Habituation to School Violence: The Case of a Basic Education School
Keywords:
violence; education; social conflict.Abstract
The present article aims to explain some possible causes of the habituation at school violence from the perspective of the sixth year students of Basic General Education of the Educational Unit "Vivian Luzuriaga Vásquez" of the city of Santo Domingo; due to the identification of a percentage increase in the aggressiveness of the students in the classroom. The methodology used was non-experimental based on explanatory research applied to an intentional sample of 64 students of Basic General Education. The results obtained with this research show that there is a normalization of school violence in its different modalities; in the same line, it seems that the students are unaware of the problem, therefore, they deny the frequency of violent acts. In the conclusions, the reasons that have caused the habituation of school violence are explained, highlighting the normalization of aggression and conflicts, the increase of participation in violent acts, the unconsciousness of the problem and the extension of violence towards other spaces.
References
Armero, P., Bernardino, B. & Bonet, C. (2011). Acoso escolar, bullying. Pediatría Atención Primaria, 13 (52), 661-670. doi: 10.4321/S1139-76322011000600016
Díaz, G. (2013). Prevención de la criminalidad infantil y juvenil: cuidado y cultivo de los valores del niño. México: Trillas.
Enciclopedia Jurídica (2014). Coacción. Recuperado de http://www.enciclopedia-juridica.biz14.com/d/coacci%C3%B3n/coacci%C3%B3n.htm
Fernández, A. & López, M. (2014). Educar para la paz: Necesidad de un cambio epistemológico. Convergencia, 21(64), 117-142. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352014000100005&lng=es&tlng=es.
Gairín, J., Armengol, C., & Silva, B. (2013). El «bullying» escolar. Consideraciones organizativas y estrategias para la intervención. Educación XXI, 16(1), 17-38. Doi: 10.5944/educxx1.16.1.715
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México: McGRAW-HILL
Jiménez, F. (2012). Conocer para comprender la violencia: origen, causas y realidad Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 19(58), 13-52. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10520680001
López, V. (2014). Convivencia Escolar. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/APUNTE04-ESP.pdf
Ministerio de Educación. (2014). Paz escolar, estrategia nacional contra la violencia escolar. Recuperado de http://drelp.gob.pe/documentos_2014/comunicados/EstrategiaPazEscolar.pdf
Morris, Ch. & Maisto, A. (2014). Psicología. México: Pearson Educación.
Myers, D. (2013). Psicología. Madrid: Panamericana
Olweus, D.(1978). Aggression in the schools: Bullies and whipping boys. Washington D.C., USA: Wiley.
Organización Mundial de la Salud. (2012). Informe mundial sobre la violencia y la salud: resumen. Recuperado de https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_es.pdf
Ortiz, S., Jaimes, A., Tafoya, S., Mujica, M., Olmedo, V. & Carrasco, J. (2014). Experiencias de maltrato y hostigamiento en médicos residentes. Cirugía y Cirujanos, 82 (3), 290-301. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/circir/cc-2014/cc143h.pdf
Palacios, I. & Sánchez, J. (2014). Prevalencia de acoso escolar (Bullying) en los colegios urbanos de la ciudad de Cuenca, 2013-2014. Recuperado de http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/4997/1/11435.pdf
Piñero, E., Arense, J., López, J. & Torres, A. (2014). Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de educación secundaria obligatoria en la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 223-241. doi: 10.6018/rie.32.1.154251
Pouwels, J., Scholte, R., van Noorden, T. & Cillessen, A. (2016), Interpretations of bullying by bullies, victims, and bully-victims in interactions at different levels of abstraction. Aggressive. Behavior, 42(1), 54–65. doi: 10.1002/ab.21605
Real Academia de la Lengua Española (2016). Diccionario de la Lengua Española. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=KiAPWLb
Rosser, A., Martínez. R. & Villegas, E. (2015). La exposición a violencia de género y su repercusión en la adaptación escolar de los menores. Bordón, 67(2), 117-129. doi: 10.13042/Bordon.2015.67208
Santrock, J. (2012). Psicología de la Educación. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina (2015). Violencia en las escuelas. Hacia la inclusión de los jóvenes en la construcción colectiva de estrategias de prevención. Recuperado de http://www.siteal.org/sites/default/files/siteal_dialogo_miriam_abramovay.pdf
Una Guía para Padres De Alumnos de Primaria y Secundaria. (2013). Intimidación, todos podemos ayudar a detenerla. Recuperado de http://www.edu.gov.on.ca/eng/multi/spanish/BullyingES.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.