The Strategic Approach of Michael Porter Applied to Mipymes: the Ibarra - Ecuador Case
Keywords:
Mipymes; generic strategies; success; permanence; competitiveness.Abstract
The objective of this work is to identify the strategies used by four Mipymes in the city of Ibarra and compare them with the theory proposed by Michael Porter, regarding generic strategies: cost leadership, differentiation and concentration, to achieve competitive advantage. The research used the case study method applied to a population of ten family companies that have remained in the market between 8 and 120 years using empirically as described by Porter. After the interviews, four companies were selected to exemplify the relationship between theory and practice, confirming their view that they apply to large and small companies. In conclusion the ability to implement planned or emerging strategies generate competitive advantage.
References
ALADI (2012). Caracterización y situación actual de pymes exportadoras ecuatorianas en los mercados de ALADI: programa de cooperación Ecuador. N° 31. pp 1- 34.
CAN (2009). Resolución 1260, Disposición Técnica para la Transmisión de Datos de Estadísticas de pyme de los Países Miembros de la Comunidad Andina.
Castro, E. (2010). Las estrategias competitivas y su importancia en la buena gestión de las empresas. Ciencias Económicas. Vol. 28., N°1., pp 247 -276.
CENEC (2010). Censo Nacional Económico. INEC.
Culkin, N. & Smith, D. (2000). An emotional business. A guide to understanding the motivations of small business decision takers. Qualitative market research.
Franco-Ángel, M.; Urbano, D. (2014). Dinamismo de las PYMES en Colombia: un estudio comparativo de empresas. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 19, núm. 66, abril-junio, pp. 319-338. Universidad del Zulia Maracaibo.
Gonzáles, C.; Espilco, L.; Aragón. E. (2003). Análisis de estrategias competitivas en sectores industriales de Perú. Industrial Data. Vol. 6, N° 2, pp.88-93
Hill, C., Jones, G. (2009). Administración Estratégica: Un Enfoque Integrado. Mc Graw Hill / Interamericana Editores. Octava edición.
Levin, R., Rubin, D. (2004). Estadística para Administradores. 10ma edición. México. Person.
Oyedijo, A. (2012). Competitive Strategy Orientations of Small and Medium Business Owners and their Performance Impacts: The Case of Paint Manufacturing SMEs in South - Western Nigeria. Journal of Asian Business Strategy, Vol. 2, No. 1, pp. 1-8.
Porter, M. (1991). Ventaja Competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. Rei Argentina S.A.
Porter, M. (2009). Estrategia Competitiva. Técnicas para el análisis de la empresa y sus competidores. Pirámide.
SRI. Servicio de Rentas Internas del Ecuador (2014).
Unión Europea (UE). Recuperado el 15 de septiembre 2016 de http://www.ipyme.org/esES/UnionEuropea/UnionEuropea/PoliticaEuropea/Marco/Paginas/NuevaDefinicionPYME.aspx
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.