Socioeconomic and Demographic Characterization of Undergraduate Students of the Pontifical Catholic University of Ecuador, Esmeraldas Campus
Keywords:
socioeconomic; demographic; undergraduate studies.Abstract
Studies related to students' socioeconomic and demographic level allow for statistical data to develop projects that benefit undergraduates; However, the Pontifical Catholic University of Ecuador, Esmeraldas Campus (PUCESE) has not carried out studies of this type, so the objective of this study was to know the socioeconomic and demographic characteristics of the undergraduate students of our university, that will allow to propose new strategies.
In this article the socioeconomic, demographic and university environment characteristics are identified, which allows to segment the university population to project improvements through the planning of policies and strategies. A mixed investigation of descriptive scope was carried out, using a sample of 904 undergraduate students enrolled in the second semester of 2016, to which a structured questionnaire of closed questions was applied, through the digital e-survey tool. The results show that the students are young people between 17 and 20 years of age, mostly female, who identify themselves as mestizos, and of single marital status. The studies are financed by their parents and mostly by loans from financial institutions. The conclusions show that the PUCESE undergraduate students use the bus as a means of transportation to get to the university, that they are mestizos and Afro-Ecuadorians, and their parents finished high school.
References
Guevara, A., Zúñiga, A., Muñoz, A., Acosta, C., Castro, M., Herrera, A., … Ortega, C. (2014). Caracterización de los estudiantes de fonoaudiología del sur occidente colombiano. Recuperado de https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/arete/article/view/706/616
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2010). Fascículo Provincial Esmeraldas. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Manu- lateral/Resultados-provinciales/esmeraldas.pdf
Kotler, P., & Armstrong, G. (Eds). (2011). Introducción al Marketing. España: Pearson Educación, S.A.
Lamb, C., Hair, J., & McDaniel, C. (2014). MKTG. Marketing. México: Centage Learning Editores,S.A.
López, C. (2016). Factores demográficos, socioeconómicos e institucionales que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/.../Lopez%2C%20Ciro%20R.%20Factores%20demograficos%2C%
Núñez, B. (2012). Perfil de alumno universitario de los grados de maestro, en relación a las expectativas y atribuciones hacia su evaluación. Recuperado de http://www.riubu.ubu.es/bitstream/10259/204/1/Núñez_Angulo.pdf
Nuñiz González, R. (2010). Marketing en el siglo XXI. Recuperado de http://www.marketing-xxi.com/marketing-presente-futuro.html.
Oficina de Planeación. (2012). Características del perfil socioeconómico del estudiante de pregrado de la Universidad de Pamplona. Universidad de Pamplona, España. Recuperado de http://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_39/recursos/01_general/18012013/caractsocioeconomico.pdf
Sánchez, C. (2010). Caracterización de los estudiantes de pregrado de la Facultad de Medicina de la Universidad de Antioquia de las cohortes 2005-I a 2009. (Tesis Profesional). Universidad de Antioquia. Facultad Nacional de Salud Pública “Héctor Abad Gómez”, Medellin. Recuperado de http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1322019116_2777.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.