Systematization and Contextualization in Foreign Language Teaching: Some Pedagogical Experiences
Keywords:
systematization;, contextualization;, teaching learning process;, English language.Abstract
The present paper aims at analyzing some pedagogical experiences on systematization and contextualization of research outcomes about the English teaching learning process, which highlight their utility in the elaboration of educative resources applied in Santiago de Cuba Province for Primary, Junior and Senior Schools, where children and adolescents need constant communicative activities, practical explanations and illustrations to improve their foreign language learning. The idea to use systematization as a method of investigation has offered the opportunity to establish dialectical relations among four important components: systematization of theoretical issues, reflection, social communicative exchanges, and innovations, which help to deepen more around the didactics of English and its procedures for improving the teaching learning process. This method of systematization is sustained by the process of contextualization, which makes possible the use of adequate content, methods, means and evaluation in function of the teaching objectives.
References
Acosta, R., & Alonso, J. (2011). Didáctica interactiva de lenguas. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana, Cuba: Editorial pueblo y Educación.
Addine, F. (2005). El registro de sistematización profesional: herramienta para la toma de decisiones. Disco compacto Módulo I, Fundamentos de la investigación educativa, Maestría en Educación, La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, IPLAC.
Álvarez de Zayas, C. (1999). Didáctica. La escuela en la Vida. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Antich, R. (1984). Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Jara, O. (2003). ¿Cómo sistematizar?: una propuesta en cinco tiempos. En: en Selección de Lecturas de Sistematización, C.I.E. “Graciela Bustillo”, La Habana, Cuba: Asociación de Pedagogos de Cuba.
Jiménez, M., Roca, M., Rodríguez, A., & Batista, I. (2010). Mapa Valorativo de los resultados investigativos de tesis de doctorado y maestrías de maestros de inglés en el territorio. Informe de investigación. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Jiménez, M., Roca, M., Rodríguez, A., & Batista, I. (2011). Metodología para la contextualización de resultados investigativos sobre el proceso de enseñanza - aprendizaje del inglés. Informe de investigación. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Jiménez, M., Roca, M., Rodríguez, A., & Batista, I. (2012). Recursos educativos complementarios para la enseñanza del inglés en primaria, secundaria básica, preuniversitario y Universidad de Ciencias Pedagógicas. Informe de investigación. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Klingberg, L. (1972). Introducción a la Didáctica General, La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Lavigne, L. (2001). Algunas consideraciones lógicas y metodológicas para la sistematización en la ciencia. Informe de investigación. La Habana.
Martinic, S. (2005). Sistematización como un estudio de caso. En Curso taller regional Investigación y sistematización de innovaciones educativas, UNESCO, Red de Innovaciones educativas (material en soporte digital), Santiago de Chile.
Páez, V. (1998). La sistematización didáctica como modalidad investigativa. En Aproximación a la sistematización y contextualización de los contenidos didácticos y sus relaciones, Informe de investigación, La Habana, Cuba: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.
Rodríguez, M. (2012). La sistematización como resultado científico de la investigación educativa. ¿Sistematizar la sistematización? Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana: Centro de Estudios Educacionales.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.