Characterization of the Quality Management System Based on Compliance with National Health Standards in the Gynecology Floor at Delfina Torres de Concha Hospital General Sur

Authors

  • Karen E. Montesuma Charcopa Hospital General Sur Delfina Torres de Concha, Esmeraldas, Ecuador

Keywords:

quality management;, gynecology;, hospital;, Esmeraldas.

Abstract

In order to characterize the quality of the management system based on compliance with national health standards in the Gynecology floor of the Hospital General Sur Delfina Torres de Concha, during the semester April - September 2020, a mixed and cross-sectional study was carried out, with a descriptive scope. The sample consisted of 120 patients who met the inclusion criteria, to whom a validated satisfaction survey was applied; and 48 floor workers, randomly selected but later divided by quotas of 24 people, applying a survey to 50% and a semi-structured interview to the other 50%. In the same way, a documentary study was carried out to select the Ecuadorian standards with direct influence on the quality management of the Gynecology floors of general hospitals. The results showed that there are shortcomings in quality management, manifested in economic sufficiency, lack of human resources, the culture of customer service, the vision of managers and their ability to respond to problems, optimization of resources or services and the lack of ongoing staff training. In the same way, the opinions of the users about the control of medical records, the treatment and professionalism of both the nursing and medical personnel, as well as the explanations received were identified as positive results; and there were good opinions of the workers on the environmental conditions of good air conditioning, lighting, decoration, ventilation and working conditions. It is concluded that the national quality management standards are known and are complied with in the daily work by health personnel, but work must continue to achieve quality management in directors- worker communication and taking into account the initiatives for quality improvement.

References

Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la República del Ecuador 2008. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Del Salto Mariño, E. (2014). Evaluación de la Calidad de Atención y Satisfacción del Usuario que Asiste a la Consulta en el Departamento Médico del Instituto Nacional Mejía en el Periodo 2012. (Tesis de Maestría). Universidad Central Del Ecuador. Facultad De Ciencias Médicas. http://200.12.169.19/bitstream/25000/4665/1/T-UCE-0006-12.pdf

García RE. (2011). Concepto de Calidad y su Aplicación Médica. Revista Médica de Chile, 129(7): 825-826. Doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872001000700020

Grupo de trabajo de la Guía de Práctica Clínica sobre atención al parto normal. (2010). Guía de Práctica Clínica sobre la atención al parto normal. Plan de Calidad para el Sistema Nacional de Salud del Ministerio de Sanidad y Política Social. Agencia de Evaluación de Tecnologías Sanitarias del País Vasco (OSTEBA). País Vasco: Agencia de Evaluación de Tecnologías Sanitarias de Galicia (Avalia-t).

Martínez C. (2017). ¿Cuál es el origen y la utilidad de un sistema de gestión de calidad? Revista Digital INESEM (Internet. https://revistadigital.inesem.es/gestion-integrada/sistema-gestion-calidad/

Martínez-Ramírez, A., Chávez-Ramírez, S., Cambero-González, E.G., Ortega-Larios, E., & Rojas-Jiménez, Z. (2009). Factores Inhibidores de la Calidad en los Servicios de Salud. Análisis desde la perspectiva de los Hospitales privados y públicos. Revista CONAMED, 14 (4).

Ministerio de Salud Pública (2012). Estatuto Orgánico de Gestión Organizacional por Procesos. Acuerdo Ministerial 1034. Registro Oficial Suplemento 279 de 30-mar-2012. Estado: Vigente. Disponible en: http://instituciones.msp.gob.ec/dps/morona_santiago/images/stories/PDF

Ministerio de Salud Pública. (2015a). Manual de estándares indicadores e instrumentos materno neonatal. issuu.com/obstaamh/docs/a03_manual_de_estandares_indicadores

Ministerio de Salud Pública. (2015b). Atención del trabajo de parto, parto y posparto inmediato. Guía de Práctica Clínica. Quito: Dirección Nacional de Normatización-MSP. https://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2014/05/GPC_Atencion_del_trabajo_parto_posparto_y_parto_inmediato.pdf

Ministerio de Salud Pública. (2016). Normativa sanitaria para la certificación como amigos de la madre y del niño, a los establecimientos de salud del Sistema Nacional de Salud, que atiendan partos. Normativa: Vigente. Última Reforma: Acuerdo 00000108 (Edición Especial del Registro Oficial 788, 30­XI­2016). ACUERDO No. 00000108. http://www.calidadsalud.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/Doc/certificacion%E2%80%93esamyn/C2%A0Ni%C3%B1o%E2%80%9D%E2%80%93ESAMyN.pdf

Molina Astúa, M., Quesada Mena, L. D., Ulate Gómez, D., Vargas Abarca, S. (2014). La calidad en la atención médica. Med. leg. Costa Rica , 21( 1 ): 109-117. Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-00152004000100007&lng=en

Organización Mundial de la Salud. (1996). Cuidados en el parto normal: una guía práctica. Atención del trabajo de parto, parto y posparto inmediato Grupo técnico de trabajo de la OMS. Departamento de Investigación y Salud Reproductiva. Ginebra: OMS.

Organización Mundial de la Salud. (2010). Estrategia mundial de la salud de las mujeres y los niños. Ginebra: OMS.

Organización Mundial de la Salud. (2014). Nota descriptiva No. 348. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs348/es/

Organización Mundial de la Salud.(2017). Sistemas de salud: sistemas de gestión de la garantía de la calidad: informe de la Secretaría. https://apps.who.int/iris/handle/10665/24866

Pablos González, M. del M. (2016). Estudio de Satisfacción Laboral y Estrategias de Cambio de las Enfermeras en los Hospitales Públicos de Badajoz y Cáceres (Tesis Doctoral). Universidad de Extremadura. España. https://www.areasaludbadajoz.com/images/datos/docencia_e_investigacion/419drh.pdf

Secretaría de Salud (2014). Guía de Práctica Clínica. Vigilancia y Manejo del Trabajo de Parto. México: Secretaría de Salud.

Simón G. (2013). Nivel de Satisfacción Laboral del Personal de Salud del Samco Carlos Pellegrini (Tesis de Maestría). Instituto de la Salud “Juan Lazarte”, Universidad Nacional de Rosario, Argentina. http://capacitasalud.com/archivos/2016/Trabajos%20Finales/Tesis_MGSSS_Simon.pdf

Zafra Tanaka J, Veramendi Espinoza L, Villa Santiago N. (2015). Problemas en la calidad de atención en salud: oportunidad de mejora. An Fac med ,76(1):87-8. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/11084

Published

2021-11-14

How to Cite

Montesuma Charcopa, K. E. . (2021). Characterization of the Quality Management System Based on Compliance with National Health Standards in the Gynecology Floor at Delfina Torres de Concha Hospital General Sur. Revista Científica Hallazgos21, 6(3), 323–340. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/540

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.