The Case Method in Teaching and Learning Methodological Strategies
Keywords:
Case study method;, educational strategies;, teaching competencies pedagogy.Abstract
In the last decades, the interest in post-secondary pedagogy has been increasing in terms of the number of investigations, in part due to the phenomenon of globalization and massification that university education has experienced worldwide, in addition to the implications that the techniques and methodologies that are generated by the theme of interculturality and the effects of some social determinants on the academic success of various population groups. It is a documentary investigation, located in the interpretive paradigm. The methodological support consisted of selecting and reviewing scientific articles related to the subject, located mainly in the journals indexed in Scielo, Dialnet, Redalyc, Scopus and Google Scholar, among other databases specialized in education, with a range of search dates between the years 2017-2021. This study was carried out with the objective of critically documenting the contributions and relevance of the case method as a methodological strategy in the teaching and learning process, particularly in the university environment. In particular, the aim was to outline its strengths and limitations in the perspective of the main actors involved in its implementation, be it the teacher, the student, or the study group. The critical review carried out allowed to raise observations, recommendations and arguments that could guide educators in the implementation of this pedagogical tool in the environment associated with the training of professionals.
References
Argoti, J. (2010). Modelos de aprendizaje y TIC en la escuela. UNIMAR, 28(3), 79-88. http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/unimar/article/view/195
Asamblea Nacional de Ecuador, (2010). Ley Orgánica de Educación Superior, LOES. Registro Oficial Suplemento 298. Quito: Asamblea Nacional de Ecuador.
Ascencio, J. (2018). Evaluación de aprendizaje significativo y estilos de aprendizaje: alcances, propuesta y desafíos en el aula. Tendencias Pedagógicas, 31, 31-46. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.001
Beckman, D. (1972). Evaluating the Case Method. The Educational Forum, 36(4), 489-497. https://doi.org/10.1080/00131727209339017
Carranza, M., & Caldera, J. (2018). Percepción de los Estudiantes sobre el Aprendizaje Significativo y Estrategias de Enseñanza en el Blended Learning. REICE, 16(1), 73-88. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.005
Chica, F. (2010). Factores de la enseñanza que favorecen el aprendizaje autónomo en torno a las actividades de aprendizaje. Reflexiones Teológicas. (6), 167-195. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3709190.pdf
Cruz, S., & Sandí, J. (2014). Importancia de la educación superior en el desarrollo profesional para la población estudiantil. III Congreso Internacional de Educación Superior (CIESUP), Costa Rica. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/46200
Cunha, M. (1996). Ensino com pesquisa: a prática do professor universitário. Cadernos de Pesquisa. (97), 31-46. http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/cp/article/view/802
Da Costa, S.; Pfeuti, M., & Casa, S. (2014). As Estratégias de Ensino-Aprendizagem Utilizadas Pelos Docentes e sua Relação com o Envolvimento dos Alunos. RECFin, 2(1), 59-74. https://doi.org/10.18405/recfin20140104
Da Silva, F. (2012). Universidade e compromisso social: a prática da Universidade Federal de Santa Catarina no núcleo de estudos da terceira idade. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/103497/318074.pdf?sequence=1&isAllowed=y
De Melo, A., Marques, R., Pereira, J., & Dos Santos, G. (2017). Estratégias e técnicas de ensino-aprendizagem no curso de ciências contábeis da universidade Federal de Rondônia, campus de Porto Velho: percepção dos graduandos. XVII Colóquio Internacional de gestão Universitária. Universidad Nacional de Mar de Plata, Mar de Plata, Argentina. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181091
De Vries, M. (2017, 22 de Junio). Why Wisdom Can’t Be Taught. [web log post]. https://knowledge.insead.edu/blog/insead-blog/why-wisdom-cant-be-taught-6456
Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo. (2010). El estudio de casos como técnica didáctica. En Las estrategias y técnicas didácticas en el rediseño. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. http://sitios.itesm.mx/va/dide2/tecnicas_didacticas/casos/casos.pdf
Gallardo, G., & Reyes, P. (2010). Relación profesor-alumno en la universidad: arista fundamental para el aprendizaje. Calidad en la Educación. (32), 78-108. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n32.152
García, I., & De la Cruz, G. (2014). Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo. EDUMECENTRO, 6(3), 162-175. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742014000300012&lng=es&nrm=iso
Goldfarb, E., & Pereira, M. (2004). Discovery-based teaching and learning strategies in health: problematization and problem-based learning. Cadernos de Saúde Pública, 20(3), 780-788.https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-311X2004000300015&script=sci_abstract
González, P. (2011). Aprendizaje Basado en Estudio de Casos. Colombia: Universidad Nacional Abierta y Distancia. http://datateca.unad.edu.co/contenidos/434206/434206/leccin_60_aprendizaje_basado_en_estudio_de_casos.html
González, R., & González, V. (2007). Diagnóstico de necesidades y estrategias de formación docente en las universidades. Revista Iberoamericana de Educación, 43(6), 1-14. https://doi.org/10.35362/rie4362365
Granados, A. (2013). El método del caso aplicado a la docencia. (Tesis de maestría). Universidad de Almería, España. http://repositorio.ual.es/handle/10835/2024
Jiménez, L., García, A., López, J., & Saavedra, F. (2018). Evaluación de estrategias de aprendizaje mediante la escala ACRA abreviada para estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 23(1), 63-69. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.03.001
Korthagen, F., Loughran, J., & Russell, T. (2006). Developing fundamental principles for teacher education programs and practices. Teaching and Teacher Education, 22, 1020–1041. https://korthagen.nl/wp-content/uploads/2018/06/Developing-fundamental-principles-for-teacher-education-programs-and-practices.pdf
Larrea, O. (2009). Sistema de educación superior del Ecuador. Ecuador: INT Superior Nelson Torres. https://www.intsuperior.edu.ec/images/documentos/modelo.pdf
Leal, E., & Borges, M. (2016). Teaching strategies applied in the area of managerial accounting: a study with students of the course of accounting. Revista Ambiente Contábil, 8(2), 1-18.
León, A., Risco, E., & Alarcón, C. (2014). Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Revista de la Educación Superior, XLIII(4), 123-144. https://www.redalyc.org/pdf/604/60432737006.pdf
Llobet, J., Reguant, M., & Canet, O. (2015). Aprendizaje basado en problemas, estudio de casos y metodología tradicional: una experiencia concreta en el grado en enfermería. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (196), 163-170. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.029
Luckesi, C. (1994). Filosofia da Educação (Vol. Coleção magistério 2° grau. Série formação do professor). São Paulo, Brasil: Cortez Editora.
Mazzioni, S. (2013). As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. ReAT, 2(1), 93-109. http://dx.doi.org/10.15210/reat.v2i1.1426
Medina, A., & Salvador, F. (2009). Didáctica General (Segunda ed.). Madrid: Pearson Prentice Hall.
Messina, G. (1999). Investigación en o investigación acerca de la formación docente: un estado del arte en los noventa. Revista Iberoamericana de Educación, (19), 145-507. https://doi.org/10.35362/rie1901057
Morales, R. (2018). La planeación de la enseñanza-aprendizaje, competencia que fortalece el perfil docente. RIDE, 8(16), 1-24. http://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i16.343
Morales, R., & Pereida, M. (2017). Inclusión de estilos de aprendizaje como estrategia didáctica aplicada en un AVA. Campus Virtuales, 6(1), 67-75. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/188
Morales, Y. (2018). Revisión teórica sobre la evolución de las teorías del aprendizaje. Revista Vinculando. http://vinculando.org/educacion/revision-teorica-la-evolucion-las-teorias-del-aprendizaje.html
Murrieta, R. (2015). El modelo centrado en el aprendizaje y su implicación en la formación de docentes. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, (10), 1-22. http://1-11.ride.org.mx/index.php/RIDESECUNDARIO/article/view/860
Nossa, V. (1999). Formação do Corpo Docente dos Cursos de Graduação em Contabilidade no Brasil: Uma Análise Crítica. FIPECAFI, (21), 1-20. https://www.scielo.br/pdf/cest/n21/n21a05.pdf
Ocaña, A. (2013). Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U.
Ostermann, F., & Cavalcanti, C. (2011). Teorias de Aprendizagem. Porto Alegre: Evangraf.
Ostiguy, J. (2012). L'étude de cas pour développer le jugement. 32e colloque de l'AQPC (págs. 1-21). Québec: Gatineau.
Rodríguez, M. (2017). Sistema Nacional de Desarrollo Profesional Docente: un avance hacia el mejoramiento de la calidad de la educación y el reconocimiento de la profesión docente. Revista Perspectiva, (23). http://saberesdocentes.uchile.cl/publicaciones/138994/revista-perspectiva-numero-23
Skinner , B. F. (1970). Tecnología de la Enseñanza. (J. García, Trad.) Barcelona: Labor.
Toledo, E., Cortinove, L., & Carvalho, D. (2017). Teaching and learning strategies used in history, philosophy and pedagogy courses: concepts of students and teachers. Revista Contrapontos, 17(3), 590-616.
Torres, T. (2003). El aprendizaje verbal significativo de Ausubel. Algunas consideraciones desde el enfoque histórico cultural. Universidades, (26), 37-43. https://www.redalyc.org/pdf/373/37302605.pdf
Ulloa, H., Gutiérrez, M., Simancas, I., & Ayala, I. (2018). La motivación a los estudiantes por el profesor ¿se aprende mejor? EDUCATECONCIENCIA, 17(18), 122-130. http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/114
Venturelli, J. (1997). Educacion Medica Nuevos Enfoques, Metas y Metodos (Serie PALTEX Salud y Sociedad 2000 Nº 5 ed.). Washington: Organización Panamericana de la Salud.
Vieira, M., & García, A. (2016). Compromisso social da universidade no Brasil: um panorama histórico. XVI Coloquio Internacional de Gestion Universitaria - CIGU. Arequipa, Perú. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/171046/OK%20-%20103_00499.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zabalza, M., & Zabalza, M. (2013). A mejor profesorado, mejor educación. El desafío de una Educación Infantil de calidad. RELADEI, 1(2), 47-69. Recuperado de https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4667
Zuluaga, J. (2018). El punto de vista de Piaget. Una fundamentación a nuestro quehacer pedagógico. ÁNFORA, 2(4), 101-107. https://doi.org/10.30854/anf.v2.n4.1994.479
Zurita, R. (1998). Crisis de identidad y de misión de la universidad, la formación profesional. En CINDA (Ed.), Gestión de la docencia e internacionalización en las universidades chilenas (p. 203). Santiago de Chile: CINDA. https://www.cinda.cl/download/libros/Gesti%C3%B3n%20de%20la%20Docencia%20e%20Internacionalizaci%C3%B3n%20en%20Universidades%20Chilenas.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.