Methodological Process of Curriculum Redesign of the Business Administration Career of the Pontifical Catholic University of Ecuador, Esmeraldas Campus
DOI:
https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v7i1.555Keywords:
Methodology, Methodological process, curricular redesign, vocational training, career, Business AdministrationAbstract
This research explains the methodological process of the curricular redesign of the Business Administration career at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Esmeraldas Campus (PUCESE) during 2018. The work methodology applied was the execution of trainings and workshops, being able to carry out a comprehensive analysis of the different elements and the structure of the redesign. The final result was to present a project of curricular redesign with the different components of professional training and attached to Ignatian pedagogical training. Finally, the article exposes all the transformation and academic regulation that Ecuador is experiencing in relation to higher education. This methodology allowed the construction of an orderly, systematic, effective, efficient and inclusive curricular redesign process based on a study of relevance that served as a reference to start the process of career redesign methodology, which will help the adequate transformation of future professionals graduated from the Business Administration career of PUCESE.
References
Ceja, J., Hernández, V., Herrera, C., & López, P. (2018). El Rediseño curricular: una propuesta para las instituciones de educación superior. Panorama, 7(13), 41-56.
Consejo de Educación Superior. (2014). Reglamento De Régimen Académico Consejo Educación Superior. https://www.ces.gob.ec/lotaip/2018/Enero/Anexos%20Procu/An-lit-a2-Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Acad%C3%A9mico.pdf
Fernández, A., Guffante, T., & Vanga, M. (2016). Metodología para el rediseño curricular de carreras en la Educación Superior: Caso UNACH. Revista San Gregorio, (14). Edición especial Diseño y Rediseño curricular 2016, Diciembre (60-73). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5784964
González, S., & Zea, A. (2011). Metodología para el diseño de proyectos curriculares por competencias profesionales integradas. http://www.uan.edu.mx/d/a/sd/dpe/_metod_diseno_proectos_curric_compet.pdf
Hernández, L. (2017). Rediseño Curricular de la Carrera Gestión Social y Desarrollo de la Universidad de Otavalo para su Proceso de Acreditación. Revista Formación Universitaria, 10 (16), 3-16.
Asamblea Nacional. (2012). Ley Orgánica de Educación Superior. https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/LEY_ORGANICA_DE_EDUCACION_SUPERIOR_LOES.pdf
Pontificia Universidad Católica del Ecuador. (2012). El Paradigma Pedagógico Ignaciano: modelo educativo de la PUCE. http://es.scribd.com/doc/6179036/Vasquez-Carlos-22-ElParadigma-Pedagogico-Ignaciano
Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas. (2015). Informe de pertinencia Escuela de Administración de Empresas. https://repositorio.pucese.edu.ec/bitstream/123456789/968/1/LOPEZ%20ESPINAL%20MARIUXI.pdf
Suing, A. (2015). Pertinencia en rediseño de la carrera de comunicación, Estudio caso UTPL. Universidad del Zulia. Maracaibo Venezuela. Revista Opción, 13 (6),790-809.
Varela, E. (2002). El Management Estratégico y el poder en la organización. Universidad EAFIT. Revistas Académicas, 38 (126). https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/940
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.