Vulnerability to Covid-19 of Children with Disabilities

Authors

  • Erolita J. Casquete Tamayo Unidad Educativa Fiscal especializada “Nixon Raúl Aray Ortiz”, Tonsupa, Ecuador

Keywords:

COVID-19; physical-intellectual disability; childhood vulnerability, pandemic.

Abstract

The appearance of the SARS-CoV-2 virus caused the worldwide outbreak of the COVID-19 pandemic at the end of 2019, which has spread throughout the planet, according to figures from the World Health Organization, which implies that this affection is incumbent on all modern society. Within this group of sick individuals, a particular interest group stands out, and this is the case of children with the presence of a disability. The development of this research focused on those infants with physical and intellectual limitations, from a documentary study of scientific articles and materials available, evidencing among the theoretical contributions under discussion that within the child group with absence of physical abilities, those who have limitations in their respiratory system are the most exposed, for which 14% of the population under 18 years of age have a high possibility of acquiring this virus, only considering that this is the rate of childhood patients who suffer from asthma or chronic respiratory diseases in the world. Furthermore, around the sector of the population with intellectual disabilities, the risk is more preponderant, taking into account that these minors depend on their parents for the correct development of their activities, which implies constant contact with another individual. This work evaluated vulnerability from a physical, social and economic perspective, reaching among the conclusive results that a fraction of this population is currently and future exposed to infections by the coronavirus.

References

Bornstein, S., Dalan, R., Hopkins, D., Mingrone, G., & Boehm, B. (2020). El vínculo endócrino y metabólico de COVID-19. Nature Reviews Endocrinology. 16, 297–298. Recuperado de https://doi.org/10.1038/s41574-020-0353-9

Centro para el Control y Prevención de Enfermedades. (CDC). Enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19). Recuperado de https://www.cdc.gov/coronavirus/about/index.html

Centro para el Control y Prevención de Enfermedades de Enfermedades. (2020). Personas con discapacidad. Recuperado de https://espanol.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/people-with-disabilities.html

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2020). COVID-19 niños, niñas y adolescentes con discapacidad en el contexto de la pandemia. Argentina. Recuperado de http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000001858cnt-covid-19_ninies-con-discapacidad-contexto-pandemia.pdf

García, J. (2010). Déficits neuropsicológicos en síndrome de down y valoración por doppler transcraneal. Universidad Complutense de Madrid. España. Recuperado de https://eprints.ucm.es/10339/1/T31528.pdf

Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. Ciudad de México: Editorial McGraw Hill. 92. Recuperado de http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Hernández, M. (2015). El concepto de discapacidad: de la enfermedad al enfoque de derechos. Universidad de San Buenaventura. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/cesd/v6n2/v6n2a04.pdf

Human Rights Watch. (2020). Devastador impacto del COVID-19 para niños y niñas. Recuperado de https://www.hrw.org/es/news/2020/04/09/devastador-impacto-del-covid-19-para-ninos-y-ninas

Manzano, J., Alfageme, I., Chiner, E., & Martínez, C. (2012). Valoración de la discapacidad en los enfermos respiratorios. SEPAR, 48 (8), 290-295. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.arbres.2011.12.005

Mora, E. (2020). Así afecta el coronavirus a los pulmones. Fundación Lovexair. España. Recuperado de https://www.consumer.es/salud/problemas-de-salud/coronavirus-asi-afecta-pulmones.html

Navas, P., Vergudo, M., & Gómez, L. (2008). Diagnóstico y clasificación en discapacidad intelectual. Intervención Psicosocial, 17(2), 143-152. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592008000200004

Observatorio de Discapacidad Física. (2020). La discapacidad física: ¿qué es y qué tipos hay? España. Recuperado de https://www.observatoridiscapacitat.org/es/la-discapacidad-fisica-que-es-y-que-tipos-hay

Organización Mundial de la Salud. (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. Recuperado de https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/es/

Organización Mundial de la Salud. (2014). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad: Serie de capacitación profesional. Recuperado de https://www.ohchr.org/Documents/Publications/CRPD_TrainingGuide_PTS19_sp.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2017). Acerca de 10 datos sobre la discapacidad. Recuperado de https://www.who.int/features/factfiles/disability/es/

Organización Mundial de la Salud. (2017). El impacto global de la enfermedad respiratoria. Recuperado de https://www.who.int/gard/publications/The_Global_Impact_of_Respiratory_Disease_ES.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2020). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19

Pérez, J. (2015). Discapacidad: evolución de evolución de conceptos. Universidad de Castilla-La Mancha. España. Recuperado de http://campus.usal.es/~lamemoriaparalizada/documentos/pdf/martinez_perez.pdf

Sociedad Española de Alergología e Inmunología Clínica. (2020). ¿Cómo les afecta el COVID-19 a los asmáticos? España. Recuperado de https://www.infosalus.com/salud-investigacion/noticia-recomendaciones-asmaticos-frente-covid-19-les-afecta-enfermedad-20200516075934.html

World Vision. (2020). Las repercusiones secundarias ponen en más riesgo las vidas de los niños que la propia enfermedad. Reino Unido. Recuperado de https://www.wvi.org/publications/report/coronavirus-health-crisis/consecuencias-del-covid-19-las-repercusiones

Published

2020-07-16

How to Cite

Casquete Tamayo, E. J. (2020). Vulnerability to Covid-19 of Children with Disabilities . Revista Científica Hallazgos21, 5(2), 171–184. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/458

Issue

Section

Artículos Originales