Methodology of Reading Integration in English: Its Application in University Majors
Keywords:
methodological procedure; integration; critical-functional reading; English; University students.Abstract
The following report aims at arguing the methodological procedure of reading integration, as the theoretical core of the model of the dynamics of integration of critical-functional reading to be applied in university majors. This procedure facilitates the teacher the integration of critical-functional reading towards the search and recovery of linguistic-professional information present in texts of the area of knowledge of university students in order to keep updated and carry out socialization and communicative interaction in the different sociocultural contexts. The results show the usefulness of the critical-functional reading integration as a way to better read the contents related to the professional acting field of university graduates, by deepening on the cognitive structures, using the strategies and orientations given by the teacher, to expand the abilities to perceive, decode, understand, interpret and value the contents, based on the interaction in social activity.
References
Addine, F. (2004). Didáctica, teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Antich, R. (1998): Metodología de las Lenguas Extranjeras. La Habana: Pueblo y Educación.
Baquerizo, C. (2013): Aplicación de lectura crítica en los procesos de enseñanza- aprendizaje para estudiantes del 2do año especialidad Lengua y Literatura (Tesis de Maestría). Facultad de Filosofía de la Universidad de Guayaquil. Ecuador. Recuperado de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/1023/1/TESIS%20CARMEN%20BAQUERIZO.pdf
Cancio, R. (2009). La clase de Lengua Extranjera, Teoría y Práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Cassany, D. (2003). Aproximación a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, 32, 113-132. Recuperado de https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7275
Cassany, D. (2005). Los significados de la comprensión crítica. Revista Lectura y Vida, 26(3), 32-45. Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a26n3/26_03_Cassany.pdf
Cely, A., & Sierra, G. (2011). La lectura crítica, creativa e investigativa para el desarrollo de las competencias comunicativas, cognitivas e investigativas en la educación superior. Cuaderno de investigación. Universidad EAN. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://repository.ean.edu.co/handle/10882/2771
Díaz, J. P., Roque, D., & Ortiz, M. C. (2016). Autopercepción de habilidades de lectura crítica en estudiantes de ciencias de la educación. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4993
Jiménez, M. (2001). Metodología para el desarrollo de la habilidad de lectura para aprender en los estudiantes de lengua inglesa en los ISP (Tesis Doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Copia en el Centro de Documentación de la Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Martínez, B. J. (1988). El estudio de caso en la investigación educativa. Investigación en la escuela. En
Martínez Rodríguez, J.B. (Comp.) (1990). Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza (pp. 95-110). Universidad de Granada. Granada. Recuperado de https://www.researchgate.net/search.Search.html?type=publication&query=Mart%C3%ADnez%20Rodr%C3%ADguez,%20J.B.%20(Comp.)%20(1990).%20Hacia%20un%20enfoque%20interpretativo%20de%20la%20ense%C3%B1anza
Pérez Guarín, D., & Hospital Celis, J. (2014). La lectura crítica en la educación superior: una propuesta para el profesorado universitario desde la experiencia de dos estudiantes de pregrado. Entramados: educación y sociedad, 1(1), 313-321. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1098
Serrano de Moreno, M. S. (2008). El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios. Educere, 12(42). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=356/35614569011
Yin, R. (1984). Case study research. Design and methods. Berverly Hills, CA: Stage publication.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.