Approach to the Concepts of Equality and Diversity in the Birth of Western Educational Systems

Authors

  • Óscar Navarro Martínez Universidad de Castilla-La Mancha
  • Francisco J. Sánchez-Verdejo Pérez Universidad de Castilla-La Mancha
  • Ángel L. González Olivares Universidad de Castilla-La Mancha
  • Juana M. Anguita Acero Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v3i2.283

Keywords:

Educational systems; liberal state; models of education; equality; diversity.

Abstract

The origin of the Liberal State in the late eighteenth century and early nineteenth century was the cause of the birth of Western educational systems. Education acquired great political significance, consolidating as the basis for the development of the states. Principles such as equality, diversity and multiculturalism emerged, which marked the appearance of modern education adapted to the society of the time. The processes of organization, segmentation and graduation, linked to various causes of the new educational system (promotion of science, industrialization and secularization of education) led to the appearance of new models of education, mainly the New, Single, Comprehensive and Polytechnic School.

In this contribution we intend to make an approach to how the concepts of equality and diversity have varied in the process of appearance and consolidation of the nearest educational systems around us.

References

Badillo, P. (2003) (coord.) Pluralismo, tolerancia, multiculturalismo. Reflexiones para un mundo plural. Madrid: Universidad Internacional de Andalucía / Akal.

Beck, C. (1990) Better Schools. A Values Perspective. Bristol: The Falmer.

Freire, P. (1975) La desmitificación de la conciencia y otros escritos. Bogotá: editorial América Latina.

García, J., Pulido, R. A., & Montes, Á. (1993) “La Educación Multicultural y el concepto de cultura. Una visión desde la Antropología social y cultural”, Revista de Educación 302, 83-110.

García, T. (1985) La polémica sobre la secularización de la enseñanza en España (1902-1914). Madrid: Fundación Santa María.

Gimeno, J. (2000) La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid: Morata.

Green, A., Leney, T., & Wolf, A. (2001) Convergencias y divergencias en los sistemas europeos de educación y formación profesional. Barcelona: Pomares.

Manjón, A. (1956) Edición Nacional de las Obras Selectas de D. Andrés Manjón. Tomo X. Hojas circunstanciales. Hojas históricas. Hojas cronológicas del Ave María. Madrid: Patronato de las Escuelas del Ave María.

Núñez, L., & Romero, C. (2002) Pensar la Educación. Una aproximación sistémica a la Filosofía de la Educación. Sevilla: ed. PreuSpínola.

Ossenbach Sauter, G. (2011) Corrientes e instituciones educativas contemporáneas. Madrid: UNED.

Pedró, F., & Puig, I. (1998): Las reformas educativas: una perspectiva política y comparada. Barcelona: Paidós.

Ruiz, C. (2017) “Estrategias para educar en y para la igualdad: coeducar en los centros”, ATLÁNTICAS – Revista Internacional de Estudios Feministas, 2, 1, doi: http://dx.doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.2063.

Santos, M. A. (2015). “Género, poder y convivencia. La escuela como mezcladora social”, en J. J. Leiva et al. (Coord.). Género, Educación y Convivencia. Madrid: Dykinson.

Tiana, A. (2008) “Plan Langevin-Wallon”, Transatlántica de educación 5.

Tiana, A., Ossenbach, G., & Sanz, F. (2002) Historia de la Educación (Edad Contemporánea). Madrid: UNED.

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Comunidades y cambios. Madrid: Morata.

Published

2018-07-10

How to Cite

Navarro Martínez, Óscar, Sánchez-Verdejo Pérez, F. J., González Olivares, Ángel L., & Anguita Acero, J. M. (2018). Approach to the Concepts of Equality and Diversity in the Birth of Western Educational Systems. Revista Científica Hallazgos21, 3(2), 228–242. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v3i2.283