The Training of Entrepreneurs in Business Management with a Gender Focus
Keywords:
entrepreneur; training; business management; gender; teaching-learning.Abstract
In order to analyze the training that entrepreneurs have had at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador – Esmeraldas (PUCE Esmeraldas) in business management, with a gender focus, the level of knowledge with which the participants were introduced in the training process and the level of learning which they receive at the end of the course were identified. A quantitative-qualitative study of descriptive scope, using the measurement method, was carried out with the application of two questionnaires, one initial and one final, collecting primary information. In the latter, the training was evaluated through a playful activity. The study was applied to 39 local and refugee entrepreneurs, who participated in the course "Entrepreneurial Management with a Gender Focus”, carried out by PUCE Esmeraldas and financed by UNHCR for three and a half months in Esmeraldas and San Lorenzo cantons during the year 2016. The results showed that the entrepreneurs started the training with a complete secondary level of education, their work experiences were centralized in activities related to their current business and also they had little training in business and gender management. On the other hand, the entrepreneurs culminate the course with a good grade, referring to the themes that were presented. It is concluded that the entrepreneurs enter with a low level of knowledge in the subject of business management, without gender orientation. Therefore, the training that is done to the refugee and local population allows the person’s formation in the business and social sphere.
References
Catellanos, M. E. (Diciembre de 2008). Eduacaión Popular, educacion como bien público. (Geoenseñanza, Ed.). Recuperado el 5 de Septiembre de 2016, de http://redalyc.org/articulo.oa?id=36021230002
CienciaUAT. (Octubre - Diciembre de 2006). Emprendiendo en la era del conocimiento. Recuperado el 5 de Septiembre de 2016, de http://www.redalyc.org/articulo.ca?id=441942906009
Duarte, T., & Ruiz Tibana, M. (Diciembre de 2009). (U. T. Colombia, Ed.) Recuperado el 2016 de Septiembre de 22, de Emprendimeinto, una opción para el desarrollo: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84917310058
Gutiérrez Huby, A. M., Amador Murguía, E., Javier, L. R., Márquez Hernández, M. L., Avelar Dueñas, A. C., & Costilla López, D. (Abril de 2013). Modelo de Incubación para Estudiantes Emprendedores. Obtenido de http://www.eumed.net/rev/cccss/24/modelo-incubacion-estudiantes-emprendedores.html
Oficina Internacional de Trabajo Ginebra. (2010). Guía para la incorporacipon de la perspectiva de género en las estrategias de desarrollo económico local. Recuperado el Octubre de 2016, de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@gender/documents/publication/wcms_145711.pdf
Orrego, C. I. (Julio-Diciembre de 2008). La Dimención Humana del Emprendimiento. (R. C. Estratégicas, Ed.) Recuperado el 25 de Septiembre de 2016, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=151312829001
Paredes Villacís, J. (2012). Casos de emprendimiento generados a través de la docencia en el Colegio Técnico Agroindustrial “Pedro Fermín Cevallos” año 2005-2006 hasta 2010-2011. Recuperado el 15 de Noviembre de 2016, de http://www.uasb.edu.ec/UserFiles/372/File/pdfs/PONENCIAS/XXII%20CONGRESO%20LATINOAMERICANO%20SOBRE%20ESPIRITU%20EMPRESARIAL/JULIA%20PAREDES%20(ECUADOR).pdf
Parra Alviz, M., Cática Barbosa, J., & López Montoya, O. (2012). El juego como estrategia de aprendizaje en el área de emprendimiento, creatividad y finanzas “Experiencias en aulas de clases”. Obtenido de http://www.uasb.edu.ec/UserFiles/372/File/pdfs/PONENCIAS/XXII%20CONGRESO%20LATINOAMERICANO%20SOBRE%20ESPIRITU%20EMPRESARIAL/OSCAR%20LOPEZ%20(COLOMBIA).pdf
Pineda Duque, J. A. (Junio de 2014). Emprendimiento y Género: el caso de la industria de la belleza en Bogotá (R. S. Economía, Ed.) Recuperado el Octubre de 2016, de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99630967007
Rosero, S. O., & Molina, S. L. (Enero-Junio de 2008). Sobre la investigación en emprendimiento. (I. Psicolo, Ed.) Recuperado el 21 de Septiembre de 2016, de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5229757
Rueda Sampedro, I., Fernández Laviada, A., & Herrero Crespo, Á. (2013). Aplicación de la teoría de la acción razonada al ámbito emprendedor en un contexto universitario. Recuperado el 13 de Octubre de 2016, de http://redalyc.org/articulo.oa?id=28928246007
Ruiz de León, C., & García Galván, J. (Diciembre de 2011). El proceso de desarrollo innovador, como una herramienta indispensable en el desarrollo local. Recuperado el Octubre de 2016, de http://www.eumed.net/rev/oidles/11/rlgg.html
Samaniego Erazo, F. d. (Julio de 2016). Diagnóstico de los emprendimientos: Caso cantón Riobamba-Ecuador . Obtenido de http://www.eumed.net/rev/caribe/2016/07/emprendimientos.html
Santos, F. J., Barroso, M. d., & Guzmán, C. (s.f.). La economía global y los emprendimientos sociales. (R. d. Mundial, Ed.) Recuperado el 25 de Septiembre de 2016, de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86629567010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.