Intensive Center of Knowledge in Identity, Environment, and Ethics

Authors

  • Crisálida V. Villegas González Universidad Bicentenaria de Aragua, Turmero- Estado Aragua
  • Nohelia Y. Alfonzo Villegas Universidad Bicentenaria de Aragua, Turmero- Estado Aragua

Keywords:

knowledge;, research;, project;, society.

Abstract

An analysis of the current modes of knowledge production reveals the growing importance of associability, with research groups being the most generalized modalities of association and research centers the main generators of knowledge. In this context and considering that some of the institutional projects of the Bicentennial University of Aragua (UBA, Venezuela) are located in the areas of identity, environment and ethics, the article reflects on the creation of an Intensive Knowledge Center in this innovative thematic field. It is the product of the documentary analysis and the participation of the authors in the collective project to create the center at the University, a case study, based on project-based learning. It can be concluded that a flattened and flexible structure is the most appropriate to gradually generate a center that is a useful reference in the care of those areas that are known to be of vital importance in the transformation of society. In this case, it was assumed as the field of knowledge to which the center will be dedicated: Geocultural identity, strategic environment and natural resources, and eco-social ethics represented by the initials IAES.

References

Arnold, E., Clark, J., & Jávorka, Z. (2010). Impacts of European RTOs: A Study of Social and Economic Impacts of Research and Technology Organisations. Brighton: Technopolis Group.

Coll, C., & Falsafi. L. (2010). Presentación. Identidad y Educación: tendencias y desafíos. Revista de Educación 353, 17-27. España: Universidad de Barcelona. http:/www.revistaeducacion.mec.es/re353/ref353_01.pdf.

Corporación Ruta N Medellín /BIONANO Consulting. (2017). Creación y Fortalecimientos de Centros de Investigación. Colombia: Colciencia-British Council. www.bio-nano-consulting.com.

Del Valle Peña Rosas, G. (2020). Modelos de Gestión de Centros de Investigación Educativa. Rev. Hallazgos 21, 5(3), 255-267. http://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/www.revistaeducacion.mec.es/re353/ref353_o1.pdf

E-Learning Master (2018). 3 estrategias para el Aprendizaje Basado en Problemas. elearningmasters.galileo.edu

Gutiérrez, J. (2019). Antropoceno: tiempo para la ética ecosocial y la educación ecociudadana. Revista de Educación Social (28). https://eduso.net/res/revista/28

Cabral, P., Medici, A., Di Nella, D., Bianco, C., Muñoz, L., Moreno, G…. Catoggio, A. (2018). Proyecto para la creación del Centro de Investigación en Derecho Crítico (CIDERCRIT). La Plata, Argentina: UNCP. Recuperado de sedici.unip.edu.ar/handle/10916/71349.

Ministerio del Poder Popular para el Ecosocialismo. (2020). ¿Qué es el Ecosocialismo? http://www.minec.gob.ve

Navarrete-Cazales, Z. (2015). ¿Otra vez la identidad? Un concepto necesario pero imposible. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20 (65).

Navarro, M. (2013). La infraestructura del conocimiento. El caso vasco desde una perspectiva internacional. España: Orkestra.

Niño Ramos, A. (2018). Análisis y Propuesta de Creación de un Centro de Investigación y Desarrollo en Energías Alternativas en el Departamento de Amazona (Colombia). Valencia, España: Universidad Politécnica de Valencia. rianet.upv/bitstreams(handle/10251/

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). (2016). Programa de Acción Global. Un compromiso renovado por la educación para la sostenibilidad. https/ www.oei.es

Pérez, E. (2018). La estructura organizacional y su relación con la calidad de servicio. Ecuador: Universidad Andina Simón Bolívar. http://repositorio.uasb.edu.ec

Pirez Noy, B. (2020). Investigación y Educación en la Universidad sobre Identidad Cultural Latinoamericana. Revista Valera 20(57), 336-349. Cuba: Universidad Central Martha Abreu de Las Villas. http://revistavalera.ucl.edu.cu

Plan de la Patria. (2019-2025). https://observatorioplanificacion.cepal.org/

Tilley, C. (2015). Antropología e Identidad. Reflexiones Interdisciplinarias sobre los procesos de construcción identitaria en el siglo XXI. Valladolid: FIFIED

Universidad Bicentenaria de Aragua. (2020). Documento Técnico de creación del CIAES. Turmero, Venezuela: UBA.

Published

2021-11-14

How to Cite

Villegas González, C. V., & Alfonzo Villegas, N. Y. . (2021). Intensive Center of Knowledge in Identity, Environment, and Ethics. Revista Científica Hallazgos21, 6(3), 352–359. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/541