Strategy for the Direction of the Methodological Work of the Teacher in Multigrade School

Authors

  • Naury Silva Téllez Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.
  • Isabel Alfonso Cruz Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.
  • Rosa M. Fernández Chelala Universidad de Las Tunas, Facultad Ciencias de la Educación, Las Tunas, Cuba.

Keywords:

overcoming, strategy, professional activity, rural teacher, multigrade

Abstract

The projective model of Primary Education and the direction of the teaching-learning process, increasingly comprehensive, poses challenges to the school in continuous improvement that should be a basic priority of any educational system and is more significant in the rural environment, where multigrade class groups predominate. The study had the objective of proposing a strategy for the methodological direction of the teachers of the multigrade school. The same was carried out from observations to the direction of the methodological work, classes, exchange with directors and documentary review, which showed insufficiencies in the preparation of the teachers of these class groups. This allowed proposing a more specialized preparation for these teachers, so that they receive the essential tools to direct the teaching-learning process, considering the particularities of the class groups they serve. In addition, an analysis of the main ways of improvement is carried out that, based on the experience in its application, contribute to raising the preparation of the teacher at multigrade schools. Their general psycho-pedagogical characteristics of them are exposed, meaning how it reverts to a contribution to the integral development of students in the rural educational context.

References

Añorga, J. (1995) La Educación Avanzada: una teoría para el mejoramiento profesional y humano. En Boletín: Educación Avanzada. Año 1, número 1. La Habana: CENESEDA.

Ministerio de Educación. (2017). Modelo del profesional de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. La Habana.

Ministerio de Educación. (2018). Reglamento de Postgrado. La Habana. https://www.gacetaoficial.gob.cu

Díaz, M. F. (2020). Una mirada al perfeccionamiento en las escuelas primarias rurales multígrado de Cuba. Red temática de Innovación de Educación Rural. Observatorio del derecho a la educación y justicia (ODEJ). https://www.ceamope.org

González, A. L., & J. Moreno (2021). Educación rural y equidad en el período de confinamiento por la COVID- 19: el caso de una escuela primaria multígrado. Boletín científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHu, 10 (19). https://repository.uaeh.edu.mx

Juárez, D. (2012). Educación Rural en escuelas primarias de Cuba. Revista Sinéctica 38, 2007-2033, Tlaquepaque, México. http://www.scielo.org.mx

Lissabet, J. L. (2019). Diagnóstico del proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Matemática en la escuela multígrado cubana. Revista Científico Educacional de la provincia Granma, 15 (2). https://dialnet.unirioja.es

Manes León, B. (2005). Modelo estratégico para la superación de los maestros de escuelas primarias del sector rural en la atención a la diversidad. Tesis presentada en Opción al Grado Científico de Doctor Ciencias Pedagógicas. Universidad de Pinar del Rio, Cuba. https://rc.upr.edu.cu

Nápoles, A. I., & Reyes, J.I. (2019). Estrategia de enseñanza y aprendizaje de la historia Nacional y Local en la escuela primaria multígrado. Didascalia, 10 (6 especial).

Nápoles, A. I., & Reyes, J.I. (2021). Principio Didáctico para la Historia de Cuba en la escuela primaria multígrado. Opuntia Brava, 13 (1).

Pallchisaca, S. (2021). Capacitación continua para docentes de escuelas multígrado. Revista Ciencia Latina, 5 (4). https://ciencialatina.org

Rico, P., Santos, E., Martín-Viaña, V., García, M., & Castillo, S. (2008). Modelo de la Escuela Primaria. La Habana: Pueblo y Educación.

Rodríguez, M. L., & Smith, S. (2020). Propuesta teórico-didáctica para la integración de contenidos y objetivos en la clase única del multigrado. Revista Maestro y Sociedad, 17 (4). https://redib.org

Silva, N. (2010). La preparación del maestro de la escuela rural multígrado: una necesidad social. Innovación tecnológica CITMA. Las Tunas.

Silva, N. (2011). Modelo pedagógico dirigido a la formación inicial del maestro primario para la escuela multígrado. Universidad de Las Tunas. https://revistas.ult.edu.cu

Vygotsky, L. S. (1982). Pensamiento y lenguaje. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Published

2022-11-10

How to Cite

Silva Téllez, N., Alfonso Cruz, I., & Fernández Chelala, R. M. . (2022). Strategy for the Direction of the Methodological Work of the Teacher in Multigrade School. Revista Científica Hallazgos21, 7(3), 295–308. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/595

Issue

Section

Artículos Originales