Gender Relations and Educommunication Resources in Two Schools in the Province of Cotopaxi, Ecuador

Authors

  • Carmen del R. Peralvo-Arequipa Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.
  • Juan C. Vizuete-Toapanta Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.
  • Lorena C. Álvarez-Garzón Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.

Keywords:

Gender language; gender relations; educommunication resources.

Abstract

This study was carried out with the purpose of understanding the social gender relations established in the context of the classroom and the educommunication resources used daily in two educational institutions in the province of Cotopaxi, Ecuador. The methodology used was the qualitative research and the data collection technique was the participant observation. The instrument used was an observation guide applied to third grade students and eight (8) key informants (teachers). It is concluded that the teacher manages to influence upon the social relations of the boys and girls by the use of a marked sexist and not very inclusive language, without means and technological devices that promote educational communication, which must be incorporated as channels for exemplification from the classroom of the language of gender, equality and inclusion, so it is also necessary to combine resources for such purposes.

References

Arteaga, N. (2014). Docentes integrales ante la inclusión de niños y niñas con diversidad funcional (DF) al aula regular respondiendo al cuerpo axiológico que sustenta al Currículo Nacional Bolivariano. (Tesis de maestría). Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela. Recuperado de http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/821/narteaga.pdf?sequence=1

Asamblea Nacional Constituyente (2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi, Ecuador. Recuperado de https://www.cec-epn.edu.ec/wp-content/uploads/2016/03/Constitucion.pdf

Barragán, F. (1998). Programa de Educación Afectivo-Sexual. Educación Secundaria I. Sexualidad, educación sexual y género. España: Junta de Andalucía. Consejería de Educación y Ciencia e Instituto Andaluz de la Mujer.

Bastidas, B. (2017). Reflexiones en torno a la Bioética. Revista Ciencias de la Educación, 27(50), 73-93. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/50/art05.pdf

Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Morata.

Bonder, G. (2013). La equidad de género en las políticas educativas: Una mirada reflexiva sobre premisas, experiencias y metas. En Área Género Sociedad y Políticas (Ed.), Educar con/para la igualdad de género: aprendizajes y propuestas transformadoras (14-25). Buenos Aires, Argentina: Área Género, Sociedad y Políticas – FLACSO. Recuperado de http://www.prigepp.org/media/documentos/sinergias/Vol2_sinergias_educacion.pdf

Bosch, E., Ferrer, V. A., & Alzadora, A. (2006). El laberinto patriarcal. Reflexiones teórico-prácticas sobre la violencia contra las mujeres. Barcelona: Anthropos.

Buquet, A. (2016). El orden de género en la educación superior: una aproximación interdisciplinaria. Nómadas, (44), 27-43. DOI: https://doi.org/10.30578/nomadas.n44a2

Cabero, J. (2016). Redes sociales y Tecnologías de la Información y la Comunicación en Educación: aprendizaje colaborativo, diferencias de género, edad y preferencias. Revista de Educación a Distancia, (51), 1-23. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/51/1

Calvo, G. (2016). La importancia de la equidad de género en los logros de aprendizaje. UNESCO (Presidencia), Género y logros de aprendizaje, Santiago, Chile. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Gloria-Calvo-UNA-Colombia.pdf

Cuadros, D. (2009). Investigación cualitativa en el contexto natural: la observación participante. Barcelona: UIC.

De la Cruz, G. (2017). Igualdad y equidad en educación: retos para una América Latina en transición. Educación, 26(51), 159-178. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v26n51/a08v26n51.pdf

Escudero, J.M. (2012). La educación inclusiva, una cuestión de derecho. Educatio Siglo XXI, 30(2), 109-128. Recuperado https://revistas.um.es/educatio/article/download/153711/140751/

Facio, A. (1999). Metodología para el análisis de género del fenómeno legal. En Santamaría, R., Salgado, J., & Valladares, L. (Eds.), El género en el derecho. Ensayos críticos (181-224). Quito, Ecuador: Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. Recuperado de http://clacaidigital.info:8080/bitstream/handle/123456789/363/GeneroDerechoEnsayos.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Giménez, G. (1992). La identidad social o el retorno del sujeto en sociología. Estudios de Comunicación, Política y Cultura, (2), 183-205.

Instituto para las mujeres Guanajuatenses de México. (2018). La perspectiva de género y el lenguaje incluyente. Conceptos básicos. Recuperado de http://imug.guanajuato.gob.mx/wp-content/uploads/2019/04/La_Perspectiva_de_G%C3%A9nero_y_el_Lenguaje_Incluyente.pdf

Lamas M. (2007). Feminismo: transmisiones y retransmisiones. D.F, México: Taurus.

Larenas, A. (2018). Equidad de género como perspectiva académica para los estudiantes de la carrera de comunicación social de la Universidad. (Tesis de pregrado). Universidad Técnica de Babahoyo, Babahoyo, Los Ríos, Ecuador.

Ledezma, M. (2017). Diversidad e inclusión: implicaciones para la formación docente. Revista Ciencias de la Educación, 27(50), 94-107.

Mora, L. (2016). El Código de convivencia en la comunicación interpersonal del aula de la escuela “Manuel de Jesús Calle” de La Parroquia Malvas, Cantón Zaruma, Provincia de El Oro, durante el período lectivo 2015-2016. (tesis de pregrado). Universidad Tecnológica Equinoccial, Quito, Ecuador. Recuperado de http://repositorio.ute.edu.ec/bitstream/123456789/15699/1/66482_1.pdf

Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe de la UNESCO. (2016). Género y la EPT: logros y desafíos. Santiago de Chile, Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC) de la UNESCO.

Salas, A. (2005). Las Relaciones de género en el contexto escolar. Un estudio de caso a nivel de Educación Preescolar. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 5(1-2), 1-18. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/439/43926968022.pdf

Zambrano, Y.M. (2016). Postulados teóricos de la comunicación efectiva en la gerencia educativa. Mucuties Universitaria, 3(5), 106-121. Recuperado de http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/mucuties/article/view/8449

Published

2020-11-14

How to Cite

Peralvo-Arequipa, C. del R. ., Vizuete-Toapanta, J. C. ., & Álvarez-Garzón, L. C. . (2020). Gender Relations and Educommunication Resources in Two Schools in the Province of Cotopaxi, Ecuador. Revista Científica Hallazgos21, 5(3), 268–287. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/473

Issue

Section

Artículos Originales