Activities to Develop Oral Expression in Children of the First Childhood

Authors

  • Milene Romero Pérez Centro Universitario Municipal Jesús Menéndez, Las Tunas, Cuba
  • María I. Naranjo García Centro Universitario Municipal Jesús Menéndez, Las Tunas, Cuba
  • Margarita Saavedra Infante Centro Universitario Municipal Jesús Menéndez, Las Tunas, Cuba

Keywords:

expressivity;, oral activities;, communication skills.

Abstract

The study presented responds to one of the regularities in early childhood children: oral expression, which constitutes the basic aspect for the assimilation and development of the mother tongue, and plays an important role, since it includes the ability to say, narrate, recite, repeat, while others listen; that is, the exchange of ideas, opinions, criteria between two or more subjects that transmit their thoughts in this way. The main objective is to contribute to the development of communication skills. The historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, modeling methods were used, as well as the study of the products of the educational process and the observation of programmed and independent activities. It is intended to provide methodological information to educators on problem solving, proposing to early childhood children activities that allow them to develop these skills, and thus prepare them in content for the direction of the educational process of the mother tongue. The results obtained show achievements in oral expression, when using expressiveness, pronunciation, intonation and their coherence with quality. The experience was applied in the Niñito Cubano Children's Care Center, of Jesús Menéndez municipality, Las Tunas province, Cuba.

References

Colectivo de Autores. (1991). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de Autores. (1995). En torno al Programa de Educación Preescolar. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de Autores. (1995). Estudio sobre las particularidades del desarrollo del niño preescolar cubano. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Colectivo de Autores. (1997). Antecedentes históricos de la educación preescolar en Cuba, El Kindergarten, Simientes. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Martínez Mendoza, F. (2001). Los procesos evolutivos del niño. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Martínez Mendoza, F. (2002). Caracterización del desarrollo del lenguaje de 0-6 años. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Martínez Mendoza, F. (2004). Lenguaje Oral. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Martí Pérez, J. (2002). A los niños que lean La Edad de Oro. En La Edad de Oro, La Habana: Editorial Gente Nueva.

Petrosky, V A. (1976). Psicología y Pedagogía de las edades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vygotsky, L. S. (1980). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana. Editorial Científico-Técnica.

Published

2021-03-23

How to Cite

Romero Pérez, M. ., Naranjo García, M. I., & Saavedra Infante, M. (2021). Activities to Develop Oral Expression in Children of the First Childhood. Revista Científica Hallazgos21, 6(1), 55–65. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/507

Issue

Section

Artículos Originales