Index as a Self-assessment Tool in Educational Institutions: A Case Study

Authors

  • María de los L. Bernabé Lillo Pontifica Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas.
  • Manuel E. Espinoza Ávila Pontifica Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas.
  • Irlanda Armijos Porozo Pontifica Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas.

Keywords:

Index;, educational inclusion;, self-assessment

Abstract

Educational inclusion is a key challenge to talk about educational quality. It cannot exist if we do not guarantee the participation and learning of all. The general objective of this study is to promote the process of inclusion in a fiscal commissional center in the canton of Esmeraldas (Ecuador). Framed in the socio-critical paradigm, a case study was carried out with a non-probabilistic sample made up of 18 teachers, 155 parents and 149 students. The instruments used were the three questionnaires that the Guide for Inclusive Education by Booth and Ainscow (2015) proposes to favor self-assessment processes in educational communities. The results show some indicators in need of improvement in the three dimensions, although the most fragile dimension refers to inclusive practices.

References

Ainscow, M. (2004). El desarrollo de sistemas educativos inclusivos: ¿Cuáles son las palancas de cambio? Journal of educational change, 5(4), 1-20. https://aulavirtual.agro.unlp.edu.ar/pluginfile.php/17093/mod_resource/content/1/Mel%20Ainscow.pdf

Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Segundo Suplemento del Registro Oficial. https://www.esmeraldas.gob.ec/images/LOTAIP/Archivos/LOEI.pdf

Azorín, C. M., & Sandoval, M. (2020). Apoyos para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares: Análisis de guías para la acción. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 50(3), 7–27. https://doi.org/10.14201/scero2019503727

Blanco, R. (2009). La atención educativa a la diversidad: las escuelas inclusivas. Calidad, equidad y reformas en la enseñanza, 87-99. http://csh.xoc.uam.mx/planeacion/bibliografia2014/Atencion_BLANCO.pdf

Bolívar, A. (2008). Educación para la ciudadanía: algo más que una asignatura. Barcelona, España:Graó.

Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Guía para la inclusión educativa: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Santiago, Chile: CSIE-FCF. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/15049

Castillo, P., Miranda, C., Norambuena, I., & Galloso, E. (2020). Validación de los instrumentos basados en el Index for Inclusion para el contexto educativo chileno. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(41), 17-27. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-51622020000300017&script=sci_arttext

Crisol, E. (2019). Hacia una educación inclusiva para todos. Nuevas contribuciones. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 1-9. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/72108

Hernández, P. (2018). Arteterapia y educación artística para la inclusión educativa en Ecuador. Revista de Educación Inclusiva, 11(1), 267-276. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6542204

Lozano, J., Ballesta, F. J., Castillo, I. S., & Cerezo, M. C. (2018). El vínculo de la escuela con el territorio: una experiencia de inclusión educativa. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 207-226. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/7720

Marchesi, A., Blanco, R., & Hernández, L. (2014) Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. OEI https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/metas-inclusiva.pdf

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2005) La educación inclusiva: El camino hacia el futuro, documento de referencia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000162787_spa

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). La UNESCO y la educación: Toda persona tiene derecho a la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000212715_spa

Ramírez, C., González, J., & Llautong, A. (2017) Inclusión educativa. Desafío docente en los salones de Ecuador. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/08/inclusion-educativa-ecuador.html

Serrano, O. R., Espinoza, E. E., & Espinoza, E. E. (2019). La inclusión en la enseñanza básica ecuatoriana. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 69-74. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/129

Simons, H. (2011) El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Morata.

Published

2022-07-19

How to Cite

Bernabé Lillo, M. de los L. ., Espinoza Ávila, M. E. ., & Armijos Porozo, I. (2022). Index as a Self-assessment Tool in Educational Institutions: A Case Study. Revista Científica Hallazgos21, 7(2), 209–221. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/579

Issue

Section

Artículos Originales

Most read articles by the same author(s)