Knowledge Management: A Challenge of Current Elementary School

Authors

  • Hipólito E. Santos Loo Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.
  • Kenia E. García Armas Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.
  • Adis F. Martí Rivero Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.

DOI:

https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v5i3.474

Keywords:

learning; function; concept.

Abstract

The article refers to one of the theoretical results of the research project "Didactic contextualization in the teaching-learning process of the Physical-Chemical-Mathematical Sciences". The work contains considerations on the diagnosis of the state of the aforementioned problem in primary schools taken as a sample of the municipality of Las Tunas, Cuba,  and the argumentation of the theoretical limitations related to the development of functional thinking from Mathematics classes from the instruments applied to verify this problem. As a response to the difficulties revealed in the diagnosis, didactic suggestions are proposed for the implicit treatment of the concept of function based on the correspondences and relationships that can be found in the sixth grade content, mainly in the movements of the plane and the problems of proportionality. The correspondence and functions guideline is taken into account to form this concept propaedeutically in primary school students, specifically in sixth grade. It is concluded that primary school teachers must take into account in their classes the possibilities of developing the functional thinking in their students that allows them to develop skills and knowledge so that in ninth grade they can define the concept of function explicitly.

References

Ballester, S. (1990). Metodología de la Enseñanza de la Matemática. Tomo 1. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ballester, S. (2003). El transcurso de la línea directriz: planteo, formulación y resolución de problemas. El transcurso de las líneas directrices en los programas de Matemática y la planificación de la enseñanza. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (1990). Matemática 5 grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (1990). Matemática 6 grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (1991). Orientaciones Metodológicas de 6 grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (2002). El transcurso de las líneas directrices en los programas de Matemática y la planificación de la enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (2005). Tratamiento metodológico de los conceptos matemáticos y sus definiciones. Revista Opuntia Brava, Las Tunas.

Colectivo de autores. (2014). El Proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática. Documentos Metodológicos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de autores. (2015). Sugerencias de Trabajo Metodológico para el fortalecimiento de la Matemática en la escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Díaz. C, Alvarado, A. (2014). Matemática para la Licenciatura en Educación Primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Junk, W. (1991). Conferencias sobre Metodología de la Enseñanza de la Matemática 2. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2020-11-14

How to Cite

Santos Loo, H. E. ., García Armas, K. E. ., & Martí Rivero, A. F. . (2020). Knowledge Management: A Challenge of Current Elementary School. Revista Científica Hallazgos21, 5(3), 288–298. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v5i3.474

Issue

Section

Artículos Originales