Methodological Process of Curriculum Redesign of the Business Administration Career of the Pontifical Catholic University of Ecuador, Esmeraldas Campus

Authors

  • Alexandra Bautista Segovia Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas
  • Freddy Betancourt Aguilar Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas

Keywords:

Methodology, Methodological process, curricular redesign, vocational training, career, Business Administration

Abstract

This research explains the methodological process of the curricular redesign of the Business Administration career at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Esmeraldas Campus (PUCESE) during 2018. The work methodology applied was the execution of trainings and workshops, being able to carry out a comprehensive analysis of the different elements and the structure of the redesign. The final result was to present a project of curricular redesign with the different components of professional training and attached to Ignatian pedagogical training. Finally, the article exposes all the transformation and academic regulation that Ecuador is experiencing in relation to higher education. This methodology allowed the construction of an orderly, systematic, effective, efficient and inclusive curricular redesign process based on a study of relevance that served as a reference to start the process of career redesign methodology, which will help the adequate transformation of future professionals graduated from the Business Administration career of PUCESE.

References

Ceja, J., Hernández, V., Herrera, C., & López, P. (2018). El Rediseño curricular: una propuesta para las instituciones de educación superior. Panorama, 7(13), 41-56.

Consejo de Educación Superior. (2014). Reglamento De Régimen Académico Consejo Educación Superior. https://www.ces.gob.ec/lotaip/2018/Enero/Anexos%20Procu/An-lit-a2-Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Acad%C3%A9mico.pdf

Fernández, A., Guffante, T., & Vanga, M. (2016). Metodología para el rediseño curricular de carreras en la Educación Superior: Caso UNACH. Revista San Gregorio, (14). Edición especial Diseño y Rediseño curricular 2016, Diciembre (60-73). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5784964

González, S., & Zea, A. (2011). Metodología para el diseño de proyectos curriculares por competencias profesionales integradas. http://www.uan.edu.mx/d/a/sd/dpe/_metod_diseno_proectos_curric_compet.pdf

Hernández, L. (2017). Rediseño Curricular de la Carrera Gestión Social y Desarrollo de la Universidad de Otavalo para su Proceso de Acreditación. Revista Formación Universitaria, 10 (16), 3-16.

Asamblea Nacional. (2012). Ley Orgánica de Educación Superior. https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/LEY_ORGANICA_DE_EDUCACION_SUPERIOR_LOES.pdf

Pontificia Universidad Católica del Ecuador. (2012). El Paradigma Pedagógico Ignaciano: modelo educativo de la PUCE. http://es.scribd.com/doc/6179036/Vasquez-Carlos-22-ElParadigma-Pedagogico-Ignaciano

Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas. (2015). Informe de pertinencia Escuela de Administración de Empresas. https://repositorio.pucese.edu.ec/bitstream/123456789/968/1/LOPEZ%20ESPINAL%20MARIUXI.pdf

Suing, A. (2015). Pertinencia en rediseño de la carrera de comunicación, Estudio caso UTPL. Universidad del Zulia. Maracaibo Venezuela. Revista Opción, 13 (6),790-809.

Varela, E. (2002). El Management Estratégico y el poder en la organización. Universidad EAFIT. Revistas Académicas, 38 (126). https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/940

Published

2022-03-09

How to Cite

Bautista Segovia, A., & Betancourt Aguilar, F. (2022). Methodological Process of Curriculum Redesign of the Business Administration Career of the Pontifical Catholic University of Ecuador, Esmeraldas Campus. Revista Científica Hallazgos21, 7(1), 42–51. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/555

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.