Reading Comprehension in the Senior High School Students of Technical Computer Science at Margarita Cortés Fiscal Educational Unit

Authors

  • Gladys I. Crespo Merchán Unidad Educativa Fiscal Margarita Cortés, Esmeraldas, Ecuador.

Keywords:

Reading comprehension;, literal;, inferential;, critical.

Abstract

Reading comprehension is important in the development of critical, creative, and reflective thinking. An adequate level favors the construction of significant learning. This study aims to determine the reading comprehension level of the students of the computer technical high school of the Margarita Cortés Fiscal Educational Unit, in Esmeraldas, Ecuador. The research is quantitative and cross-sectional with a descriptive approach. The sample consisted of 115 students from the three years of study. The instrument applied was the Tapia and Silva Reading Comprehension Test (1982), designed to measure literal, inferential and critical comprehension. The results indicate a low level of critical understanding, and medium in literal and inferential. Some indicators should be concerned to improve the situation. From these data, it is concluded that the students’ reading comprehension is at a medium level.

References

Abarca, R. (2007). Estrategía metodológica para la formación de comprensión lectora en los estudiantes de séptimo año del ciclo básico. Guayaquil: Espol.

Contreras, B., & Flores, J. (2020). Nivel de comprensión lectora en segundo año de secundaria de un colegio estatal de Lima Metropolitana. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2016). Informe de resultados: Ser bachiller Ciclo 2014-2015. Quito: INEVAL.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2017). Informe de resultados: Ser bachiller Período 2015-2016. Quito: INEVAL.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). Educación en el Ecuador: Resultados de Pisa para el desarrollo. Quito: Ineval.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). Informe de resultados: Ser bachiller Período 2016-2017. Quito: INEVAL.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2019). Informe de resultados: Ser bachiller Período 2017-2018. Quito: INEVAL.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2020). Informe de resultados: Ser bachiller Período 2018-2019. Quito: INEVAL.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2021). Informe de resultados: Ser bachiller Período 2019-2020. Quito: INEVAL.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2022). Informe de resultados: Ser estudiante Ciclo 2020-2021. Quito: INEVAL.

Martínez, D. (2017). La comprensión lectora y las estrategias de aprendizaje en estudiantes de secundaria en un colegio privado de Lima. Lima: Universidad César Vallejo.

Molina, L. (2016). Destrezas en la lectura comprensiva en los estudiantes de primero de bachillerato. Esmeraldas: Pucese.

Pomahuacre, S. (2019). Comprensión lectora en estudiantes de segundo grado de secundaria de una institución educativa pública de Callao. Lima: Universidad San gnacio de Loyola.

Tapia, V., & Silva, M. (1982). Elaboración y estandarización de un test de comprensión de lectura en estudiantes de educación secundaria y I ciclo de educación superior de Lima Metropolitan. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Más de la mitad de los niños y adolescentes en el mundo no están aprendiendo. Instituto de estadística de la UNESCO. Ficha informativa 46, 15-17. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs46-more-than-half-children-not-learning-2017-sp.pdf.

Zambrano, R., & Fernández, M. (2022). Comprensión lectora en estudiantes del segundo año de bachillerato general unificado en una institución educativa del Ecuador. Consensus, 6 (2), 20-33. https://n9.cl/6xw6r

Zúñiga, C. (2018). Influencia de la comprensión lectora en el aprendizaje significativo de los estudiantes de una Unidad Educativa, Guayaquil 2018. Guayaquil: Universidad César Vallejo.

Published

2023-03-16

How to Cite

Crespo Merchán, G. I. (2023). Reading Comprehension in the Senior High School Students of Technical Computer Science at Margarita Cortés Fiscal Educational Unit. Revista Científica Hallazgos21, 8(1), 43–51. Retrieved from https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/609

Issue

Section

Artículos Originales