Adolescents' Knowledge about Sexually Transmitted Infectionsin Three Public Schools in EsmeraldasMemi V. Angulo Alegría yMercy J. Falcones BenalcázarPontificia Universidad Católica del Ecuador,Sede Esmeraldas.La correspondencia de este artículo debe ser d
Keywords:
STI; knowledge; teenagers.Abstract
A quantitative-qualitative, descriptive and observational cross-sectional study was conducted in order to determine the knowledge that teens have in three public schools of Esmeraldas(2 from urban area and 1 from the rural one) about sexually transmitted infections (STI). As techniques a survey was applied to the students of these schools selected randomly, entering classes under the supervision of a teacher and the evaluator; the questionnaire was comprised by 10 structured questions , taken from a survey conducted by UNICEF, (2006), about the knowledge, attitudes and practices about sexual health and HIV/AIDS in children and adolescents in Dajabón and Wanament in the Dominican Republic, which was carried out modifying 2 questions. It was also used an observation guide with aspects as security guide responding, independence and behavior, demonstrated by completing the survey, during the months of April to September 2016. The sample was probabilistic with 196 students from first year of secondary education, ages from 15 to 17, from which the 52% corresponded to women and 48% to men. The 96% knew about (STIs) sexually transmitted infections, and only 19% didn´t know how people get one of these infections. The 75% have already had sexual intercourse and only the 8% used condoms. The study allowed to know the assessment of adolescents about STIs, the forms of transmission and the non-application of preventive measures such as the use of condoms; in order to link the inter-agency working between the University, educational institutions, and health district.
References
Aguirre A., Solís N., (2014), Conocimientos y Actitudes Sexuales en Adolescentes de un asentamiento humano, Revista IN CRESCENDO - Ciencias de la Salud, Vol. 01 N 01, 2014, pp. 163 – 173. Recopilado de: http://revistas.uladech.edu.pe/index.php/increscendo-salud/article/viewFile/276/179
Choccare Salcedo C., (2007), Nivel de conocimientos sobre las infecciones de transmisión sexual VIH/SIDA y sus medidas preventivas en los estudiantes de enfermería de la UNMSM, Lima Perú.
Díaz Montes CE, Cantillo Uribe L, García Vergara K, Martínez Marenco L, Vega Recuero J. Conocimientos sobre VIH/SIDA en adolescentes de una universidad en Cartagena – Colombia, 2011. Hacia promoc. salud. 2014; 19(2): 38-52.
Freire WB., Belmont P., Rivas-Mariño G., Larrea A., Ramírez-Luzuriaga MJ., Silva-Jaramillo KM., Valdivia C. (2015). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición. Salud Sexual y Reproductiva. ENSANUT-ECU 2012. Ministerio de Salud Pública/Instituto Nacional de Estadística y Censos. Quito-Ecuador.
Fundación VIH/SIDA. (2015). Estadísticas sobre VIH y SIDA. Recuperado de http://www.vihda.org.ec/noticias/507-hoja-informativa-2016.
García, R. Canino, A. Carbonell, M. Agramonte, A. García, M. (2014). Infecciones de transmisión sexual: intervención educativa en adolescentes de una escuela de enseñanza técnica profesional. Recuperado de http://www.medwave.cl/link.cgi/Medwave/Estudios/Investigacion/5891?ver=sindiseno.
Javes Aguilar M., (2017), Enfermedades de Transmisión Sexual: Un Enemigo Silencioso, Carta al Editor. Recuperado de: http://revistas.uladech.edu.pe/index.php/increscendo-salud/article/view/1724/1432
Luces, A. Porto, M., Mosquera, P, Lucía, T. Bouza, E., (2015), Una manera diferente de abordar la sexualidad, la contracepción y la prevención de infecciones de transmisión sexual desde la escuela en la Costa da Morte,
Revista electrónica de Enfermería Global.
MSP. (2011). VIH/Sida e Infecciones de Transmisión Sexual en el Ecuador. Recuperado de http://www.coalicionecuatoriana.org/web/pdfs/VIH-sida-ITS-en-Ecuador-MSP.pdf.
MSP, (2012), Estrategia Nacional de Salud Pública para VIH/Sida-ITS. Recuperado de http://www.salud.gob.ec/programa-nacional-de-prevencion-y-control-de-vihsida-its/.
Ministerio de Sanidad. (2015). Plan Estratégicode Prevención yControl de la infecciónpor el VIH y otras Infecciones de transmisión sexual 2013-2016. Recuperado de http://www.msssi.gob.es/ciudadanos/enfLesiones/enfTransmisibles/sida/docs/PlanEstrategico2013_2016.pdf
Ministerio de Salud Pública. (2017). Plan Nacional de Salud Sexual y Salud Reproductiva 2017 – 2021. Recuperado de http://ecuador.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/PLAN%20NACIONAL%20DE%20SS%20Y%20SR%202017-2021.pdf
ONUSIDA, (2016), revista electrónica, Comunicado de prensa, recuperado de: http://www.unaids.org/es/resources/presscentre/pressreleaseandstatementarchive/2016/may/20160531_Global-AIDS-Update-2016
Sarmiento Olivera, Martha, Gómez Olivera, Isabel, Ordaz González, Ana Margarita, García Diaz, Clara Delfa, & Casanova Moreno, María de la C. (2012). Estrategia de intervención educativa en enfermedades de transmisión sexual. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 16(1), 32-43. Recuperado en 04 de octubre de 2017, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S156131942012000100006&lng=es&tlng=es.
UNICEF, (2006), Encuesta de línea de base sobre conocimientos, actitudes y prácticas sobre salud sexual y VIH/SIDA en niños, niñas y adolescentes en Dajabón y Wanamen, República Dominicana. https://www.unicef.org/republicadominicana/Encuesta_saludsexual_VIH_CRS.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.