Student Satisfaction: A Challenge in Comprehensive University Education
Keywords:
student satisfaction, educational services, private university, nursing studiesAbstract
The satisfaction of university students is a dynamic challenge that requires using learning tools within the classroom and integrating complementary services. It was proposed to analyze the needs of the students to institute the best conditions for comprehensive training. The study was quantitative, cross-sectional, and descriptive. As a data collection instrument, the survey with dichotomous and open questions was used for 330 students from first to seventh level (88% women, 10% men, and 2% LGTB) of the Nursing career of the Pontifical Catholic University of Ecuador Esmeraldas campus, in the year 2020. The results found show that 45% consider that the enrollment process is not easy. Regarding the conditions of the learning spaces, such as laboratories, 61.8% are very satisfied and satisfied; in the use of the library, 44% feel satisfied. With respect to the methodology used by teachers, 64.1% were very satisfied and satisfied and 32% are likely to continue their studies in the next period. It is concluded that the level of satisfaction of the students in relation to the services of the cafeteria, recreational spaces - sports and library, is low, unlike the methodology used by the teachers and the learning spaces in the laboratories that received high valuation in terms of satisfaction.
References
Álvarez Botello, J. Chaparro Salinas, E., & Reyes Pérez, D. (2015). Estudio de la satisfacción de los estudiantes con los servicios educativos brindados por instituciones de Educación Superior del Valle de Toluca. Universidad Autónoma del Estado de México. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(2), 5-26. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2788/3003
Cartuche, N., Tusa, M., Agüinsaca, J., Merino, W., & Tene, W. (2015). El modelo pedagógico en la práctica docente de las universidades públicas del país – Ecuador. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/11035/1/El%20modelo%20pedagogico%20en%20la%20practica%20docente%20de%20las%20universidades%20publicas%20del%20pais.pdf.
Espinosa-Castro, J. Hernández- Lalinde, J., & Mariño Castro, L. (2020). Estrategias de permanencia universitaria. Universidad Simón Bolívar, Colombia. https://www.revistaavft.com/images/revistas/2020/avft_1_2020/16_estrategias.pdf
García-Padilla, F., & González-Rodríguez, A. (2016). Los servicios de cafeterías y la promoción de la salud en el entorno escolar. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0212656716304036
Lara Flores, N., Saldaña Balmori, Y., Fernández Vera, N., & Delgadillo Gutiérrez, H. (2015). Salud, Calidad de vida y entorno universitario en estudiantes mexicanos de una universidad pública. http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v20n2/v20n2a08.pdf
Mancilla Martínez, A., Ángeles de Jesús, J., & Orosco, P. (2019). Satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación e índice de retención en UICUI. http://integracion-academica.org/31-volumen-7-numero-21-2019/252-satisfaccion-de-los-estudiantes-universitarios-con-su-educacion-e-indice-de-retencion-en-uicui
Martínez-Riera, J., Gallardo Pinob, C., Aguiló Ponsc, A., Granados, M. C., López-Gómez, J., & Arroyo Acevedo, H. (2018). La universidad como comunidad: universidades promotoras de salud. Informe SESPAS. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0213911118301560
Universidad del Rosario. (2018). Política institucional de permanencia y graduación efectiva. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/19289/1_Pol%C3%ADtica_de_Permanencia_y_Graduacion_Efectiva_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vásquez Gonzáles, J. (2017). Aplicación de técnicas didácticas para mejorar el aprendizaje de los estudiantes de historia regional, de la facultad de ciencias sociales. Ayacucho 2012-II. [Tesis doctoral]. Lima: Universidad Nacional de Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.