The Application of Semi-structured Interviews in Different Modalities During the Context of the Pandemic

Authors

  • Josué Villarreal-Puga Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Esmeraldas
  • Magdalena Cid García Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Esmeraldas

Keywords:

semi-structured interview, science of science, ethics of science

Abstract

Part of the methodological design of any qualitative research may vary during the research process. In this case study, the critical reflection on the methodological decision to modify the way of applying certain interviews under the context of pandemic (2020- first academic semester) is proposed.
The interview is a powerful tool to obtain descriptions of the world lived by the interviewees. The possibility of grasping, understanding and interpreting the experience of the participating subjects from their own perspective emerges from the approach of the interviewer and the interviewee. Both are generating interactions loaded with meanings. What would happen if a semi-structured interview script of the semi-standardized type, created to be applied in person, were to be applied in this way to one part of the sample and to another to be applied in a virtual way? Would it be lost in the interviewee’s ability to express himself? Would the interviewer be less able to capture non-verbal communication? Would the interviewee feel more, less, or equally strange in the interview process?
The situation raised in questions occurred, revealing epistemological, methodological and ethical concerns that are progressively explained.

References

Álvarez, C. (2008). La etnografía como modelo de investigación en educación. https://www.ugr.es/~pwlac/G24_10Carmen_Alvarez_Alvarez.html

Fernández, R. (2001). La entrevista en la investigación cualitativa. Revista Pensamiento Actual, 2(3). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/8017

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa (2da ed.). Madrid, España: Morata.

Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, España: Morata.

Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid, España: Morata

Kvale, S. (2011). La entrevista cualitativa. Madrid, España: Morata.

Martínez, V. (2013). Paradigmas de investigación. Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una investigación desde la epistemología dialéctico-crítica. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3790

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.

Merlinsky, G. (2006). La Entrevista como Forma de Conocimiento y como Texto Negociado: Notas para una pedagogía de la investigación. Cinta Moebio, 27, 7-33. http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/27/merlinsky.pdf

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Morata.

Valles, M. (1999). Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Reflexión Metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis, S.A.

Vasilachis de Gialdino, I. (2009). Los fundamentos ontológicos y epistemológicos de la investigación cualitativa. Forum Qualitative Sozialforschung, 10(2). https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1299/2778

Published

2022-03-09

How to Cite

Villarreal-Puga, J., & Cid García, M. (2022). The Application of Semi-structured Interviews in Different Modalities During the Context of the Pandemic. Revista Científica Hallazgos21, 7(1), 52–60. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/556

Issue

Section

Artículos Originales