Genodermatología, Android Application as a Teaching Aid for Genodermatoses

Authors

  • Yordania Velázquez-Ávila Hospital Pediátrico Provincial Docente “Mártires de Las Tunas”. Las Tunas, Cuba
  • Alexander M. LLamosa-González Policlínico Docente “Chiqui Gómez Lubian”. Villa Clara. Cuba
  • Carmen R. Rodríguez-Valenciano Departamento provincial de Genética Médica. Las Tunas, Cuba

Keywords:

Genodermatoses, medical genetics, genetic diseases of the skin, mobile applications, teaching aids, educational resources

Abstract

The genetic diseases affecting the skin and their annexes, known as genodermatoses, have mechanisms linked to the genes in common. The study of this group of diseases forms part of the curricular program of the dermatology and genetics clinical doctor specialties.   Genodermatología is an application used as a teaching aid for these diseases. The objective is to expose its use. A review of the literature available in Scopus, Elsevier, SciELO, Medigraphic and Dialnet Plus was carried out. The descriptors used were mobile applications, telemedicine, and information technology. The authors present their criteria about the topic and the development of Genodermatology, designed as part of a methodology for the care of patients with genodermatoses, using the tools WordPress 5.7.1, Dreamweaver 2021, Apache Cordova 10.0.0 and Android Studio 4.1.0.0 for Android cell phones version 4.1 or more updated. The influence of Android applications on current medical education is addressed. It is stated that the simple design and organizational level of Genodermatology make the topics didactically more understandable for students. The link with international databases contributes to its continuous updating, and its accessibility allows it to be used to improve the educational teaching process in the study of genodermatoses.

References

Garay, J.R. (2020). Aplicaciones de dispositivos móviles como estrategia de aprendizaje en estudiantes universitarios de enfermería. Una mirada desde la fenomenología crítica. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20):e050. https://orcid.org/0000-0002-0868-1344

James, W. D., Elston, D. M., Treat, J. R., Rosenbach, M. A, & Neuhaus, I. M. (2019). Genodermatoses and Congenital Anomalies. Clinical dermatology. En (13th ed) Diseases of the Skin. Elseiver. https://www.elsevier.com/books/andrews-diseases-of-the-skin/james/978-0-323-54753-6

Machado, G., Rojas, A. J., & Martínez, H. (2023). Los recursos tecnológicos digitales, su uso con conciencia tecnológica en la formación del bachiller: una aproximación teórica. Didasc@lia: didáctica y educación, 14(1). http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1566/1953

Marcheco, B., Rojas, I., Lantigua, A., Martínez,L., Benítez, Y., Suárez, B., Monzón, G., Orive, N. M., Echeverróa, D., Roblejo, H., Rodríguez, M., Arencibia, J., Zúñiga, Y., & Rivero, R. (2017). Manual de normas y procedimientos. Servicios de Genética médica en Cuba. Editorial Ciencias Médicas.

Ministerio de Salud Pública. (2015a). Planes de estudio y programas de especialidad. Dermatología. Dirección Nacional de Posgrado. Área de Docencia e Investigaciones. Cuba.

Ministerio de Salud Pública. (2015b). Planes de estudio y programas de especialidad. Genética médica clínica. Dirección Nacional de Posgrado. Área de Docencia e Investigaciones. Cuba.

Morales, D. (2023). Aprendizaje digital móvil en la educación médica actual. Rev haban cienc méd, 22(3),e4597. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4597

Salcines, I., & González, N. (2020). Aplicaciones Educativas en Educación Superior. Estudio sobre su uso en estudiantes y Profesorado. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1). https://dialnet.uniroja.es/descarga/articulo/7711530.pdf

Velázquez, Y., Batista, M., Espinosa, D., Orraca, M., & Pérez, D. (2022). Metodología para la atención integral a pacientes con genodermatosis. Multimed, 26(6), e2668. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2668/2555

Velázquez, Y., Llamosa, A.M., Rodríguez, C.R., López, Y., & Rosa, I. (2023). Genodermatología, una aplicación que favorece la atención de los pacientes con genodermatosis. Multimed, (27), e2671. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2671/2592

Published

2025-03-27

How to Cite

Velázquez-Ávila , Y. ., LLamosa-González, A. M., & Rodríguez-Valenciano, C. R. (2025). Genodermatología, Android Application as a Teaching Aid for Genodermatoses. Revista Científica Hallazgos21, 10(1), 92–98. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/691