The Strategic Approach of Michael Porter Applied to Mipymes: the Ibarra - Ecuador Case

Authors

  • Sandra N. Landázuri Espinoza Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Ibarra.
  • Norma J. Montenegro Cazare Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Ibarra.

Keywords:

Mipymes; generic strategies; success; permanence; competitiveness.

Abstract

The objective of this work is to identify the strategies used by four Mipymes in the city of Ibarra and compare them with the theory proposed by Michael Porter, regarding generic strategies: cost leadership, differentiation and concentration, to achieve competitive advantage. The research used the case study method applied to a population of ten family companies that have remained in the market between 8 and 120 years using empirically as described by Porter. After the interviews, four companies were selected to exemplify the relationship between theory and practice, confirming their view that they apply to large and small companies. In conclusion the ability to implement planned or emerging strategies generate competitive advantage.

References

ALADI (2012). Caracterización y situación actual de pymes exportadoras ecuatorianas en los mercados de ALADI: programa de cooperación Ecuador. N° 31. pp 1- 34.

CAN (2009). Resolución 1260, Disposición Técnica para la Transmisión de Datos de Estadísticas de pyme de los Países Miembros de la Comunidad Andina.

Castro, E. (2010). Las estrategias competitivas y su importancia en la buena gestión de las empresas. Ciencias Económicas. Vol. 28., N°1., pp 247 -276.

CENEC (2010). Censo Nacional Económico. INEC.

Culkin, N. & Smith, D. (2000). An emotional business. A guide to understanding the motivations of small business decision takers. Qualitative market research.

Franco-Ángel, M.; Urbano, D. (2014). Dinamismo de las PYMES en Colombia: un estudio comparativo de empresas. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 19, núm. 66, abril-junio, pp. 319-338. Universidad del Zulia Maracaibo.

Gonzáles, C.; Espilco, L.; Aragón. E. (2003). Análisis de estrategias competitivas en sectores industriales de Perú. Industrial Data. Vol. 6, N° 2, pp.88-93

Hill, C., Jones, G. (2009). Administración Estratégica: Un Enfoque Integrado. Mc Graw Hill / Interamericana Editores. Octava edición.

Levin, R., Rubin, D. (2004). Estadística para Administradores. 10ma edición. México. Person.

Oyedijo, A. (2012). Competitive Strategy Orientations of Small and Medium Business Owners and their Performance Impacts: The Case of Paint Manufacturing SMEs in South - Western Nigeria. Journal of Asian Business Strategy, Vol. 2, No. 1, pp. 1-8.

Porter, M. (1991). Ventaja Competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. Rei Argentina S.A.

Porter, M. (2009). Estrategia Competitiva. Técnicas para el análisis de la empresa y sus competidores. Pirámide.

SRI. Servicio de Rentas Internas del Ecuador (2014).

Unión Europea (UE). Recuperado el 15 de septiembre 2016 de http://www.ipyme.org/esES/UnionEuropea/UnionEuropea/PoliticaEuropea/Marco/Paginas/NuevaDefinicionPYME.aspx

Published

2018-06-11

How to Cite

Landázuri Espinoza, S. N., & Montenegro Cazare, N. J. (2018). The Strategic Approach of Michael Porter Applied to Mipymes: the Ibarra - Ecuador Case. Revista Científica Hallazgos21, 3. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/227

Issue

Section

Artículos Originales