Rural Education in San Lorenzo, its Possibilities and Limitations

Authors

  • Carlos A. Bazurto Caicedo Unidad Educativa Mariscal Sucre, cantón San Lorenzo
  • María L. Bernabé Lillo Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Esmeraldas

Keywords:

rural education;, innovation;, educational quality.

Abstract

The objective of this research was to analyze the limitations and possibilities that rural schools in the San Lorenzo canton, Esmeraldas province have regarding educational innovation and the improvement of the quality of education. For this, a descriptive study is carried out within the framework of the qualitative paradigm and the interpretive approach. Through the application of interviews to key informants and the development of a focus group with ten teachers from the sector, the experiences and reflections that they have regarding the educational reality of rural schools, their limitations and possibilities are analyzed. The results show the existence of numerous limitations, but also of possibilities that must be exploited by rural schools. It is concluded that there is a need to establish educational policies that converge in a comprehensive quality of rural education in line with the fourth objective of sustainable development.

References

Bernal, J. L. (2009). Luces y sombras en la escuela rural. Zaragoza: UNIZAR. http://didac.unizar.es/jlbernal/Asignaturas_sin_docencia/pdf/40_escrural.pdf

Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de profesorado, 15(2), 13-23.https://www.redalyc.org/pdf/567/56719129002.pdf

Calderón (2015). Situación de la Educación Rural en Ecuador. Informe de asistencia técnica, Quito: Centro latinoamericano de desarrollo rural, 2015, 53.

Hernández, R. (2014) Metodología de la Investigación (6ta edición): Mc Graw Hill Education. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Herrera, L., & Buitrago, R. E. (2015). Educación Rural en Boyacá, Fortalezas y debilidades desde la Perspectiva del profesorado. Praxis & Saber, 6(12), 169-190. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/3768/3550

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEVAL). (2020) Informe de resultados evaluación costa 2019-2020. https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/06/24.1.-DAGI_SBAC20-InformeCosta2019-2020_20200618.pdf

Ministerio de Educación (2019). Archivo Maestro de las Instituciones Educativas 2018-2019. https://educacion.gob.ec/amie/

Mc Millan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Una introducción conceptual. https://scholar.google.com.cu/scholar?q=mcmillan+%26+schumacher+(2005)&hl=es&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart#d=gs_qabs&u=%23p%3DjBhYxG9u_J0J

Organización de Naciones Unidas. (2015) La agenda para el desarrollo sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Peirano, C., Estévez, S. P., & Astorga, M. I. (2015). Educación rural: oportunidades para la innovación. Cuadernos de investigación educativa, 6(1). http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1688-93042015000100004&lng=es&nrm=iso

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (Senplades). (2017) Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Toda una vida. http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT FINAL_0K.compressed1.pdf

Vera Rojas, M. del P. (2018). Reformas educativas en Ecuador. Revista Boletín Redipe, 4(8), 17–34. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/360

Published

2021-11-14

How to Cite

Bazurto Caicedo, C. A. ., & Bernabé Lillo, M. L. . (2021). Rural Education in San Lorenzo, its Possibilities and Limitations. Revista Científica Hallazgos21, 6(3), 260–269. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/535

Issue

Section

Artículos Originales