History of Inclusive Education in Ecuador
Keywords:
Inclusive education, specific educational needs, History, curricular adaptationsAbstract
Inclusive education in Ecuador has come a long way from its beginnings in the 1940s to the present, a process marked by advances and challenges, with the ultimate goal of guaranteeing quality education for all children; That is why actions are being carried out in line with the postulates of education in the 21st century, such as learning to live together, with others. It is understood that educational institutions must adapt to serve students with specific educational needs, without discriminating based on their social, cultural condition, ideology, sex, ethnicity or any physical, intellectual, sensory disability or intellectual giftedness. It is concluded that to achieve an education that responds to the diversity of all students, it is necessary to strengthen political commitment, investment in resources, and teacher training
References
Ainscow, M. (2000). The Next Step for Special Education: Supporting the Development of Inclusive Practices. British Journal of Special Education, 27 (2), 76-80. https://eric.ed.gov/?id=EJ611359
Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la Republica del Ecuador 2008. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/Ley-Organica-Educacion-Intercultural-Codificado.pdf
Ministerio de Educación. (2013). Plan Nacional de Educación Inclusiva. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/08/ACUERDO_295-13.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1998). Los cuatro pilares de la educación. https://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf
Samaniego Jiménez , A., Moreno Quinto, N. M., Campuzano Yambo, M. L., & Valenzuela Méndez, K. (2024). Inclusión Educativa de Estudiantes con Discapacidades en Escuelas Públicas Ecuatorianas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 2954-2971. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10727
Serrano Polo, O. R., Espinoza Freire, E. E., & Espinoza Guamán, E. E. (2019). La inclusión en la enseñanza básica ecuatoriana. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 69-74. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=721778101010
Torres Gómez, M. S., Monserrate Cajamarca, G. M., Siguencia Maldonado, D. S., & Noboa Erazo, S. P. (2023). Historia de la educación en Ecuador: de la educación especial a la educación inclusiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 1715-1727. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4517
Warnock. (1979). Special Educational Needs: Report of the Committee of Enquiry Into the Education of Handicapped Children and Young People: [comments and Extracts]. SPELD Association.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.