From Face-to-Face to Virtuality. Experience in the Nursing Studies, Metropolitan University, Ecuador
Keywords:
Virtual education;, synchronous teaching;, asynchronous teaching.Abstract
Even though virtual education is not new and significant experiences have been shown in several European countries (mostly), it has detractors, claiming fundamentally a lack of quality, when compared with traditional face-to-face education. In this essay, the experiences of the teaching staff of the nursing studies at the Metropolitan University of Ecuador are exposed, in the transition from face-to-face teaching to virtual education. For the summary of the experiences, what the teachers personally underwent and lived as expressed in the methodological meetings as well as the virtual classroom visits made by the coordinator of the aforementioned studies were taken into account, in order to evaluate the management of the teaching process. The accelerated step from face-to-face education to virtual teaching showed the potential of this educational model; at the same time, it was a challenge for the way we had been teaching. It revealed that we must develop new techno-pedagogical competencies to successfully carry out teaching with the quality demanded by higher education systems, to train human beings with professional skills and abilities and with the emotional intelligence that modern societies demand.
References
Aixelá, J. F., Hernández, D. G., Huerta, P. M., Bertos, E. S., Cuadra, P. V., Martínez, J. A. A., González, P. C., Blasco, I. M., Navarro-Brotons, L., Rey, A. C., & González-Jover, A. G. (2017). Diseño de una plataforma didáctica para la docencia virtual de traducción vía Moodle. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria: convocatoria 2016-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6435664
Badia, A., Meneses, J., & García, C.V. (2017). La identidad del profesor como docente virtual: Roles, enfoques y sentimientos. El caso de la
Universitat Oberta de Catalunya (UOC). https://www.semanticscholar.org/paper/La-identidad-del-profesor-como-docente-virtual%3A-y-Badia-Meneses/36bd0520ab185021cd5010d6c7db640208ceeffc
Barrera, A. G., & Cuenca, A. M. de las H. (2017). Propuestas para la equidad y la mejora de la docencia en las aulas virtuales universitarias. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 0(7).https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/judima/index.php/TCE/article/view/137
Castellanos Sánchez, A., Sánchez Romero, C., Calderero Hernández, J. F., Castellanos Sánchez, A., Sánchez Romero, C., & Calderero Hernández, J. F. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos. Competencia digital de los alumnos universitarios. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 1-9. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1148
Conesa, A. G., Ruiz, A. J. O., Campos, P. C., & López, J. G.-E. (2020). Tres semanas de docencia virtual en la Universidad de Murcia (II): Fisioterapia, Odontología, Cirugía y Fisiología. Revista Española de Educación Médica, 1(1), 47-54. https://doi.org/10.6018/edumed.428381
Espinosa, H. R. (2016). Desarrollo de habilidades digitales docentes para implementar ambientes virtuales de aprendizaje en la docencia universitaria. Sophia, 12(2), 261-270. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.561
García Iglesias, M. J., Paz Cabello, P. D., Villena Cortés, A. J., Pérez Pérez, V., Ferreras Estrada, M. D. C., González Fernández, J., García Marín, J. F., & Pérez Martínez, C. (2019). Metodología docente virtual para la enseñanza práctica de asignaturas universitarias basadas en la morfología microscópica. Revista de Docencia Veterinaria, 3(especial V Congreso VetDoc de Docencia Veterinaria). Madrid, 35-36.
García-Peñalvo, F. J. (2019). Modelo de Docencia Virtual para una Universidad Presencial. https://doi.org/10.5281/zenodo.3406263
Padilla-Hernández, A. L., Sánchez, V. M. a G., & López, M. a A. R. (2018). Selección de categorías para el estudio de la evolución de la competencia digital docente del profesorado en Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://doi.org/10.6018/riite/2018/327881
Rodríguez, R. D., & Niculcar, C. A. E. (2016). Las buenas prácticas docentes en la educación virtual universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 14(2), 159-186.
Vincenzi, A. D. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de Covid-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate Universitario, 8(16), 67-71.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.