Change Laboratory: Innovating in the Management of an Integrated School for Adults

Authors

  • Jessica F. Barraza Rivera Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Arturo Prat, Iquique, Chile.
  • Pedro A. Cisternas Flores Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Arturo Prat, Iquique, Chile.
  • Erwin S. Vega Silva Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Arturo Prat, Iquique, Chile.

Keywords:

Educational management, The Changes Laboratory, Pandemic, Integrated adult education

Abstract

This research work focuses on the implementation of the change laboratory methodology in an integrated adult education establishment in the city of Iquique, Chile. The main objective of the implementation of the change laboratory was to generate a positive impact, based on the transformation of the organizational management of the school, since it must identify improvement initiatives through the registration of interpretations of team management of this educational unit for the achievement of an effect in the pedagogical work. The research was qualitative and group interviews were conducted. The sample was composed of 8 management team people. The most important findings that were revealed emerged from the teaching reflection, on which problems that were emerging were consolidated, generating the proposals for improvement to be addressed simultaneously, as well as the identification of critical elements existing in the fields of administration and pedagogical management, allowing improvement initiatives among which collaborative work and the effectiveness of the times stand out.

References

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa (4º edición ed.). Madrid, España: La Muralla S.A.

Cassasus, J. (1999). La Gestión: en busca del sujeto. Santiago de Chile: UNESCO. http://es.scribd.com/doc/12667410/gestionbuscadelsujeto

Engeström, Y. (2001). El aprendizaje expansivo en el trabajo: hacia una reconceptualización teórica de la actividad. Journal of Education and work, 14 (1).

Farfán Cabrera, M., & Reyes Adan, I. (2019). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual. Revista Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 29(73), 45-62. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/917

Flick, U. (2007). El Diseño de Investigación Cualitativa. Madrid, España: Ediciones Morata.

García, J., Juárez Hernández, S., & Salgado García, L. (2018). Gestión Escolar y Calidad Educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206-216. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000200016&lng=es&tlng=pt

Graffe, J. (2002). Gestión educativa para la transformación de la escuela. Revista de Pedagogía, 23(68), 495-517. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000300007&lng=es&tlng=es.

Marambio, C. (2018). Experiencia de Gestión Educativa Escolar. Una acción dinámica para la Transformación cultural. Revista Educar, 54 (1) 205-26. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/331866

Martins Pestana, F., Cammaroto Torotoza, N., Diáz, L.M., & Canelón Rodríguez, E. del C. (2009). Liderazgo Transformacional y Gestión Educativa en Contextos Descentralizados. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 9(2),1-27. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713058008

Mora, D. (2009). Objeto e importancia de la gestión educativa. Revista Integra Educativa, 2(3), 7-12.http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432009000300001&lng=es&tlng=es

Oplatka, I. (2019). El surgimiento de la gestión educativa como campo de estudio en América Latina. Revista Electrónica de Educación, 13 (1). https://doi.org/10.14244/198271993072

Rico Molano, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Revista Sophia, 12(1), 55-70. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-89322016000100005&lng=en&tlng=es

Hernández- Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2016), Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.

Valenzuela, I. (2018). Laboratorio de cambio e intervención formativa en el colegio Universitario Arturo Prat-Iquique. Revista de Ciencias Sociales, 27(40), 110-129.

Vicente, M.E. (2013). La dirección escolar: Racionalidades y estilo de gestión organizativa. Revista Pilquén, Año XV (10). https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/9586/CONICET_Digital_Nro.11126.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vidal, M., Durán, Garcia, F., & Pujal, V. (2008). Gestión Educativa. Revista Educación Médica Superior, 22(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412008000200012&lng=es&tlng=es.

Virkkunen, J., & Y Newhman, D.S. (2013). The Change Laboratory: A tool for collaborative development of work and education. Paises Bajos: Springer Science & Business Media.

Published

2022-11-10

How to Cite

Barraza Rivera, J. F. ., Cisternas Flores, P. A. ., & Vega Silva, E. S. . (2022). Change Laboratory: Innovating in the Management of an Integrated School for Adults. Revista Científica Hallazgos21, 7(3), 284–294. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/594

Issue

Section

Artículos Originales