Contextualization of Curriculum Design of the Sociology Studies
DOI:
https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v6i2.520Keywords:
relevance;, context;, prospective;, Sociology.Abstract
When evaluating the relevance of the Sociology studies in Ecuador, the question is established: How to analyze the sub-criterion of context in relevance? For this purpose, seven fundamental elements are proposed: geographical characterization, importance of the career, legal relevance, prospective of scientific, humanistic and technological development, linking the career profile with planning at the global, national, zonal, local and institutional levels. and, finally, comparison of previous studies designs. A competitive analysis of the presence of the studies was carried out at a national and international level. The article shows a bibliographic research of a methodological and descriptive nature, which uses data filing as a data collection technique and bibliographic records as an instrument. It is concluded that the Sociology career is pertinent in the context of the case study of the State University of Bolívar in Ecuador.
References
Asamblea General de las Naciones Unidas. (2015). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/documents/udhr/UDHR_booklet_SP_web.pdf
Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la República del Ecuador 2008. Registro Oficial 449. https://www.cec-epn.edu.ec/wp-content/uploads/2016/03/Constitucion.pdf
Asamblea Nacional. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Registro Oficial Suplemento 298. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2018/08/LOES.pdf
Buenaño Cabrera, J., & Maldonado Mera, B. (2015). Estudio de pertinencia de las carreras afines al área administrativa de la Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE. Revista Ciencia UNEMI, 8(15), 69-82. http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/310
Consejo Nacional de Planificación. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Toda una Vida. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf
Fernández, M., & Del Valle, J. (2017). Cómo iniciarse en la investigación académica. Una Guía Práctica. Fondo Editorial. https://corladancash.com/wp-content/uploads/2019/08/58-Como-iniciarse-en-la-investigac-Maria-de-los-Angeles-Fernandez.pdf
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (10 de enero de 2019). Ecuador en cifras, estadísticas. www.ecuadorencifras.gob.ec/estadisticas/
Malagón, L. (s.f.). La pertinencia en la educación superior: elementos para su comprensión. Revista de la Educación Superior, (127), 113-134. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista127_S4A1ES.pdf
Ramírez, C. T., & Mendoza, G. P. (2010). Estudio de Factibilidad, elemento clave para la apertura de un Programa Educativo pertinente en la región Suroeste del Estado de Guanajuato. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2 (13). http://www.eumed.net/rev/ced/13/rcmg.pdf
Secretaria Nacional de Planificación. (2017). Agendas Zonales de Desarrollo- Zona 5. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/11/Agenda-zona-5.pdf
Sistema Estadístico Nacional (2011). Norma de Clasificación Internacional Normalizada de la Educación CINE 2011 [CINE]. https://www.dane.gov.co/index.php/sistema-estadistico-nacional-sen/normas-y-estandares/nomenclaturas-y-clasificaciones/clasificaciones/clasificacion-internacional-normalizada-de-la-educacion-cine
Universidad Estatal de Bolívar. (2013). Proyecto “Metodología para la estimación de vulnerabilidad a nivel cantonal”. Perfil territorial y análisis de vulnerabilidad del cantón Guaranda. http://repositorio.cedia.org.ec/bitstream/123456789/846/1/Perfil%20Territorial%20GUARANDA.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.