Training Model to Convert Luis Vargas Torres Educational Institution into a Professional Learning Community
DOI:
https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v8i2.625Keywords:
Training mode, Luis Vargas Torres educational institution, professional learning community, leadershipAbstract
A learning community can be defined as the result of an educational center's social and cultural transformation and its environment through integrated, participatory and permanent education, based on dialogical learning. That is why, with the objective of proposing a training model to convert the Luis Vargas Torres Educational Unit into a Professional Learning Community, a qualitative, cross-sectional, and descriptive study was carried out, but which had as a fundamental basis a quantitative diagnostic study previously carried out on interpersonal relationships and the work environment. The sample consisted of 23 teachers from the school, who were interviewed about institutional leadership. The results show that rectoral proactivity sometimes manifests itself, that there is no true democratic process in the school, that advice to staff for decision-making is negative. However, communication systems allow communication to flow and teacher work in teams is facilitated, so there are opportunities to initiate change. It concludes by proposing a training model that focuses on holding workshops on the problem areas detected.
References
Bolívar Ruano, Ma. R. (2013). Comunidades Profesionales de Aprendizaje. Instrumentos de diagnóstico y evaluación. Revista Iberoamericana de Educación (6). https://doi.org/10.35362/rie621893
Coll, C. (2001). ―Las comunidades de aprendizaje y el futuro de la educación: el punto de vista del Fórum Universal de las Culturas‖. Barcelona. Simposio Internacional sobre las Comunidades de Aprendizaje. http://www.tafor.net/psicoaula/campus/master/master/experto1/unidad16/images/ca.pdf
Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La Teoría en la Práctica. Barcelona, España: Paidós.
Goleman, D. (2018). Inteligencia emocional. España: Editorial Kairós.
Hernández- Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw- Hill.
Hord, S. M. (1997). Professional Learning Communities: What Are They and Why Are They Important? Issues about Change, 6(2): 2-5.
Likert, R. (1968). El factor humano de la empresa. Bilbao, España: Devito.
Martín-Kniep, G. (2001). Portfolios del desempeño de maestros, profesores y directivos.La sabiduría de la práctica. Buenos Aires: Paidós.
Molina, E. (2005). Creación y desarrollo de comunidades de aprendizaje: hacia la mejora educativa. Revista de Educación, 337: 235- 250.
Parra, N., & Silva, A. (2021). Liderazgo efectivo directivo y su incidencia en relaciones interpersonales docentes en Escuela José Mejía Lequerica. 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 39-46. https:// doi.org/10.33386/593dp.2021.1.412
Pérez Germán, J.J. (2017). Capacitación en liderazgo para mejorar las relaciones interpersonales en el personal que labora en el Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Enrique López Albújar Ferreñafe. Revista Científica Institucional Tzhoecoen, 9 (3). https://doi.org/10.26495/rtzh179.323125
Quintana Argandoña, B.R. (2017). Relaciones Interpersonales y su Grado de Correlación con la Función Docente en la Institución Educativa Secundaria “Politécnico Huáscar” de la Ciudad de Puno, Durante el Año Escolar 2016. Universidad Nacional Del Altiplano. Facultad De Ciencias De La Educación. http://repositorio.untrm.edu.pe
Thompson, S. C.; Gregg, L. & Niska, J. M. (2004). Professional learning communities, leadership and student learning. Research in Middle-Level Education Online, 28(1), 1-15.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.