The Necessity of University Education for Sustainability and How to Achieve it

Authors

  • Josefina Breffe Suárez Universidad de La Habana, Cuba
  • Pedro M. Pelegrín Rodríguez Universidad de La Habana, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v8i1.613

Keywords:

Sustainable development;, education for sustainability;, substantive functions of the university;, sustainable responsible university.

Abstract

Several factors make the world unsustainable and could turn Earth’s land area into a desert. Our limited natural resources planet could not always supply raw materials needed by current consumption. Moreover, sustainability issues (balanced development in terms of social, environmental and rational exploitation of natural resources) have achieved transcendental importance for the global community, making it urgent to act. Hence, sustainability policies cannot be proposed without placing them in the conceptual and strategic framework of Sustainable Development and of an education that supports it. Therefore, the objective of this paper has been to explain the need to focus on the present and future actions for the achievement of this type of real development and the role of universities in this context. Some ideas on how these institutions can become Sustainable Responsible Universities are also presented. With respect to the development of the article, systematized scientific literature has been analyzed by the authors. In addition, some authors’ reflections based on their experiences have been used as the source data.

References

Avilés, E. (2022). Por una gestión sostenible de residuos. Portal de comunicación de la FI de la UNAM. https://www.comunicacionfi.unam.mx/mostrar_nota.php?id_noticia=2392.

Breijo, T., Pérez, V. y Hidalgo, M. A. (2022). La formación de profesionales competentes en función del desarrollo sostenible desde el pregrado.Revista Mendive, 29(4): 1094-1098. www.mendive.upr.edu.cu.

Cárdenas Silva, J.M. (2013). Guía para universidades ambientalmente responsables. Lima, Perú: Red Ambiental Intercuniversitaria.

Climate consulting selectra (2021). Desarrollo Sostenible: definición, objetivos y ejemplos. http://www.climate.selectra.com.

Ezquerra, G., Gil, J. E., & Márquez, F. (2016). Educación para el desarrollo sostenible, su dimensión ambienta. Una visión desde y para las universidades en América Latina. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 4 (3), 72-81. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322016000300007&lng=es&tlng=es.

Gil., D., Viches, A., Toscano, J.C., & Macías, O. (2006). Década de la Educación para un Futuro sostenible (2005-2014): Un punto de inflexión necesario en la atención a la situación del planeta. Madrid: Centro de Altos Estudios Universitarios de la OEI.

Instituto Mexicano para la Competitividad. (2017). 20 datos para entender la crisis ecológica de la Tierra, vía ONU Ambiente. http://imco.org.mx.

Moreno E., M. L. (2018) Marco normativo para el desarrollo sostenible en la educación superior. Matda´ Revista de Investigación e Innovación Educativa. 3(2), 1-19. http://matda.educacion.durango.gob.mx/

Papa Francisco. (2015). Alabado seas, mi señor. www.usccb.org.issues-and-action.

Peñaloza, J. A. (2017). Educación Ambiental. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/08/educacion-ambiental.html

Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. (2019). Segundo Curso Internacional en Gestión Sostenible de los Residuos Sólidos Urbanos. https://repository.udca.edu.co/bitstream/handle/11158/2849/Curso%20Internacional%20Residuos_Chile%202019.pdf?sequence=1&isAllowed=

Vilches, A., & Gil, D. (2012). La educación para la sostenibilidad en la universidad: el reto de la formación del profesorado. En: Revista Profesorado., 16 (2). Universitat de València. www.redalyc.org.pdf.

Published

2023-03-16

How to Cite

Breffe Suárez, J., & Pelegrín Rodríguez, P. M. . (2023). The Necessity of University Education for Sustainability and How to Achieve it . Revista Científica Hallazgos21, 8(1), 82–91. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v8i1.613

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.