Inclusive Classroom as a Strategy to Address Specific Educational Needs: A Systematic Literature Review

Authors

  • Juan C. Salas Subía Universidad Técnica del Norte, Imbabura
  • Marco A. Salas Subía Universidad de Otavalo, Imbabura
  • Jaylinme N. Osorio Lloré Universidad Técnica del Norte, Imbabura

Keywords:

inclusive classroom, inclusive education, classroom practices, specific educational needs, pedagogical strategies

Abstract

This study presents a systematic literature review that evaluates the effectiveness of flexible pedagogical strategies in educational inclusion. Its objective is to determine how these strategies affect the attention to the specific educational needs of students with disabilities in inclusive primary and secondary classrooms. The methodology employed includes a Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) review. Eight research articles from the Elsevier Scopus database covering the period from 2020 to 2024 were analyzed. The results indicate that adapted strategies, such as the use of educational technologies and active methodologies, are more effective than traditional approaches, improving the academic performance of students with disabilities and the school climate. Furthermore, factors such as teacher training and institutional support are crucial for the successful implementation of these inclusive practices. The conclusions emphasize the need to invest in continuous teacher training and adequate resources to promote an equitable educational environment that benefits all students, which is essential for maximizing each student's potential in an inclusive classroom.

References

Albis-Feliz, R. (2024). Investigar y publicar. 1. Cómo formular una pregunta de investigación. Revista Colombiana de Gastroenterologia, 39(1), 59–61. https://doi.org/10.22516/25007440.1174

Álvarez, N., & López, L. (2022). Diversidad y educación inclusiva en la universidad, labor del docente. Vinculatégica Efan, 8(5), 39-48. https://doi.org/10.29105/vtga8.5-214

Arias Maldonado, D., & Reveles Márquez, J. de J. (2024). La formación docente en Zacatecas, México: un área de oportunidad para la inclusión educativa. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 125 – 137. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1864

Aybar Bellido, L., & Angulo Legua, L.C. (2023). Educación inclusiva: abordando la diversidad para mejorar el aprendizaje estudiantil. Revista de Climatología, (23), 2595-2602. https://doi.org/10.59427/rcli/2023/v23cs.2595-2602

Balladares, G. (2024). Aplicaciones prácticas de la generativa en la educación inclusiva. Revista Científica y Académica, 4(2), 1950-1967. https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i2.344

Bonilla Torres, C. A., Gómez Contreras, J. L., & Esteban Ojeda, Y. C. (2023). Estrategias didácticas y pedagógicas, modelos pedagógicos y herramientas tecnológicas en educación superior mediada por TIC. Sophia, 19(1). https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.1i.1173

Cobos, M. (2024). Estrategias psicopedagógicas para la atención a la diversidad en el aula: enfoque en la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales (NEE). South Florida Journal of Development, 5(4), e3846. https://doi.org/10.46932/sfjdv5n4-015

Charry-Bressan, L., Torres-Aya, L., & Rodríguez-Cárdenas, D. E. (2023). Educación inclusiva e identidad en estudiantes de secundaria con discapacidades auditivas. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15902

Delgado Valdivieso, K., & Jadan Guerrero, J. (2022). Neurodidáctica: una experiencia en educaciñon inclusiva aplicada a las TIC. Texto Libre, 15, e40509. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.40509

Dube, B. (2020). Aprendizaje rural online en el contexto de COVID-19 en Sudáfrica: Evocando un enfoque de educación inclusiva. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 135–157. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5607

Estrella-Acencio, L., Valle-Navarro, C., & Esteves-Fajardo, Z. (2023). Importancia del aula inclusiva en los espacios universitarios ecuatorianos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(15), 18-29. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i15.2416

Figueroa, J., Ávila, N., Castillo, C., & Espinosa, M. J. (2023). Enseñanza de la escritura a estudiantes migrantes: reflexiones y propuestas para un aula inclusiva. Lenguas Modernas, (61), 127–149. https://www.researchgate.net/publication/376888855_Ensenanza_de_la_escritura_a_estudiantes_migrantes_reflexiones_y_propuestas_para_un_aula_inclusiva

Frutos, A., Muñoz, J., & Rus, T. (2023). La perspectiva del profesorado sobre el contexto escolar en educación inclusiva. Aula Abierta, 52(1), 15-22. https://doi.org/10.17811/rifie.52.1.2023.15-22

Gálvez-Palomeque, P., Chalco-Torres, L. E., & Galarza-Mora, W. G. (2023). Optimizando la enseñanza en educación superior: una revisión de estrategias para la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. MQRinvestigar, 7(3), 4300-4316. https://doi.org/10.56048/mqr20225.7.3.2023.4300-4316

Garay, J., Albornoz, V., Chávez-Ortiz, P., Flores-Barrios, R., & Abad-Escalante, K. (2020). Estrategias didácticas para desarrollar prácticas inclusivas en docentes de educación básica. Eleuthera, 22(2), 51-70. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.4

González, L. (2023). Educación superior, avanzando hacia la inclusión efectiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9761-9774. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5175

Gruezo Realpe, M. S., Nazareno Vivero, G., Cambindo Quiñónez, B. K., & Triviño Diaz, A. L. (2024). Gestión del Aula y Clima Educativo en Contextos de Formación Profesional: Estrategias Pedagógicas Eficaces. Código Científico Revista De Investigación, 5(1), 1124–1137. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/n1/390

Guerra, F., Basantes-Andrade, A., Naranjo-Toro, M., & Guerra-Dávila, E. (2022). Modelos didácticos en educación superior: desde concepciones de los profesores a las ecologías didácticas. Formación Universitaria, 15(6), 11–22. https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000600011

Hoya, G. F. (2022). Lenguajes del gesto: El arte como alternativa metodológica para la construcción de una educación inclusiva e igualitaria. Arteterapia, (17), 175–188. https://doi.org/10.5209/arte.76268

Inlago Inuca, J., Ortega Asanza, V. De Los Á., Real Olaya, A. M., Fuertes Morillo, F. A., & Limongi Basantes, D. S. (2024). El impacto de las metodologías activas en estudiantes de básica elemental y media con necesidades educativas especiales. Revista Imaginario Social, 7(1). https://doi.org/10.59155/is.v7i1.165

Kitchenham, B., Pearl Brereton, O., Budgen, D., Turner, M., Bailey, J., & Linkman, S. (2009). Systematic literature reviews in software engineering - A systematic literature review. Information and Software Technology, 51(1), 7–15. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2008.09.009

López Mera, R. A., Pinto Loor, B. F., Ureta Morales, C. J., Barberán Santana, E. V., Ferrín Rodríguez, E. J., & Mendoza Montes, V. J. (2024). Estrategias efectivas para la inclusión de niños con necesidades educativas específicas a través del uso de recursos audiovisuales en el entorno educativo. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 3384 – 3393. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1844

López Salazar, B.J. (2022). Necesidades educativas de la niñez con discapacidad auditiva prioritarias en educación primaria. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(2), 67-74. https://doi.org/10.46954/revistages.v5i2.91

Meneses, H. (2024). Estrategias neurodidácticas para fomentar las normas de convivencia escolar en niños y niñas de primero de básica. Sinergia Académica, 7(1), 145-163. https://doi.org/10.51736/sa.v7i1.192

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., Antes, G., Atkins, D., Barbour, V., Barrowman, N., Berlin, J. A., Clark, J., Tovey, D., & Tugwell, P. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLoS Medicine, 6(7). https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Muñoz-Arteaga, J., López-Torres, G. C., & Muñoz-Zavala, Á. E. (2023). Una metodología de aprendizaje ágil como apoyo a la educación inclusiva. Edutec, 86, (116). https://doi.org/10.21556/edutec.2023.86.3013

Paladines Flores, Y. E., & Agramonte Rosell, R. de la C. (2024). La Inclusión escolar: la importancia de la capacitación docente en la implementación de adaptaciones curriculares. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 2980 – 2989. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2468

Peña, R., Arteaga, M., Benítez, L., & Fernández, D. (2020). Acciones didácticas para el logro de buenas prácticas inclusivas. Propósitos Y Representaciones, 8(Spe3). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nspe3.727

Poma-González, R. (2024). Kahoot como estrategia didáctica para desarrollar la lectura en los niños de 6 a 7 años de edad. MQRinvestigar, 8(3), 2697-2716. https://doi.org/10.56048/mqr20225.8.3.2024.2697-2716

Ramos Torres, D. I. (2020). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española de Educación Comparada, (37), 89–110. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763

Ribés, A. S., García, O. M., & Miravet, L. M. (2020). Organización del aula inclusiva: ¿Cómo diferenciar las estructuras para lograr prácticas educativas más efectivas? Revista Complutense de Educacion, 31(4), 497–506. https://doi.org/10.5209/rced.65774

Rojas Córdova, N. N., Lara Lara, I., Herrera Navas, C. D., & Lara Lara., F. (2023). Inclusión educativa y profesorado unidocente: algunas precisiones conceptuales. Boletín Científico Ideas Y Voces, 3(2), 15-30. https://doi.org/10.60100/bciv.v3i2.108

Romero Guerrero, M. del C. (2023). La importancia de la evaluación formativa en los estudiantes con NEE. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 8772-8788. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7587

Romero Guerrero, M. del C., Alonso, J., & Romero, J. (2020). Programar en la etapa de educación infantil. Brazilian Journal of Development, 6(3), 15435-15446. https://doi.org/10.34117/bjdv6n3-425

Romero Guerrero, M. del C., & Pérez Figueiras, E. (2023). Estrategias metodológicas para la atención a las necesidades educativas especiales asociadas a la discapacidad. Caminos de Investigación, 4(1), 28–40. https://doi.org/10.59773/ci.v4i1.52

Sanahuja-Ribés, A. (2023). Estudio de caso sobre la estrategia del apadrinamiento lector. Fomentando una educación inclusiva. OCNOS, 22(2). https://doi.org/10.18239/ocnos_2023.22.2.342

Sánchez-Serrano, S., Pedraza-Navarro, I., & Donoso-González, M. (2022). ¿Cómo hacer una revisión sistemática siguiendo el protocolo PRISMA? Usos y estrategias fundamentales para su aplicación en el ámbito educativo a través de un caso práctico. Bordón. Revista de Pedagogía, 74(3), 51–66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.95090

Silva, F., & Bussolotti, J. (2022). Entendimientos sobre las intenciones de las prácticas educativas de los futuros profesores de música de estudiantes sordos: un informe de investigación. En: Actas del XI Congreso Internacional de Ciencia, Tecnología y Desarrollo: XI CICTED 2022. https://doi.org/10.29327/xicicted2022.563491

Taco, D. (2023). Beneficios del aprendizaje basado en proyectos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de estudiantes con NEE. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 3978-3996. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8006

Velasco Rey K. M., & Morales Martínez M. E. (2022). Revisión de modelos de atención integral de la diversidad que garantizan los aprendizajes en educación superior. Revista Complutense de Educación, 33(3), 577-587. https://doi.org/10.5209/rced.76310

Published

2024-11-21

How to Cite

Salas Subía, J. C., Salas Subía, M. A. ., & Osorio Lloré, J. N. . (2024). Inclusive Classroom as a Strategy to Address Specific Educational Needs: A Systematic Literature Review. Revista Científica Hallazgos21, 9(3), 336–352. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/675

Issue

Section

Artículo de Revisión