Contextualization of Curriculum Design of the Sociology Studies

Authors

  • Paulina S. Valle Oñate Universidad Estatal de Bolívar, Ecuador.
  • Geovanna L. Valle Oñate Universidad Estatal de Bolívar, Ecuador.
  • Yonaiker Navas Montes Universidad Estatal de Bolívar, Ecuador.

Keywords:

relevance;, context;, prospective;, Sociology.

Abstract

When evaluating the relevance of the Sociology studies in Ecuador, the question is established: How to analyze the sub-criterion of context in relevance? For this purpose, seven fundamental elements are proposed: geographical characterization, importance of the career, legal relevance, prospective of scientific, humanistic and technological development, linking the career profile with planning at the global, national, zonal, local and institutional levels. and, finally, comparison of previous studies designs. A competitive analysis of the presence of the studies was carried out at a national and international level. The article shows a bibliographic research of a methodological and descriptive nature, which uses data filing as a data collection technique and bibliographic records as an instrument. It is concluded that the Sociology career is pertinent in the context of the case study of the State University of Bolívar in Ecuador.

References

Asamblea General de las Naciones Unidas. (2015). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/documents/udhr/UDHR_booklet_SP_web.pdf

Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la República del Ecuador 2008. Registro Oficial 449. https://www.cec-epn.edu.ec/wp-content/uploads/2016/03/Constitucion.pdf

Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Registro Oficial Suplemento 298. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2018/08/LOES.pdf

Buenaño Cabrera, J., & Maldonado Mera, B. (2015). Estudio de pertinencia de las carreras afines al área administrativa de la Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE. Revista Ciencia UNEMI, 8(15), 69-82. http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/310

Consejo Nacional de Planificación. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Toda una Vida. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf

Fernández, M., & Del Valle, J. (2017). Cómo iniciarse en la investigación académica. Una Guía Práctica. Fondo Editorial. https://corladancash.com/wp-content/uploads/2019/08/58-Como-iniciarse-en-la-investigac-Maria-de-los-Angeles-Fernandez.pdf

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (10 de enero de 2019). Ecuador en cifras, estadísticas. www.ecuadorencifras.gob.ec/estadisticas/

Malagón, L. (s.f.). La pertinencia en la educación superior: elementos para su comprensión. Revista de la Educación Superior, (127), 113-134. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista127_S4A1ES.pdf

Ramírez, C. T., & Mendoza, G. P. (2010). Estudio de Factibilidad, elemento clave para la apertura de un Programa Educativo pertinente en la región Suroeste del Estado de Guanajuato. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2 (13). http://www.eumed.net/rev/ced/13/rcmg.pdf

Secretaria Nacional de Planificación. (2017). Agendas Zonales de Desarrollo- Zona 5. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/11/Agenda-zona-5.pdf

Sistema Estadístico Nacional (2011). Norma de Clasificación Internacional Normalizada de la Educación CINE 2011 [CINE]. https://www.dane.gov.co/index.php/sistema-estadistico-nacional-sen/normas-y-estandares/nomenclaturas-y-clasificaciones/clasificaciones/clasificacion-internacional-normalizada-de-la-educacion-cine

Universidad Estatal de Bolívar. (2013). Proyecto “Metodología para la estimación de vulnerabilidad a nivel cantonal”. Perfil territorial y análisis de vulnerabilidad del cantón Guaranda. http://repositorio.cedia.org.ec/bitstream/123456789/846/1/Perfil%20Territorial%20GUARANDA.pdf

Published

2021-07-22

How to Cite

Valle Oñate, P. S. ., Valle Oñate, G. L. ., & Navas Montes, Y. (2021). Contextualization of Curriculum Design of the Sociology Studies. Revista Científica Hallazgos21, 6(2), 158–173. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/520

Issue

Section

Artículos Originales