Formative Research: A Multi-Career Strategy

Authors

  • María de L. Solís-Murillo Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Esmeraldas, Ecuador
  • Cristina A. Mendoza- Macías Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Esmeraldas, Ecuador
  • Hugo Ocampo- Erazo Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Esmeraldas, Ecuador
  • Francisco Mila- Carvajal Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Esmeraldas, Ecuador
  • Freddy Betancourt- Aguilar Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Esmeraldas, Ecuador

Keywords:

formative research, posters, Business Administration, Accounting and auditing, International Business

Abstract

The objective of this study is to present the results of the Business Administration, Accounting and Auditing and International Business majors that were achieved through formative research during semester II- 2023, through the presentation of posters. A methodology with a mixed, descriptive, and transversal approach was used. The population was made up of 19 posters that were presented at the event Dissemination of results of Formative Research and Curricular Integration, by categories: bibliographic review, case study – diagramming of processes and life history, essays, and reports of research results. Among the results, the students who began the work of bibliographic review and case studies stand out; However, after the evaluation of their teachers, other research works were presented; Likewise, the process involved working with groups of students on current issues of local entrepreneurship, telling their life stories, and support strategies in critical moments; argumentative essays on review of the general regulations of financial institutions and insurance regarding issues of money laundering and the financing of crimes, based on the effects and consequences that this social problem entails. It is concluded that the formative research process encourages the participation of students and teachers in research and that the results strengthen scientific information that can be analyzed at the local level, providing solutions to local needs.

References

Administración Federal de Ingresos Públicos (AFIP). (2024). Conceptos básicos Definiciones del Lavado de Dinero. https://www.afip.gob.ar/lavado/conceptos-basicos/efectos-nocivos.asp#:~:text=El%20lavado%20de%20dinero%20es,no%20poseen%20una%20democracia%20estable.

Aldaz Valdez, Á.M. (2009). El Origen Ilícito en el en el Delito de Lavado de Activos en el Ecuador (Tesis de Maestría). https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/2785/1/T0988-MDE-Aldaz-El%20or%c3%adgen.pdf

Editorial RSYS. (27 octubre 2021). Responsabilidad social empresarial. https://responsabilidadsocial.net/emprendimiento-que-es-definicion-tipos-caracteristicas-y-ejemplos.

García, N., Paca, N., Arista, S., Valdez, B., & Gómez, I. (2018). Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(1), 125-136.

Kearney, M. (2009). Educación superior, investigación e innovación: Trazando el curso de la dinámica cambiante de la sociedad del conocimiento. En: Lynn Meek V., Ulrich Teichler y Mary-Louise Kearney (eds.). Educación superior, investigación e innovaciones: dinámicas cambiantes. Universidad de Kassel. http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001830/183071E.pdf.

León, E., & Santana, M. (2018). Selección y adaptación de un modelo de evaluación de responsabilidad social empresarial - una aplicación práctica (Tesis de grado). Universidad de las fuerzas armadas - ESPE, Sangolquí. https://repositorio.espe.edu.ec/xmlui/bitstream/handle/21000/14009/T-ESPE-057596.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martínez, O., Birkel, C., Espinosa, E., & Melvin, A. (2019). Análisis de los factores que influyen el emprendimiento y la sostenibilidad de las empresas del área urbana. Revista Maskana, 10 (2), 42-53.

Miyahira Arakaki, J. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Herediana, 20(3), 119-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2009000300001&lng=es&tlng=es.

Pardo, J. (2019). Gestión por procesos y riesgo operacional. Alfaomega Aenor Ediciones.

Pérez, F. J. A. (2013). Gestión por procesos. Bogotá, Colombia. ESIC EDITORIAL.

Primicias (26-12-2023a). El monto estimado de lavado de activos en Ecuador es de USD 285 millones. https://www.primicias.ec/noticias/seguridad/uafe-entrevista-lavado-activos-narcotrafico-corrupcion/

Primicias. (29-12-2023b). Fiscalía procesa 25 casos de lavado de activos en Ecuador. https://www.primicias.ec/noticias/seguridad/fiscalia-lavado-activos-balance-casos/

Ricardo, M., & Ricardo, L. (2018). La dimensión ética en las competencias investigativas formativas: los inicios de una discusión. Revista Uniandes Episteme. (5). 946-965.

Trias de Bes, F. (2007). El libro negro del emprendedor. https://pqs.pe/wp-content/uploads/2021/03/El_libro_negro_del_emprendedor_Fernando_Trias_de_Bes_Capitulos.pdf

Unidad de Análisis Financiero y Económico. (UAFE). (2023). Infórmate sobre el Lavado de Activos. https://www.uafe.gob.ec/

Vilá Baños, R., Rubio Hurtado, J., & Berlanga Silvente, V. (2014). La investigación formativa a través del aprendizaje orientado a proyectos: Una propuesta de innovación en el grado de Pedagogía. Innovación Educativa, (24), 241-258.

Published

2024-03-25

How to Cite

Solís-Murillo, M. de L. ., Mendoza- Macías, C. A. ., Ocampo- Erazo, H., Mila- Carvajal, F., & Betancourt- Aguilar, F. (2024). Formative Research: A Multi-Career Strategy. Revista Científica Hallazgos21, 9(1), 19–29. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/643

Issue

Section

Artículos Originales