Reading Proficiency of Students Entering Junior High School at Sagrado Corazón Fiscomisional Educational Unit

Authors

  • Elsa M. Lara Calderón Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede en Esmeraldas
  • Emma A. Salazar Tuarez Universidad Luis Vargas Torres, Esmeraldas, Ecuador

Keywords:

reading level; comprehension; text; CompLEC test.

Abstract

The purpose of this study was to know the level of reading that the 96 aspiring students have to enter the Eighth Year of Basic Senior level of the Sagrado Corazón Education Unit; for this, the Reading Proficiency Test (CompLEC) was used, which in its design is based on the evaluation scheme of the International Student Program (PISA); which represents internationally valid instruments and whose purpose is to assess the levels of knowledge and basic skills for the performance of reading, math and science skills among students, schools and countries. Given the results of the application of the CompLEC test, it is determined that the students reached an average of 5.3 / 20, demonstrating a poor level in the development of reading skills, especially in the ability to retrieve information, indicating the lack of development in reading skills that allow students to make processes of understanding texts based on reading levels. It also became evident the need for teachers who work reading processes to provide students with tools that strengthen the understanding of a text.

References

Bernabé, M., & Armijos, I. (2018). Aproximación a la Realidad de la Educación en la Provincia de Esmeraldas. Hallazgos21, 1-18. Recuperado de https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/239

Catalá, G. (2007). Evaluación de la comprensión lectora. Barcelona: Graó.

Condemarín, M. (2010). Comprensión Lectora. Chile: Andrés Bello.

Duarte, R. (2012). La enseñanza de la lectura y su repercusión en el desarrollo del comportamiento lector (Tesis Doctoral). Universidad de Alcalá. Madrid.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural Bilingüe. Registro Oficial N 417. Quito, Ecuador.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el desarrollo. Recuperado de https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/12/CIE_InformeGeneralPISA18_20181123.pdf

Llorens, A., Gil, L., Vidal, E., Martínez, T., Mañá, A., & Pérez, R. (2011). Prueba de Competencia Lectora para Educación Secundaria CompLEC. Psicothema, 808-817.

Mendoza, E. (2004). El intertexto lector: el espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla - La Mancha.

Ministerio de Educación y Cultura.(2008). Guía para la interpretación de resultados, Pruebas Ser Ecuador, 2008. Recuperado htt.pp/ARTICULO/resultadoPruebasWEB(1).pdf. Quito. Ecuador.

Solé, L. (2006). Estrategias de Lectura. Barcelona: Graó.

Snow, C. (2002). Reading for understanding: Toward an R&D program in reading comprehension. EUA: Rand Corporation. Recuperado de http://www.rand.org/content/dam/rand/ pubs/monograph_reports/2005/MR1465.pdf

Vallés, A. (2005). Comprensión Lectora y Procesos Psicológicos. Liberabit Revista Psicológica, 49-61.

Zabala, A. (2000). La práctica educativa. Cómo enseñar. España: Graó.

Published

2019-11-20

How to Cite

Lara Calderón , E. M. ., & Salazar Tuarez, E. A. . (2019). Reading Proficiency of Students Entering Junior High School at Sagrado Corazón Fiscomisional Educational Unit. Revista Científica Hallazgos21, 4(3), 240–249. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/362

Issue

Section

Artículos Originales