Comprehension Difficulties and Methods of Teaching Linear Inequalities at the University Level

Authors

  • Galo P. Terán Ortiz Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.

Keywords:

Education; teaching methods; learning; understanding; linear inequalities.

Abstract

The present study was developed with the objective of knowing the limitations that students have in the thematic context of first and second grade inequalities in mathematics, considering the weaknesses that many of the teaching methods have around the freedoms to develop a flexible scheme with which university students in general feel supported for the consolidation of knowledge in the field. In this sense, an investigation was carried out within the quantitative paradigm and a descriptive scope, with a diagnosis made through a field design with the application of a survey. The dichotomous questionnaire questioned the sample about the teaching of mathematics in their professional career. In this sense, the result obtained was that most of the respondents showed that they do not understand the exercises, the set of expressions and the resolutions of the problems proposed by the current method used by the teachers; Furthermore, in overtime they do not perform any type of academic reinforcement tasks, that is, they do not do internships and do not comply with their own and personal cognitive activities for this purpose. It is concluded that in the context of mathematics teaching, the clear presentation of the concepts and the revision that the students make precisely from the first moment is fundamental.

References

Agual, P. (2017). Proyecto Socioeducativo presentado como requisito parcial para optar por el Grado de Licenciatura en Ciencias de la Educación, mención Matemática y Física. (tesis de pregrado). Universidad Central de Ecuador, Quito, Ecuador.

Alvarenga, K. (2006). Inecuaciones: un análisis de las construcciones mentales de estudiantes universitarios. (tesis doctoral no publicada). Instituto Politécnico Nacional, México. https://www.repositoriodigital.ipn.mx/bitstream/123456789/11391/1/barbosa.pdf

Barbosa, K. (2003). La Enseñanza de las Inecuaciones desde el punto de vista de la teoría APOE. RELIME. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 6(3), 47-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2092570

Bernardis, S., Nitti, L., & Sclaglia, S. (2017). Indagación de la historia de las desigualdades matemáticas. Educación Matemática, 29(3), 161-187. http://www.scielo.org.mx/pdf/ed/v29n3/1665-5826-ed-29-03-161.pdf

Díaz, M. (1997). Sobre la simbolización en el álgebra. Aplicación al proceso de aprendizaje de las desigualdades en educación secundaria. (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España. https://eprints.ucm.es/id/eprint/3757/

Godino, J., Batanero, C. & Font, V. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el Aprendizaje de las matemáticas para maestros. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática. Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Granada. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/1_Fundamentos.pdf

Heredia, M., & Palacios, M. (2014). Las inecuaciones lineales en la escuela: algunas reflexiones sobre su enseñanza a partir de la identificación de dificultades y errores en su aprendizaje. (tesis de pregrado). Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia. http://funes.uniandes.edu.co/11033/1/Heredia2014Las.pdf

Johnson, D., Johnson, R. & Holubec, E. (1999). El Aprendizaje Cooperativo en el Aula. (G. Vitale, Trad.). EE.UU: Association for Supervision and Curriculum Bavelopment (ASCD). https://www.ucm.es/data/cont/docs/1626-2019-03-15 JOHNSON%20El%20aprendizaje%20cooperativo%20en%20el%20aula.pdf

Juan, Á. A., Huertas, M., Cuypers, H. & Loch, B. (2012). Aprendizaje Virtual de las matemáticas. RUSC, 9 (1), 86-91. https://www.redalyc.org/pdf/780/78023415007.pdf

Kieran, C. (1981). Concepts associated with the equality symbol. Educational Studies of Mathematics, 12, 317-326.

Malara, N. A., Brandoli, M. T. & Fiori, C. (1999). Comportamenti di studenti in ingresso all’universitá di fronte allo studio di disequazioni. La Matematica e la sua Didattica, 2, 208-226. https://iris.unimore.it/handle/11380/613360

Ministerio de Educación de Ecuador (2009). Actualización y fortalecimiento curricular de la educación básica. Ecuador. https://educacion.gob.ec/actualizacion-curricular/

Ruiz, M. (2008). Aprendizaje y Matemáticas. Didáctica de las matemáticas para primaria. Madrid: Pearson Educación. https://unmundodeoportunidadesblog.files.wordpress.com/2016/02/didactica-matematicas-en-infantil.pdf

Santos, J., & Lozada, A. (2010). Una propuesta para la construcción de los conceptos desigualdad e inecuación mediante el modelo de situaciones didácticas y a partir del desarrollo de la solución de problemas. Memoria 11º. Encuentro Colombiano de Matemática Educativa, 457-466. https://core.ac.uk/download/pdf/12341573.pdf

Socas, M. (1997). Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la Educación Secundaria. En L. R. Coord, E. Castro, E. Castro, M. Coriat, A. Martin, L. Puig, M. Sierra & M. M. Socas (Eds.). La Educación Matemática en la Enseñanza Secundaria. Barcelona: ice – Horsori.

Velasco de la Luz, J. A. (2016). Espacio virtual para el apoyo al aprendizaje colaborativo de las matemáticas (Tesis de maestría). Centro de Investigación Científica y de Educación Superior de Ensenada, Baja California. https://cicese.repositorioinstitucional.mx/jspui/bitstream/1007/600/1/tesis_Velasco_De_la_Luz_08_nov_2016.pdf

Published

2021-07-22

How to Cite

Terán Ortiz, G. P. . (2021). Comprehension Difficulties and Methods of Teaching Linear Inequalities at the University Level. Revista Científica Hallazgos21, 6(2), 124–137. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/516

Issue

Section

Artículos Originales