Literary Intervention in the Development of Oral Motor Skills in Preschool Children After Pandemic
Keywords:
Literary intervention; oral motor skills; literary resources; reading.Abstract
This study explores the influence of literary intervention on the development of oral motor skills in preschool children aged 4 to 5 years, post-pandemic. In a context where health restrictions have significantly altered educational dynamics, this research addresses how reading stories and the use of other literary resources can contribute to improving these essential skills in early childhood. Adopting a qualitative approach, a combination of interviews with two experts in the field of early childhood education and direct observation of a group of 26 children in a public school was conducted. Observations were conducted at two different times: before and after the literary intervention, which consisted of reading children's stories. Throughout the entire process, strict ethical behavior was maintained, respecting the integrity and well-being of the participants. The findings reveal significant improvements in the children's oral motor skills between the first and second observation, underscoring the effectiveness of literary resources in stimulating and developing such skills. This study provides valuable evidence on incorporating creative reading practices in preschool education, especially in a post-pandemic context that demands innovative strategies to address emerging educational challenges.
References
Alvarez-Amado, D. E., & Barragán-Pérez, E. J. (2022). A propósito de la pandemia COVID-19: hablemos con los padres con respecto a los trastornos del desarrollo del lenguaje. Revista Médica Clínica Las Condes, 33(5), 450–457. https://doi.org/10.1016/J.RMCLC.2022.08.004
Arévalo, H., Triana, M. U., & Santacruz, J. C. (2020). Impacto del aislamiento preventivo obligatorio en la actividad física diaria y en el peso de los niños durante la pandemia por SARS-CoV-2. Revista Colombiana de Cardiología, 27(6), 575–582. https://doi.org/10.1016/J.RCCAR.2020.09.003
Benavides, M. O., & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118–124. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Hamui Sutton, A. (2016). La pregunta de investigación en los estudios cualitativos. Investigación En Educación Médica, 5(17), 49–54. https://doi.org/10.1016/J.RIEM.2015.08.008
Hernán-García, M., Lineros-González, C., & Ruiz-Azarola, A. (2021). Cómo adaptar una investigación cualitativa a contextos de confinamiento. Gaceta Sanitaria, 35(3), 298–301. https://doi.org/10.1016/J.GACETA.2020.06.007
Herrero Nivela, M. L. (1997). La importancia de la observación en el proceso educativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 0 (1), 6 p. http://hdl.handle.net/11162/146005
Hoofman, J., & Secord, E. (2021). The Effect of COVID-19 on Education. In Pediatric Clinics of North America, 68 (5). https://doi.org/10.1016/j.pcl.2021.05.009
Hosseini, M.S., Jahanshahlou, F., Akbarzadeh, M. A., Zarei, M., & Vaez-Gharamaleki, Y. (2024). Formulating research questions for evidence-based studies. Journal of Medicine, Surgery, and Public Health, 2, 100046. https://doi.org/10.1016/J.GLMEDI.2023.100046
Hudson Pérez, M. C., Förster Marín, C. E., Rojas-Barahona, C. A., Valenzuela Hasenohr, M. F., Valdés, P. R., & Ferré, A. R. (2013). Comparación de la efectividad de dos estrategias metodológicas de enseñanza en el desarrollo de la comprensión lectora en el primer año escolar. Perfiles Educativos, 35(140), 100–118. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71824-5
Krainer, A., Aguirre, D., Guerra, M., & Meiser, A. (2017). Educación superior intercultural y diálogo de saberes: el caso de la Amawtay Wasi en Ecuador. Revista de La Educación Superior, 46 (184), 55–76. https://doi.org/10.1016/J.RESU.2017.11.002
Labrada Batchelor, L. de la C., Batchelor Ramos, M. M., Quintana Jiménez, R. M. (2021). La pronunciación en las niñas y los niños del grado preescolar; un reto actual para el logopeda. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2834
López-Olóriz, J., Pina, V., Ballesta, S., Bordoy, S., & Pérez-Zapata, L. (2020). Proyecto Petit UBinding: método de adquisición y mejora de la lectura en primero de primaria. Estudio de eficacia. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 40(1). https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2019.06.001
March Cerdà, J. C., Prieto Rodríguez, M. A., Hernán García, M., & Solas Gaspar, O. (1999). Técnicas cualitativas para la investigación en salud pública y gestión de servicios de salud: algo más que otro tipo de técnicas. Gaceta Sanitaria, 13(4), 312–319. https://doi.org/10.1016/S0213-9111(99)71373-7
Martín-Ruiz, I., & González-Valenzuela, M. J. (2024). Efecto de un programa de intervención temprana del lenguaje oral y escrito en la capacidad de razonamiento de alumnado en riesgo de dificultades en el aprendizaje. Revista de Psicodidáctica, 29(1), 69–77. https://doi.org/10.1016/J.PSICOD.2023.09.002
Solis Sánchez, G., Alcalde Bezhold, G., & Alfonso Farnós, I. (2023). Ética en investigación: de los principios a los aspectos prácticos. Anales de Pediatría, 99(3), 195–202. https://doi.org/10.1016/J.ANPEDI.2023.06.005
Weil Parodi, W. (2015). Ética del investigador biomédico. Una reflexión sobre los principios rectores de la ciencia. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 8(2), 173–175. https://doi.org/10.1016/J.PIRO.2014.05.001
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.