Approach to the Reality of Education in the Province of Esmeraldas

Authors

  • María de los L. Bernabé Lillo Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas.
  • Irlanda M. Armijos Porozo Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas.

Keywords:

education; educational indicators; assessment.

Abstract

The objective of this article is to reflect on the educational reality from Esmeraldas province (Ecuador), based on the analysis of the educational indicators stated by the Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEVAL) regarding the teacher’s assessment called “Ser Maestro” and the achievement results of school and high school students in the evaluations called “Ser Estudiante” and “Ser Bachiller” during the year 2015 – 2016.

According to the analyzed results, Esmeraldas is placed in one of the last ranked positions with scores below the national median. The suggested reflections contribute to increase the debate about the importance of the teacher’s role in the achievement of the educational quality, and the necessity of Esmeraldas to become a priority to the State in terms of the design of a comprehensive educational supervision to ensure universality, inclusion and educational quality to the people from Esmeraldas.

References

Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educación: ejes para su definición y evaluación. Revista interamericana de desarrollo educativo, 37 (116), 561-578. Recuperado de http://formaciondocente.com.mx/BibliotecaDigital/18_TemasEducacion/10%20La%20Calidad%20de%20la%20Educacion.pdf

Arbesú García, M. I. y Rueda Beltrán, M. (2003). La evaluación de la docencia desde la perspectiva del propio docente. Revista Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 36, 56-64. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34003606

Constitución de la República del Ecuador (2008).

Chehaybar, E. (2007). Reflexiones sobre el papel del docente en la calidad educativa. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (50) 100-106. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34005013

Darling-Hammond, L. (2012). Educar con calidad y equidad. Los dilemas del siglo XXI. Santiago de Chile: Alfabeta Artes Gráficas.

Desatnik, O. (2009). Las relaciones escolares. Una visión sistémica. México: Castellanos Editores.

Dimaté, C., Tapiero, O., González, C., Rodríguez, R. y Arcila, M. (2017). La evaluación del desempeño docente. Revista Folios, () 83-95. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345951474007

Foro Mundial Sobre La Educación (2015): Declaración de Incheon. Educación 2030: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. ED/WEF2015/MD/3. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002331/233137s.pdf

Gobierno Autónomo Descentralizado Municipio de Esmeraldas, GADME (2015) Visión estratégica del cantón Esmeraldas. Recuperado de http://www.municipioesmeraldas.gob.ec/lotaip/2015/VISION_ESTRATEGICA_DEL_CANTN_ESMERALDAS.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2016a). Resultados educativos, retos hacia la excelencia. Recuperado de http://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/12/CIE_ResultadosEducativos-RetosExcelencia201611301.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2016b) Normativa para la evaluación del desempeño docente. Resolución 026. Recuperado de https://vlex.ec/vid/expidese-normativa-evaluacion-desempeno-653512365

Isoré, M. (2010). Evaluación docente: Prácticas vigentes en los países de la OCDE y una revisión de la literatura. Documentos n.º 46. Chile: PREAL. Recuperado de https://oas.org/cotep/GetAttach.aspx?lang=en&cId=13&aid=25

Ley Orgánica de Educación Intercultural Bilingüe. (2011). Ministerio de Educación del Ecuador. Registro Oficial N 417. Quito, Ecuador

Ministerio de Educación (2016). Archivo Maestro de las Instituciones Educativas 2016-2017. Recuperado de https://educacion.gob.ec/amie/

Murillo, J. (2007). Evaluación del desempeño y carrera profesoral docente. Un estudio comparado entre 50 países de América y Europa. Santiago de Chile: OREALC-UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001529/152934s.pdf

Nava, M. y Rueda, M., (2014). La evaluación docente en la agenda pública. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16() 1-11. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15530561001

Organización de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N15/291/93/PDF/N1529193.pdf?OpenElement

Pozo J.I., Scheuer N., Pérez M.P., Mateos M., Martín E. y De la Cruz M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Editorial Grao

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo, (2013). Atlas de las desigualdades socio-económicas del Ecuador. Quito: SENPLADES. Recuperado de: http://www.fondoitaloecuatoriano.org/index.php/publicaciones/publicaciones-de-interes/atlas-de-desigualdades-socio-economicas-del-ecuador-senplades.html

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo, SENPLADES (2015), Agenda Zonal 1, Zona 1 Provincias de: Esmeraldas, Imbabura, Carchi y Sucumbíos 2013-2017. SENPLADES, Quito Ecuador. Recuperado de

Tejedor, F.J. (2012) Evaluación del desempeño docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 5(1), 318-327. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/4447

UNESCO (2015) Informe de resultados Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Logros de aprendizaje. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002435/243532S.pdf

Valdés, V. H. (2000). Evaluación de procesos de enseñanza y de aprendizaje. Ponencia presentada en el

Encuentro Iberoamericano sobre Evaluación del Desempeño Docente. OEI, México, 23 al 25 de mayo. Recuperado de https://selinea.unidep.edu.mx/files/614to3368_396to614_r32902016040111051439614.pdf

Vezub L. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. Revista de currículum y formación del profesorado, 11, 1 Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev111ART2.pdf

Published

2018-06-11

How to Cite

Bernabé Lillo, M. de los L., & Armijos Porozo, I. M. (2018). Approach to the Reality of Education in the Province of Esmeraldas. Revista Científica Hallazgos21, 3. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/239

Issue

Section

Artículos Originales