Storytelling in Higher Education: An Analysis of the Impact and Relevance of Narration in the Learning Process

Authors

  • Jeovanny M. Benavides Bailón Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Paola Mendoza Lino Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

storytelling; currículo; innovador; emociones; proceso de enseñanza.

Abstract

The storytelling methodology is widely accepted today because it maintains the interest of the students and because, among other issues, it stimulates the curriculum. The objective of this study was to analyze the impact and relevance of storytelling in university students, particularly in psychology students at the Manabí University. For this, a mixed methodological approach was applied (Qual / Quan) that examined the main concepts of storytelling, its functions, its methodological application and the typology. As a main conclusion it is taken for granted that the richness of storytelling lies in that it is innovative, since it is characterized for being essentially versatile, appeals to the emotions of the target audience to maintain interest from beginning to end and contributes to dynamizing the teaching process in a specific context.

References

Agosto, D. E. (2016). Why storytelling matters. Children & libraries, 14(2), 21.

Cherry, W.R. (2017). Our place in the universe: the importance of story and storytelling in the classroom. Knowledge Quest, 46(2), 50–55.

Cortijo, C. (2014). El storytelling como recurso didáctico en el aula de inglés. (Tesis de pregrado). Universidad de Valladolid, Valladolid, España.

D'Adamo, O., & García, V. (2016). Comunicación Política: narración de historias, construcción de relatos políticos y persuasión. Comunicación y Hombre, 12, 23-39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa? id=129446703001

Del Moral, E., Villalustre, L., & Neira, R. (2016). Habilidades sociales y creativas promovidas con el diseño colaborativo de digital storytelling en el aula, Digital Education Review, 30, 30-51.

Díez, I. (2016). Storytelling: transformar datos en historias. (Tesis de maestría). Universidad del País Vasco, Vizcaya, España.

Dudacek, O. (2015). Transmedia storytelling in education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 197, 694-696.

Ferrés, J., & Masanet, M. (2017). La eficacia comunicativa en la educación: potenciando las emociones y el relato. Comunicar, 25(52), 1-17. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/158/15852692009/15852692009.pdf

Freire, A. (2017). El relato como herramienta de contenido de marca. Conceptualización, clasificación y metodología de análisis del storytelling dirigido a niños (Tesis Doctoral). Universitat Abat Oliba. Barcelona, España.

Goleman, D. (2006). Inteligencia Social. Barcelona: Kairós.

González, A. (2018). Mito e historia una revisión filosófica e historiográfica del concepto de mito para el estudio de la Grecia arcaica. Contextos: Estudios de humanidades y ciencias sociales, 40, 1-7. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6987317

Guisado, A. (2017). Storytelling: cómo contar historias ayuda a la estrategia de marketing. (Tesis de pregrado). Universidad de Sevilla, Sevilla, España.

Herrera, N.C. (2016). Estrategia de publicidad social mediante Branding Emocional y Transmedia Storytelling para promover la asistencia a centros de rescate animal: caso Vivarium de Quito (Trabajo Fin de Titulación). Universidad de las Américas. Quito, Ecuador.

Herreros, M. (2012). El uso educativo de los relatos digitales personales como herramienta para pensar el Yo (Self). Digital Education Review, 22, 68-79.

Loizate, M. (2014). Storytelling transmedia. Factores que influyen en la participación activa del usuario en campañas publicitarias basadas en estrategias de storytelling transmedia (Trabajo Fin de Máster). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.

Londoño, G. & Rodríguez-Illera, J. L. (2014). Relatos digitales en educación. Doctoral dissertation. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Marcos, M. (2018). Cuéntame un cuento. La introducción en el aula del "Storytelling" digital. En C. López (Ed.) Innovar en las aulas: modelos y experiencias de innovación educativa en el Máster de Profesorado de Educación Secundaria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idioma. (pp. 191-202). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Porter, B. (2008). Digital Storytelling Across the Curriculum. Creative Educator, 1(5), 7-9.

Robin, B. (2008). Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool for the 21st Century Classroom. Theory Into Practice, 47(3), pp. 220-228

Rodari, G. (2002). Gramática de la fantasía: introducción al arte de inventar historias. Barcelona: Bronce.

Rodríguez, L. (2016). La relación entre mitos griegos y cuentos populares el caso del canto VI de la Odisea. Boletín Millares Carlo, 32, 191-202.

Roig-Vila, R. & Rosales-Statkus, S. (2016). El relato digital. Análisis de sus elementos y tipología. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 84-94.

Rosales, S. (2016). Uso del relato digital (digital storytelling) en la educación. Influencia en las habilidades del alumnado y del profesorado. (Tesis doctoral). Universidad de Alicante, Alicante, España.

Rosales-Staktus, S.E., (2015). Uso del relato digital (digital storytelling) en la educación. Influencia en las habilidades del alumnado y del profesorado (Tesis doctoral). Universidad de Alicante, Alicante, España.

Salinas, P. (2010). Metodología de la investigación científica. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/34398/metodologia_investigacion.pdf;jsessionid=7583FEDDF40A6751E91B34E8920B23EF?sequence=1

Salmon, C. (2008). Storytelling, la máquina de fabricar historias y formatear mentes. Barcelona: Península.

Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill

Sánchez, M., Solano, I., & Recio, S. (2019). El storytelling digital a través de vídeos en el contexto de la Educación Infantil. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 54, 165-184.

Vargas Ponce, M. (2015). Cuenta hilos. (Tesis de pregrado). Universidad Iberoamericana Puebla, Puebla, México.

Véjar, N. (2018). En torno al mito de los griegos: Joaquín Barceló. Limes, 29, 205-224.

Villalustre, L. & Del Moral, M. E. (2014). Digital storytelling: una nueva estrategia para narrar historias y adquirir competencias por parte de los futuros maestros. Revista Complutense de Educación, 25(1), 115-132.

Vizcaíno, P. (2017). Del storytelling al storytelling publicitario: el papel de las marcas como contadoras de historias (Tesis doctoral). Universidad Carlos III, Madrid, España.

Published

2020-07-16

How to Cite

Benavides Bailón, J. M. ., & Mendoza Lino, P. (2020). Storytelling in Higher Education: An Analysis of the Impact and Relevance of Narration in the Learning Process. Revista Científica Hallazgos21, 5(2), 149–161. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/461

Issue

Section

Artículos Originales