Training in Gender Studies in the cantons of Esmeraldas and Eloy Alfaro, Ecuador

Authors

  • Jenny A. Marín- Bareño Agencia de la ONU para los Refugiados (ACNUR Ecuador)
  • Carlota G. Yugcha- Culqui Consejo Cantonal de Protección de Derechos, Esmeraldas, Ecuador
  • Michel A. Lapierre- Robles LATAM-UE, Fundación Finnova
  • Viviana M. Márquez- Arboleda Pontificia Universidad Católica del Ecuador- Esmeraldas

DOI:

https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v9i2.657

Keywords:

Training, gender, violence

Abstract

By constitutional and legal mandate, the municipal and metropolitan Decentralized Autonomous Governments are obliged to establish a system of citizen participation in their respective jurisdictions. To achieve this, they must enact the corresponding local regulations. In this context, this research aimed to characterize the level of knowledge of people linked to the public and private sectors of the cantonal system of protection of rights in the cantons of Eloy Alfaro and Esmeraldas, specifically regarding training in studies of gender, which contribute to the prevention and eradication of violence against women and their gender-specific diversities. The sample comprised 51 people from the public and private sectors of the cantonal system for the protection of rights and civil society of the aforementioned cantons, to whom a survey was applied and whose results were quantified for a better description. The results showed the participation of 28 people from the Eloy Alfaro canton and 23 from the Esmeraldas canton, mostly female (77.6%). Of the total responses, 98% reported having received some type of gender-related training, although more than half (55.2%) received it through workshops or short training courses. Only 9 people have completed higher level studies, including 7 who have completed the master's degrees on the subject. It is concluded that the absence of training programs on the law and its contents can lead to a lack of application and, therefore, the perpetuation of violence against women.

References

Araya, S. (2001). La equidad de género en la educación. La Ventana, (13) /159-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5202171

Azorín, C. (2014). Actitudes del profesorado hacia la coeducación: claves para una educación inclusiva. Universidad de Murcia: Facultas de Educación, 1-16. https://www.researchgate.net/publication/273122527

Bolaños Muñoz, L. M., & Jiménez Cortés, R. (2007). La formación del profesorado en género. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 77–95. https://revistas.um.es/rie/article/view/96481

Bucheli, F. (2015). Equidad de Género en las Instituciones de Educación Superior. Caso: Escuela Politécnica Nacional (Tesis de Maestría en Gerencia Educativa. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Área de Educación). Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador: Área de Educación. http://hdl.handle.net/10644/4643

Calvo, G. (2016). La importancia de la equidad de género en los logros de aprendizaje. Académica, 1-16. Panel “Género y logros de aprendizaje”. Santiago: UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Gloria-CalvoUNA-Colombia.pdf

Consejo Nacional para la Igualdad de Género. (2018). Guía de orientaciones técnicas para prevenir y combatir la discriminación por diversidad sexual e identidad de género en el sistema educativo nacional. https://www.igualdadgenero.gob.ec/wp-content/uploads/2019/02/GU%C3%8DADIVERSIDADES_FINAL.pdf

Distrito Metropolitano de Quito. (2019). Manual de Codificación Legislativa del Código Municipal para el Distrito Metropolitano de Quito. https://www7.quito.gob.ec/mdmq_ordenanzas/Codificaci%C3%B3n%20Legislativa/Manual%20de%20Codificaci%C3%B3n%20Legislastiva.pdf

Espinosa-Fajardo, J., & Bustelo, M. (2019). ¿Cómo evaluamos el éxito de las políticas de igualdad de género? Criterios y herramientas metodológicas. Revista Española de Ciencia Política, 49, 151-172.

Poma, J., & Mendoza, S. (2012). Programa de Estudios Semipresenciales en Género y Desarrollo (Tesis de grado. Universidad de Cuenca). Cuenca. https://dspace.ucuenca.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/3011/1/tgd16.pdf

Porras Arboleda, P. A. (2009). Las ordenanzas municipales sus orígenes, contenidos, y posibilidades de investigación. BIBLID,(36), 19-35. https://core.ac.uk/download/pdf/11502851.pdf

Reinoso, I. (2011). "La perspectiva de género en la educación". Cudernos de educación y desarrollo, 3(28), 1-10. https://www.eumed.net/rev/ced/28/rchm.htm

Secretaría Técnica de Participación y Control Social. (2017). Ordenanza Tipo Para La Implementación Del Sistema De Participación De Los Gad’s Municipales, Metropolitanos Y Provinciales. https://www.cpccs.gob.ec/wp-content/uploads/2017/02/ordenaza.pdf

Yugueros, A. (2014). La violencia contra las mujeres: conceptos y causas. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, (18), 147-159. https://www.redalyc.org/pdf/3221/322132553010.pdf

Published

2024-07-29

How to Cite

Marín- Bareño , J. A., Yugcha- Culqui , C. G., Lapierre- Robles, M. A., & Márquez- Arboleda, V. M. (2024). Training in Gender Studies in the cantons of Esmeraldas and Eloy Alfaro, Ecuador. Revista Científica Hallazgos21, 9(2), 139–147. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v9i2.657

Issue

Section

Artículos Originales