Emotional Intelligence in the Investigative Tutoring Process
DOI:
https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v9i1.646Keywords:
Thesis director, teachers, students, emotional intelligence, advisoryAbstract
Emotional intelligence is the ability to manage emotions positively. In the tutorial action, it could be useful to successfully complete an investigation. In this sense, the purpose of the article is to analyze the perspectives on the importance of emotional intelligence in the investigative tutoring process. From the methodological point of view, it is research with a qualitative approach, an interpretive paradigm, in which twenty postgraduate students from the area of education participated, who have served as undergraduate tutors and are currently developing their doctoral thesis. They were divided into two focus groups in which, from their perspectives, they contributed ideas regarding the theme under study. Once the information obtained was transcribed, a hermeneusis of the content was carried out. As a result, four categories were obtained: challenges of the tutorial relationship, qualities of a good tutor, types of tutor, and types of students. It is concluded that emotional intelligence is essential to face the challenges that arise in the tutorial process and that this is a very important quality that a good tutor must possess.
References
Alfonso Moreira, Y., Pulido Cárdenas, M., Padrón Fernández, L., Padrón Fernández, L., & Gallard Muñoz, I.E. (2020). La Tutoría de Acompañamiento: Concepciones Teóricas y Experiencias Prácticas. Revista Científica Hallazgos21, 5(3), 368-379. http://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/
Diccionario de la Real Academia Española. (2023). Tutor. https://dle.rae.es/tutor
Difabio, H. (2011). Las funciones del tutor de la tesis doctoral en educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa., 16, (50), 935-959. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662011000300012
Florian, N. (2020). Inteligencia emocional y tutoría docente en practicantes preprofesionales de una universidad estatal limeña. Revista de Investigación en Psicología, 23 (2). DOI: http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19235
Goleman, D. (1995). Inteligencia Emocional. Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Editorial LELibros.
Hermoso, V. (2021). Avíos para confinados. En: Veinte lecciones de la formación tutorial. Ensayos de Investigación, 7 (1), 6-13. Fondo Editorial de la Universidad Bicentenaria de Aragua. https://uba.edu.ve/wp-content/uploads/2021/05/ensayos-de-investigaci%c3%93n-v7-n1-2021.pdf
Pacheco, J.C. (2021). Más allá de la Inteligencia Emocional: didáctica y tutoría en las prácticas pedagógicas. Reflexiones a la educación desde la investigación pedagógica. Editorial UNIMAR. https://www.researchgate.net/publication/356814295_Mas_alla_de_la_Inteligencia_Emocional_didactica_y_tutoria_en_las_practicas_pedagogicas
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.