Psychosocial Risk Prevention Strategies in University Teachers and Administrative Staff: Participatory Methodology

Authors

  • Nelson A. Muela González Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas

Keywords:

strategies;, prevention;, psychosocial risks;, staff;, administrative staff.

Abstract

The objective of this study was to define strategies for the prevention, promotion, and intervention of psychosocial risks applicable to university teachers and administrative staff, through a participatory methodology. The study followed a qualitative design by applying an instrument for the participatory formulation of an intervention plan for psychosocial risk factors. The participants were 171 people, distributed in 115 teachers of higher education level and 56 administrative workers. The technique used was a questionnaire constructed by the author from the "General Technical Guide for the Promotion, Prevention and Intervention of Psychosocial Factors and their Effects on the Working Population" of the Ministry of Labor of Colombia, developed by experts from the Javeriana University of Bogotá. The questionnaire has 13 questions that identify the health intervention actions and the psychosocial risk factor intervention actions proposed by the participants. The results indicate that health promotion activities focus on the promotion or healthy lifestyles (23.5%), the suggested actions   on health effects are oriented towards primary prevention, mainly the first aid techniques in view of situations of anxiety (59%) and regarding the actions on health effects at the level of secondary prevention focused on knowing crisis care techniques and psychological first aid (37.4%). It is concluded that the strategies established in the promotion of health are necessary to implement and promote healthy lifestyles within the working day, to improve the productivity and health of the working population.

References

Anchundia Espinoza, J.M. (2020). Programa de Posgrados En Riesgos Laborales. Esmeraldas: Pontificia Univeridad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas.

Bernal Reina, K. D., Buitrago Urbina, L. M., Monsalve Cristancho,I.C., Ortiz Roncancio, C.A.,Utrera Reyes, C.H., & Valenzuela Estupiñan, A.M. (2021). Caracterización de Los Factores de Riesgo Psicosocial Del Personal Administrativo y Docente de La Sede UVD de La Uniminuto. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Bogotá, Colombia. https://hdl.handle.net/10656/12489

Daza Ramírez, D., Plaza,M.T., & Hernandez, H.E. (2017). Factores de Riesgo Intralaboral Asociados Al Clima Organizacional y Su Efecto Sobre El Síndrome de Boreout En El Sector Salud. Revista Espacios 38(58). http://www.revistaespacios.com/a17v38n58/17385803.html

Flores-Barocio, Á., Guadalupe,M., Pando-Moreno,M., And León-Cortés, .G. (2011). Factores Psicosociales y Sintomatología Psicológica En Académicos de Enseñanza Media Superior de Una Universidad Pública de Guadalajara. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/20/020_Flores.pdf

Instituto de Salud Pública de Chile. (2021). Guía Para Implementar La Ergonomía Participativa En Los Lugares de Trabajo. https://www.ispch.cl/wp-content/uploads/2021/02/Gu%C3%ADa-T%C3%A9cnica-Ergonom%C3%ADa-Participativa-v0.pdf

Luceño, L., Martín, J.,Rubio, S., & Jaén, M. (2008). Psicología y Riesgos Laborales Emergentes: Los Riesgos Psicosociales. Universidad Camilo José Cela. http://hdl.handle.net/20.500.12020/163

Ministerio del Trabajo. (2017). Normativa de Erradicacion de La Discriminacion En El Ámbito Laboral. Quito- Ecuador- Acuerdo Ministerial 0082-2017. https://www.trabajo.gob.ec/wp-content/uploads/2012/10/am-82.-normativa-erradicacion-de-la-discriminacion-en-el-ambito-laboral.pdf?x42051

Ministerio del Trabajo.(2018). Guía Para La Aplicación Del Cuestionario de Evaluación de Riesgo Psicosocial. Dirección De Seguridad, Salud En El Trabajo Y Gestión Integral De Riesgos https://www.trabajo.gob.ec/seguridad-y-salud-en-el-trabajo/

Ministerio del Trabajo Colombia. (2015). Promoción, Prevención e Intervención de Los Factores Psicosociales y Sus Efectos En Población Trabajadora. Bogotá: JAVEGRAF.

Neffa, J. C. (2015). Los Riesgos Psicosociales En El Trabajo: Contribución a Su Estudio. Buenos Aires, Argentina:CEIL- CONICET. http://www.ceil-conicet.gov.ar/wp-content/uploads/2015/11/Neffa-Riesgos-psicosociales-trabajo.pdf

Osorio Vigil, A. (2017). Primeros Auxilios Psicológicos. Integración Académica En Psicología. 5 (15). https://integracion-academica.org/attachments/article/173/01%20Primeros%20Auxilios%20Psicologicos%20-%20AOsorio.pdf

Peiró, J. M. (2004). El Sistema de Trabajo y Sus Implicaciones Para La Prevención de Los Riesgos Psicosociales En El Trabajo. Universitas Psychologica 3(2):179–86. Univ. Psychol. Bogotá (Colombia) 3 (2): 179-186. https://www.intersindical.com/page/contenido/Estudios%20e%20Historia/Sistema_trabajo%20y%20prevencion%20de%20riesgos.pdf

Ramírez Rojas, N. A.(2019). Diseño de Un Plan de Prevención de Riesgos Psicosociales Dirigido a Las y Los Funcionarios de La Vicerrectoría de Administración Del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Repositorio Institucional de la Universidad de Costa Rica. http://hdl.handle.net/10669/79154

Unda, S., Uribe, F., Jurado, S., García, M., Tovalín, H., & Juárez, A.(2016). Elaboración de Una Escala Para Valorar Los Factores de Riesgo Psicosocial En El Trabajo de Profesores Universitarios. Revista de Psicología Del Trabajo y de Las Organizaciones 32(2):67–74.

De Vicente, A., & Villamarín, S. (2013).La OMS Insta a La Creación de Ambientes de Trabajo Saludables. Infocop 62(3). http://www.infocop.es/view_article.asp?id=4696

Published

2021-11-14

How to Cite

Muela González, N. A. . (2021). Psychosocial Risk Prevention Strategies in University Teachers and Administrative Staff: Participatory Methodology. Revista Científica Hallazgos21, 6(3), 311–322. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/539

Issue

Section

Artículos Originales