Training in Economics in the Municipality of San Nicolás, Province of Mayabeque,Cuba
Keywords:
Economy; Accounting and Finance; training.Abstract
In the period 2014-2016, in one of the three classrooms authorized to teach the Accounting and Finance course in the municipality of San Nicolás, province of Mayabeque, 88 students were enrolled, a situation that led the authors to socialize the impact of the apprehension of economic culture. The initial diagnosis showed that 92.0% of those enrolled had a poor economic culture. The group was composed of professors, students and public administration officials. The training included 9 modules. In the case of the students, the theory-practice bond was contributed, to promote a better understanding of the pre-professional practice and its usefulness in the training of the economics professional. The final diagnosis illustrated that 83.0% of those enrolled possessed an acceptable economic culture. It is concluded that the training was fruitful, to achieve changes in the modes of action of the students, which is demonstrated in the results achieved by them, both in the systematic participation in class and in the final exam. The aforementioned results must result in a better performance of their functions.
References
Bárcena A. (2016). Agenda 2030 y Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/15/S1700334_es.pdf
Cabrera Elejalde, O.R. (2016). Cultura económica y educación: enfoques. Editorial Redipe- UCPEJV, 2016. Recuperado de: https://issuu.com/redipe/docs/revista_redipe
Castillo, D. MI. (2013). Sistema de actividades para la formación de la cultura económica en los profesores del Instituto Politécnico de Economía Lázaro Ramón Alpízar Hernández. (Tesis de Maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba. Recuperado de: https://www.ecured.cu/index.php?search=+).+Sistema+de+actividades+para+la+formación+de+la+cultura+económica+en+los+profesores+del+Instituto+Politécnico+de+Economía+Lázaro+Ramón+Alpízar+Hernández.+&button=
Castro, R. R. (2012). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución: Editora Política.
Castro, R. R. (2017). Conceptuación del Modelo Económico y Social Cubano: Editora Política.
Chávez, J.A. (2012). Acercamiento Necesario a la Pedagogía General: Pueblo y Educación.
Gámez, I. A. (2013). Modelo para la superación en cultura económica de los docentes de la Facultad de Ciencias Técnicas de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael maría de Mendive, Pinar del Río, Cuba. Recuperado de: http://www.rc.upr.edu.cu/handle/DICT/2736?mode=
Martí, J. (2011a). Obras Completas. Ediciones Críticas. Tomo I: Centro de Estudios Martianos. Recuperado de: http://www.josemarti.cu/edicion-critica-obras-completas/
Martí, J. (2011b). Obras Completas. Ediciones Críticas. Tomo VI: Centro de Estudios Martianos. Recuperado de: http://www.josemarti.cu/edicion-critica-obras-completas/
Marín, R. R. (2013). Sistema de ejercicios para potenciar la cultura económica desde el ideario martiano. (Tesis de maestría). Universidad Agraria de la Habana Fructuoso Rodríguez Pérez. Mayabeque, Cuba.
Olvera, J.R. (2013). Estrategia Educativa para formar la cultura económica en la carrera de Marxismo Leninismo e Historia. (Tesis de maestría). Universidad Carlos Rafael Rodríguez, Cienfuegos, Cuba. Recuperado de: https://www.ecured.cu/index.php?search=Estrategia+Educativa+para+formar+la+cultura+económica+en+la+carrera+de+Marxismo+Leninismo+e+Historia&button=
Pacheco González, M.C., Pupo Pupo, R. (2012). José Martí: la educación como formación humana: Editorial Colibrí. Recuperado de: https://www.ecured.cu/José_Martí:_la_educación_como_formación_humana
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.