad parental como predictor de la configuración del apego y de los problemas de conducta en la infancia. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 1(2), 15-22. doi:https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n2.v1.1665

Tintaya Condori, P. (2019). Psicología y Personalidad. Revista de Investigación Psicológica, (21), 115-134. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322019000100009&lng=es&tlng=es

Villa Landa, F. (1974). Psicopatología clínica. La Habana: Editorial Científico –Técnica.

Published

2021-03-23

How to Cite

Ramos Valverde, R. A. . (2021). The Configuration of Personality and its Relationship with Addictive Disorders in the Formative Process. Revista Científica Hallazgos21, 6(1), 111–123. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/512

Issue

Section

Revisión Bibliográfica