The Ethics of the Primary Education Authorities in Las Tunas
Keywords:
Ethics of the authorities; professional ethics; moral; Primary Education; Las Tunas.Abstract
The manifestations of indiscipline and violation of the norms of social coexistence of some authorities denote insufficiencies in their ethical-moral education. In this reflection, a study of this problem is done, taking as a reference the authorities of Primary Education of the province of Las Tunas, Cuba. The essay begins with the exposition of some basic concepts on citizenship, ethics and moral training, and then we delve into the analysis, from positions that start from the Dialectic Materialism and cover the psychological, pedagogical and didactic points of view of how the process of training the authorities that govern Primary Education in the province should be. It is emphasized, based on theoretical foundations, that ethical training in the training process of Primary Education authorities is an integrating axis that covers the legal, ethical, pedagogical, economic, life and civic areas. The importance of the personal example and dedication to assigned tasks with students, teachers, family and the community are valued. It is concluded that the ethics of the authorities of Primary Education constitutes an objective of their preparation and improvement that are based on the dialectical materialist conception of knowledge, on the Historical- Cultural Theory and on the principles of Socialist Pedagogy, which are the bases of its historical, political and ideological character.
References
Báxter, E. (2006). Diversidad de métodos para educar y evaluar lo logrado en la educación en valores. VII Seminario Nacional para educadores. La Habana: MINED.
Gonzáles Luna Corvera, T. (2003). Educar para la Democracia. Universidad de Guadalajara. México. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/articles/educar/numero7/educar.htm
Labarrere, G. (2001). Corresponde a la educación comunista la tarea de la formación. Pedagogía. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Silva Hernández, R. (2003). Educación Cívica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Silva Hernández, R. (2005). Modelo pedagógico para la formación ciudadana de los maestros primarios. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Venet, R. (2003). Estrategia educativa para la Formación Ciudadana de los escolares de primer ciclo desde la relación escuela – comunidad (Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Santiago de Cuba. Recuperado de http://www.cubaeduca.cu/index.php?option=com_content&view=article&id=11793:-clase-ivonne-valdes-gil&catid=529&Itemid=286
Vigotsky, L.S. (1988). Interacción entre enseñanza y desarrollo. En: Colectivo de Autores del Departamento de Psicología Infantil y de la Educación (Eds.) Selección de Lecturas de Psicología de las Edades (tomo III), 25-46, La Habana: ENPES.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la Revista Científica Hallazgos21 deberán ser totalmente originales e inéditos.
Los autores son los responsables de los textos y las imágenes incluidas en los artículos y no necesariamente reflejan el pensamiento de la editorial o de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Esmeraldas (PUCESE).
Los autores disponen cederle a la Revista Científica Hallazgos21 todos los derechos inherentes para la edición, publicación y distribución o divulgación del mismo.
Se autoriza a las revistas firmantes de los acuerdos de Encuentros de Revistas Latinoamericanas para reproducir en parte o totalmente los artículos con la sola mención de la fuente claramente señalada.