Development of Local Cultural Identity in the Training of Elementary Education Teachers

Authors

  • Leidis A. Jefferson Campañá Centro Universitario Municipal Banes, Holguín, Cuba
  • Dulce Verdecia Almaguer Universidad de Holguín, Cuba
  • Juana E. Rivas Tamayo Centro Universitario Municipal Banes, Holguín, Cuba

Keywords:

Local cultural identity, pedagogical approach, teacher training, artistic heritage

Abstract

This study, carried out at the University Center of Banes, Holguín, Cuba, in 2023, investigates the need to strengthen local cultural identity in training future elementary education teachers. Using a qualitative approach with a sample of 69 students, weaknesses were identified in the current training, particularly in managing the learning processes. The research proposes a pedagogical conception that integrates identity elements of the local sociocultural context and artistic heritage, promoting creativity, interaction, and the development of contextualized and culturally sensitive educational practices. The results suggest that integrating local cultural identity into teacher training can positively impact education and cultural development in the territory.

References

Abreu-Valdivia, O., Pla-López, R., Naranjo-Toro, M., & Rhea-González, S. (2021). La pedagogía como ciencia: objeto de estudio, categorías, leyes y principios. Información tecnológica, 32(3), 131-140. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300131

Asamblea Nacional del Poder Popular República de Cuba. (2019). Constitución de la República. Editorial Universitaria. https://www.parlamentocubano.gob.cu/sites/default/files/documento/202111/Constitución-Cuba-2019.pdf(gob.cu)

Asamblea Nacional del Poder Popular República de Cuba. (2022). Ley General de Protección al Patrimonio Cultural y al Patrimonio Natural. http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2022/05/PL-Patrimonio-Cultural_NUEVA-VERSION.pdf

Gordillo, S., González, M., & Batista, A. (2021). Promoción y rescate de tradiciones culturales locales en estudiantes de educación básica de la Universidad Nacional de Loja. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 167-176. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202021000100167&lng=es&tlng=es

Guamán, V., Espinoza, E., León, J., Ugarte, M., & Peña, G. (2020). La enseñanza de la historia una herramienta clave para la construcción de la identidad nacional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 492-499. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202020000500492&lng=es&tlng=es

Huepa, D., Sánchez, M., & Sánchez, B. (2023). La formación y evolución de la identidad cultural cubana y el desempeño profesional pedagógico. Varona. Revista Científico Metodológica, (77). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000200022&lng=es&tlng=es.

Martínez, V., Best, A., & González, E. (2021) La formación de la identidad cultural del estudiante desde las clases de educación artística. Revista Didáctica y Educación, XII(2), 18-31. http://dialnet.unirioja.es/servlet/artículo?código=7922021

Matías, A., & Hernández del Cristo, S. (2018). El reto de la identidad para la educación como institución social. Revista Educación, 42(2), 97–108. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23598

Montesó, J. (2016) La teoría histórico-cultural de Vygotski desde una perspectiva fenomenológica. Anuario de la Sociedad Española de Fenomenología. Investigaciones Fenomenológicas, 13(13), 107-126. https://doi.org/10.5944/rif.13.2016.29617

Pineda-Alfonso, J. A., & Duarte Piña, O. M. (2020). Las concepciones pedagógicas del profesorado universitario: un punto de partida para el cambio docente. Revista Educación XX1, 23(2), 95-118. https://doi.org/10.5944/educXX1.25409

Published

2024-11-21

How to Cite

Jefferson Campañá, L. A., Verdecia Almaguer, D., & Rivas Tamayo, J. E. (2024). Development of Local Cultural Identity in the Training of Elementary Education Teachers. Revista Científica Hallazgos21, 9(3), 235–244. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/667

Issue

Section

Artículos Originales