Knowledge Management and Metacognition: Relationships and Applicability in Times of Covid-19

Authors

  • Nuria R. Corrales Peña Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.
  • Rosa M. Fernández Chelala Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.
  • Irsa Gómez Téllez Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.

Keywords:

knowledge management;, metacognition;, covid-19;, didactic requirements.

Abstract

Knowledge management and metacognition are convergent processes that are currently becoming more important in the educational process. COVID-19 has brought physical isolation, classes have been suspended for days and months due to this pandemic, and in many cases it has reduced the presence of students in classrooms. At the end of this situation, the use of digital platforms, television programs and interaction with social networks has allowed the teaching-learning process to continue. New questions emerge from this context, how students manage their knowledge, regulate their behavior in the care and protection required against covid-19 and obtain good academic results.

References

Addine, F (2004). Didáctica. Teoría y práctica. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Alama, C. (2015) Hacia una didáctica de la metacognición. Revista Horizonte de la an Information system design methodology. 6th IEEE International Conference on Computer and Information Science (ICIS), IEEE.

Castellanos, D., Livina, J., Silverio, M., Reinoso, C., & García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Cueva, J. L. (2016). Las tecnologías de la información y la comunicación para la universidad cubana. Revista Universidad y Sociedad, 2 (2). http://www.ucf.edu.cu.

Estrada, V. y Febles, J. (2008) La Gestión del conocimiento y la nueva universidad. Ciencia, 5 (8), 2304-4330. file:///C:/Users/PREESC~1/AppData/Local/Temp/39-Texto%20del%20artículo-39-1-10- 20161125

FlavelL, J. (1976). Metacognitive Aspects of Problem Solving. En: Resnick L.B. (Ed.). The Nature of Intelligence. Hillsdale, N.Y.: Lawrence Erlbaum.

García, T. (2016) Metacognición y funcionamiento ejecutivo en Educación Primaria. Gestión del conocimiento en la educación primaria. Tesis en opción al título de doctor en ciencias pedagógicas. Universidad de Las Tunas. Cuba.

Michaelides, R., & Kehoe, D. (2007). Internet communities and open innovation. Anales de Psicología, 32 (2): 474-483. Universidad de Murcia, España.

Rico, P., Santos, E., & Martín-Viaña, V. (2004) Proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y Práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Silvestre, M. y Zilberstein J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vigotsky, L. S. (1989). Obras completas. Tomo IV. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2021-07-22

How to Cite

Corrales Peña, N. R., Fernández Chelala, R. M. ., & Gómez Téllez, I. (2021). Knowledge Management and Metacognition: Relationships and Applicability in Times of Covid-19. Revista Científica Hallazgos21, 6(2), 174–186. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/521

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.