Pedagogical Experiences in the Teaching of Secondary Level Mathematics in Cuba

Authors

  • Bárbara Valdés Reyes Escuela Latinoamericana de Medicina de Cuba

Keywords:

mathematics, objectives, contents, methodological work, teaching learning

Abstract

With the aim of explaining the evolution of the pedagogical thought of a graduate of the Pedagogical Detachment in the teaching of Mathematics at the secondary level, these experiences were elaborated from the work of 39 years teaching classes and directing the methodological work at different levels of education. The results are focused on sensitive areas of professional performance such as self-improvement, work with the actions of the ability declared in each class objective, the types of class, the quality of the teaching task, the orientation of students for learning, interdisciplinarity and understanding of mathematical content.

References

Álvarez Pérez M, A. C. (2014). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Documentos metodológicos. La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2015). Agenda 2030. Objetivos de desarrollo sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. grupoenvera.org/sin-categoria/agenda-2030-asi-contribuye-envera-once-los-objetivos-desarrollo-sostenible/?gclid=CjwKCAiAsYyRBhACEiwAkJFKop6a8Twu4dRWeiCYpXA-AuLmn6TKxUu3ldL66BtGg2P0iyqAos0TdxoCSiYQAvD_BwE#anchor

Danilov, M.A., & Skatkin, M.N. (1984). Didáctica de la escuela media. La Habana, Cuba: Editorial Libros para la Educación. http://biblioteca.psi.uba.ar//cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=15982

García Leal, B., Urrutia Fundora, O., Hernández Martín, N., & Urrutia Fundora, H. (2018). Glosario de términos ilustrado para la comprensión de los contenidos matemáticos. Panorama. Cuba y Salud, 13(3 (36)), 71-74. Recuperado de http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/814

Hernández Pérez, B., Valdés Reyes, B., Navarro González, J., Vivar Reyes, E., & Gibert Benítez, E. (2018). Reflexiones sobre la comprensión de los contenidos matemáticos. Panorama. Cuba y Salud, 13(1 Especial), 516-519. http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1057

Jungk, W (1979). Conferencias sobre Metodología de la Enseñanza de la Matemática. La Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación

Martí, L. T. (1979). Breve historia de un destacamento. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Navarro González, J., Hernández Pérez, B., Vivar Reyes, E., Valdés Reyes, B., Hernández Martín, N., & Valdés Delgado, S. (2018). Los niveles de comprensión del contenido en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la Matemática. Panorama. Cuba y Salud, 13(2). http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/767

Pedroso, S. B. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación .

Ruz Castro, F. (1972). Discurso en la clausura del II Congreso de la UJC. La Habana, Cuba: Editora Política. https://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1972/esp/f040472e.html

Valdés Reyes, B., Navarro González, J., Balbuzano Echevarría, M., Hernández Pérez, B., Cala Corrales, J., & Rubio Lorenzo, A. (2018). Un instrumento validado para el diagnóstico inicial de Matemática en el Curso Preparatorio. Panorama. Cuba y Salud, 13(1), 29-35. Recuperado de http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/770

Published

2022-03-09

How to Cite

Valdés Reyes, B. (2022). Pedagogical Experiences in the Teaching of Secondary Level Mathematics in Cuba. Revista Científica Hallazgos21, 7(1), 93–102. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/560