Sexual Harassment in the Context of a Higher Education Institution: Challenges to Promote Environments Free of Gender Violence
Keywords:
Sexual harassment, gender-based violence, Higher Education institutionsAbstract
Background: Sexual harassment in the university environment was a problem until recently silenced and made invisible.
Objective: To identify the frequency of sexual harassment experienced by students, teachers, administrators, and workers of a Higher Education Institution in Ecuador.
Method: A descriptive-cross-sectional research was conducted in a non-probabilistic sample of voluntary subjects, 3731 students, 484 teachers and 376 administrative and employees of an Ecuadorian university. A previously validated sexual harassment survey was applied.
Results: It was observed that, in the highest percentage, students are who had suffered sexual harassment at least once while studying at the university, corresponding to 26.5 %, followed by administrative and service employees with 18.9 %, and the teaching and academic support staff with 14.3%. In all strata of the university, most victims are women, and the different situations of sexual harassment were mostly carried out by peers, that is, among colleagues, fellow students, or co-workers.
Conclusions: Higher education institutions have a great social responsibility and a great possibility not only to train professionals of excellence but also to train integral individuals that allow us to reverse the situation of gender-based violence and particularly sexual harassment in university spaces.
References
Alonso-Ruido, P., Martínez-Román, R., Rodríguez-Castro, Y., & Carrera-Fernández, M. V. (2021). El acoso sexual en la universidad: la visión del alumnado. Revista Latinoamericana de Psicología, 53, 1–9. https://doi.org/10.14349/rlp.2021.v53.1
Becerra, K., Becerra, J., Cavada, G., & Pantoja, L. (2023). Sexual harassment in students of the Faculty of Medicine, University of Chile: A cross-sectional observational study. Revista Española de Educación Médica. https://revistas.um.es/edumed/article/view/568921/343421
Boira, S., Chilet-Rosell, E., Jaramillo-Quiroz, S., & Reinoso, J. (2017). Sexismo, pensamientos distorsionados y violencia en las relaciones de pareja en estudiantes universitarios de Ecuador de Ã!`reas relacionadas con el bienestar y la salud. Universitas Psychologica, 16, 30–41. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400030&nrm=iso
Cano-Arango, B. C., Duque-Monsalve, L. F., Montoya-Escobar, M. C., & Gaviria-Gómez, A. M. (2022). Del silencio a la acción colectiva: Voces de mujeres víctimas de acoso sexual en las instituciones de educación superior. Qualitative Report, 27(3), 752–776. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.4977
Díaz Susa, D. I. (2022). Fisurando silencios sobre el acoso sexual a estudiantes en la Universidad Nacional de Colombia. Prevalencia, manifestaciones y efectos del hostigamiento sexual en universidades.; Instituto de Altos Estudios Nacionales (IAEN). https://editorial.iaen.edu.ec/wp-content/uploads/sites/12/2022/07/Prevalencia-manifestaciones-y-efectos-del-hostigamiento-sexual-en-universidades-1.pdf#page=67
Fuentes Vásquez, L. Y. (2019). “Stories that are not stories”: Sexual harassment, naturalized violence in university classrooms. Nomadas. https://doi.org/10.30578/nomadas.n51a8
Guarderas, P., Larrea, M. de L., Cuvi, J., Vega, C., Reyes, C., Bichara, T., Ramírez, G., Paula, C., Pesantez, L., Iñiguez, A. L., Ullauri, K., Aguirre, A., Almeida, M., & Arteaga, É. (2018). Acoso sexual en las universidades ecuatorianas: validez de contenido de un instrumento de medición. Alteridad. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2018.05
Hinojosa-Millán, S., Vallejo-Rodríguez, D. C., Gallo-Gómez, Y. N., Liscano-Fierro, L. N., & Gómez-Ossa, R. (2013). Prevalencia de violencia sexual en estudiantes de la Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia, 2010. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecologia, 64(1), 21–26. https://doi.org/10.18597/rcog.126
Larrea, M. L., Paula, C., Almeida, M., Palacios, P., Acosta, D., & López, J. (2020). Cómo se construyó el instrumento ASIES. En Abya-Yala (Ed.), ¿Cómo se mide el acoso sexual? Aportes para determinar la prevalencia del acoso sexual em las instituciones de educación superior (2nd ed, pp. 83–115). https://books.scielo.org/id/2946x/pdf/larrea-9789978106211-06.pdf
Lizama-Lefno, A., & Quiñones, A. H. (2019). Sexual harassment in the university context: Projective diagnostic study of gender situation at the Universidad de Santiago de Chile. Pensamiento Educativo. https://doi.org/10.7764/PEL.56.1.2019.8
Mantuano, M. (2023). Estudiantes mujeres universitarias organizadas ante la violencia en las aulas. Wambra Medio Comunitario. https://wambra.ec/estudiantes-universitarias-organizadas-violencia-aulas/#:~:text=Publicado el 03 de agosto,las facultades de la institución.
Observatorio contra el acoso sexual (OCAC). (2020). Radiografía Del Acoso Sexual En Chile. Juntas en Acción, Unión Europea. https://www.ocac.cl/wp-content/uploads/2020/07/Informe-encuesta-OCAC-2020.-Radiografía-del-acoso-sexual-en-Chile.pdf
Organización de Naciones Unidas Mujeres. (2023). La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.unwomen.org/es/what-we-do/2030-agenda-for-sustainable-development
Organización Panamericana de la Salud/ Organización Mundial de la Salud. (2019). Agenda para el Desarrollo Sostenible. https://www.paho.org/es/temas/agenda-para-desarrollo-sostenible
Quintero Solís, S. (2020). El acoso y hostigamiento sexual escolar, necesidad de su regulación en las universidades. La ventana, 6 (51), 245- 271. https://doi.org/10.32870/lv.v6i51.7083
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2018). Protocolo de prevención y actuación en casos de acoso, discriminación y violencia basada en género y orientación sexual en instituciones de educación superior. SENESCYT. https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/2018/10/Folleto-Protocolo-Acoso-Discriminacion-violencia.pdf
Vásquez Laba, V. (2017). Lo personal es política universitaria: incumbencias de las universidades nacionales frente al acoso sexual. La aljaba, 21.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.