Inclusive Education in the Classroom
Keywords:
Inclusive education;, training;, learning process.Abstract
One problem is the inclusion of students in the regular classroom so that all the children of a certain community learn together, regardless of their conditions. Inclusive education integrates students into regular education so that teachers and students feel comfortable with diversity and perceive it not as a problem, but as an opportunity to enrich learning. Inclusion requires the removal of barriers that limit student learning and participation. A proactive, mixed-type, field, bibliographical-documentary, critical methodology is used, with a descriptive approach. The population under study were teachers from fiscal educational institutions in the provinces of Imbabura, Esmeraldas and Pichincha. The most significant results indicate that the level of training on inclusive processes is relatively low, 85% of the teachers in the classroom execute significant learning processes and use active methodological strategies. The main conclusion indicates that not all teachers are prepared to work with inclusive processes. It is important that they are trained to improve the learning process related to methodologies, strategies, resources, evaluation, and use of innovative didactic material, to motivate the student to true participation.
References
Acedo C., & Opertti, R. (2012). Educación Inclusiva: de focalizar grupos y escuelas a lograr una educación de calidad como el corazón de una Educación para Todos (EPT). En Rambla, Xavier (coord.) La Educación para Todos en América Latina: estudios sobre las desigualdades y la agenda política en educación. Buenos Aires: Miño y Dávila. https://ddd.uab.cat/pub/caplli/2012/174557/3_Acedo_y_Opertti_Articulo_Educacion_Inclusiva_a2012_postprint.pdf
Ainscow, M. (2001). Comprendiendo el desarrollo de escuelas inclusivas. https://docplayer.es/17920078-Comprendiendo-el-desarrollo-de-escuelas-inclusivas-notas-y-referencias-bibliograficas.html
Andrade Rivera, G.E. (2021). Cómo ha sido el proceso de inclusión en la educación durante este tiempo de pandemia con los estudiantes con necesidades educativas especiales, (vinculadas o no a la discapacidad) y con sus familias en el Sector de San José de Morán en la Ciudad de Quito-Ecuador, Ecuador. Dominio de las Ciencias, 7 (2). https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/issue/view/53
Booth T., Ainscow, M. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Bristol, UK: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).
Calvo G. (2013). La formación de docentes para la inclusión educativa. Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Páginas de Educación, 6(1), 19-35. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-74682013000100002&lng=es&tlng=es.
Calvo, M. I., & Verdugo, M. (2012). Educación inclusiva: ¿una realidad o un ideal? Edetania: estudio y propuestas educativas.
Casanova, Mª.A. (1990). Educación Especial: hacia la integración. Escuela Española. Madrid. https://dialnet.unirioja.es
Delgado, U., Martínez, F., Flores, M., Lechuga, A. (2016). Inclusión Educativa en América Latina, una mirada más allá de la educación especial. Revista ConCiencia EPG, 1 (1). https://revistaconcienciaepg.edu.pe/ojs/index.php/55551/article/view/50/37
Donoso, D. (2013), La educación inclusiva en el marco legal de Ecuador: ¿Responden las leyes ecuatorianas a las necesidades del modelo inclusivo? Universidad Complutense de Madrid, España.https://eprints.ucm.es
Fernández, J.M., & Hernández, A. (2013). Liderazgo directivo e inclusión educativa: Estudio de casos. Perfiles Educativos, 35(142):27-41. DOI: 10.1016/S0185-2698(13)71847-6
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia – Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1996). Informe de la UNESCO sobre la Educación para el siglo XXI. https://unesdoc.unesco.org
Giordano, R., & Nazareth L. (2022). Consideraciones filosóficas sobre la inclusión educativa. Revista de Filosofía Universidad Iberoamericana,54 (152). https://revistadefilosofia.ibero.mx/index.php/filosofia/article/view/128
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación, México: Editorial McGraw-Hill.
Hernández, P., & Samada, Y. (2021), La educación inclusiva desde el marco legal educativo en el Ecuador. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(3), 63-81. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512949
López, N. (2016). Inclusión educativa y diversidad cultural en América Latina. Revista española de educación comparada, 27, 35-52. http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:reec-2016-numero27-5010
Ministerio de Educación de Ecuador. (2013). Educación Inclusiva. Quito. https://educacion.gob.ec
Ministerio de Educación. (2011). Educación inclusiva y especial, Módulo I, Quito, Ecuador. https://educacion.gob.ec
Montánchez, M. (2014). Las actitudes, conocimientos y prácticas de los docentes de la Ciudad de Esmeraldas (Ecuador) ante la Educación Inclusiva. Un estudio exploratorio. Universidad de Valencia. España.
Navarro D., & Espino M., (2012), Educación inclusiva: ¿una realidad o un ideal? Edetania. Estudios Y Propuestas Socioeducativos, (41), 71–81. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/266
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1994). Informe de Conferencia Mundial de Salamanca sobre Necesidades Educativas Especiales. Acceso y Calidad. España. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000110753_spa
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). La educación inclusiva. España. https://www.unesco.org
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Informe final. Conferencia Internacional de Educación. La Educación Inclusiva. El Camino Hacia El Futuro. Ginebra, Suiza. https://unesdoc.unesco.org
Parrilla, A. (2008). La voz de la experiencia: La colaboración como estrategia de inclusión. Educar desde la discapacidad. Barcelona: Graó.
Ríos, I.P. (2020). El concepto de inclusión en políticas educativas en el Ecuador en el periodo 1996-2016. Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7462
Torres Montalvo, M.C., Pinos Benavides, C.X., & Crespo Dávila, E. M., (2021), Educación Inclusiva en Estudiantes con Trastorno del Espectro Autista. Revista Científica Hallazgos21, 6(2), 138-147. http://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.