Teaching Strategy to Favor the Development of Investigation Competence in a Civil Engineer
DOI:
https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v8i1.607Keywords:
Didactic Strategy;, Investigative Competence;, Civil Engineering.Abstract
The objective of this work is to present a study on the application of a didactic strategy for the development of investigative competence in students of the Civil Engineering career, also assessing the impact on student learning results, based on the analysis of the evolution of their performance. The methodology used was based on an exploratory and descriptive study, based on the documentary analysis of previous contributions, using scientific methods at the theoretical, empirical level, and comparative analysis. The population consisted of 29 first-year students of the Civil Engineering career at the University of Holguín, 5 men (51.72%) and 14 women (48.28%), with an average age of 18.5 years. A sample was taken from the population, using the table of random numbers, of 16 students (55.17%), 8 men (50.00%) and 8 women (50.00%), with an average age of 18, 5 years, reflecting in the sample the characteristics of the population. The results show the development experienced by the performance of the students at the different moments of their evaluation, as well as the feasibility of applying the didactic strategy in the different engineering careers and in the different forms of the teaching-learning process.
References
Batista, M., A. (2022). Estrategia Didáctica para Potenciar el Desarrollo de Habilidades Experimentales en los Estudiantes de Ingeniería Industrial (Tesis doctoral). Universidad de Holguín.
Batista, M., Mariño, P., & González, S. (2014). Los Laboratorios-Proyectos como estrategia didáctica a través del desarrollo de competencias investigativas. Revista Cubana de Física, 31 (1), 71 -73.
Fernández, F. H., & Duarte, J. E. (2013). El Aprendizaje Basado en Problemas como Estrategia para el Desarrollo de Competencias Específicas en Estudiantes de Ingeniería. Formación Universitaria, 6 (5), 29-38.
González, J., & Wangenaar, R. (2006).Tuning Educational Structures in Europe. Informe final piloto fase 2, La contribución de las Universidades al proceso de Bolonia, Bilbao. http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/tuning/tuning04.pdf
Hernández Clazada, A., & Negre Bennasar, F. (2016). Diagnóstico de las necesidades y uso de las TIC para la evaluación del aprendizaje en Física en la Universidad de las Ciencias Informáticas. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (55).
Ministerio de Educación Superior. (2018). Plan de estudios de la carrera de Ingeniería Civil. Plan E. La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para la carreras universitarias. Unesco. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/4355/resolucion-472022-reglamento-proceso-docente-direccion-trabajo-carreras-universitarias
Rodríguez, F., & Concepción, M. R. (2022). Metodología para la Adaptación Curricular al Enfoque de Competencias Resultados de Aprendizaje y Evidencias en la Educación Superior. Un proyecto de colaboración interinstitucional para desarrollar carreras de pregrado y programas de posgrado soportados en plataformas de aprendizaje. Programa de Interés Sectorial “Educación Superior y Desarrollo Sostenible”. Universidad de Holguín, Cuba.
Rosario, Y. & Ferrer E. A. (2014). Estrategia para la formación de Competencias Investigativas. Revista Didasc@lia:Didáctica y Educación., 5 (4), 143- 162. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/issue/view/25
Sánchez del Toro, P., & Tejeda, R. (2010). El proceso de formación investigativa del profesional ingeniero y la(s) competencia(s) investigativa(s). Revista Pedagogía Universitaria, 15(4), 37-48.
Tobón, S. (2015). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Universidad Autónoma De Guadalajara. https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1LVT9TXFX-1VKC0TM-16YT/Formaci%C3%B3n%20basada%20en%20competencias%20(Sergio%20Tob%C3%B3n).pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.